Svijet je šokirala i zapanjila vijest da se ruski borbeni zrakoplov Suhoj SU-34 zabio u stambenu zgradu u ruskom gradu Jejsku. U udaru je, prema posljednjim informacijama, poginulo 13 ljudi, a piloti su se na vrijeme katapultirali. Navodno se zrakoplov srušio zbog kvara na motoru dok je bio na trenažnom letu. Odgovorni tvrde da nije bio naoružan jer bi posljedice tada bile višestruko gore
Iako se grad Jejsk nalazi u neposrednoj blizini Ukrajine, izvan je domašaja ukrajinske vojske te je opcija da je ona odgovorna za pad zrakoplova gotovo nepostojeća.
A kakav je to uopće zrakoplov? Suhoj Su-34 (NATO-ov naziv Fullback) razvijen je nakon što se u tadašnjem Sovjetskom Savezu javila potreba za lovačko-bombarderskim zrakoplovom koji bi zamijenio modele Su-24 i Su-24M, čija se bojna upotrebljivost već počela bližiti kraju. Od novog aviona zahtijevalo se da bude sposoban probiti se kroz neprijateljsku lovačku zaštitu i učinkovito djelovati po dobro branjenim ciljevima u dubini neprijateljskog teritorija. Su-34 je derivat modela Su-27 Flanker, od kojeg se lako razlikuje po bočnom kokpitu i nosu poput onog na čudnovatom kljunašu, navodi Military-Today.com.
I Russia Beyond navodi da je u ruskoj vojsci dobio nadimke 'pače' i 'kljunaš' zbog toga što ima 'spljošten' kljun, baš poput čudnovatog kljunaša. Preko stotinu takvih letjelica već se koristi u zračno-svemirskim trupama Ruske Federacije, a određeni broj njih sudjeluje u operacijama ruske vojske u Siriji, državi u kojoj Kremlj štiti režim predsjednika Bašara al Asada. Su-34 sudjeluje i u ratu u Ukrajini, a ukrajinska protuzračna obrana do početka listopada oborila je čak 14 modela ovog zrakoplova.
Su-34 je prvi put poletio 1990. godine, kada se Sovjetski Savez već nalazio u terminalnoj fazi. Izvorno je označen kao Su-27IB, a godine 1995. otkriven je pretprodukcijski zrakoplov, označen kao Su-32. Razvoj je bio spor zbog ograničenih sredstava, a do 2004. izgrađeno je ukupno osam pretprodukcijskih zrakoplova za probe i procjenu. Su-34 je službeno ušao u službu ruskih zračnih snaga 2014. godine. Potrebe Rusije za ovom vrstom zrakoplova iznose oko 200 primjeraka, a Su-34 je označen i kao model za izvoz, ali do danas nije dobio nijednu narudžbu.
'Riječ je o neobičnoj letjelici jer izvana jako nalikuje na lovački avion zbog aerodinamičnog oblika i krilaca (kanard) na prednjem dijelu trupa, a po svojim mogućnostima pravi je 'teškaš' koji može podići u zrak osam tona visokopreciznih avionskih bombi ili krstarećih raketa', kazao je svojedobno za Russia Beyond Hrvatska vojni analitičar lista Izvestija Dmitrij Safonov. Dizajn Su-34 zadržava osnovni izgled Su-27, aerodinamičan oblik trupa, motor, veći dio strukture krila, rep i znatan dio opreme. Međutim preinakama je izgubio na brzini. Za razliku od Su-27, razvija svega 2000 km/h. S druge strane može letjeti pod velikim opterećenjem, kako se Rusi hvale, kao jedini bombarder na svijetu.
Također koristi krilca Su-30 za poboljšano manevriranje te ima potpuno novi nos i prednji trup s kokpitom. U ovom avionu piloti ne sjede jedan iza drugog, nego rame uz rame, kao što je uobičajeno u bombarderu. Prednost bočnog kokpita je u tome što nisu potrebni dvostruki instrumenti za svakog pilota, a također je udobniji na duljim misijama. Su-34 ima i modernu pilotsku kabinu s višenamjenskim zaslonima u boji, uz dovoljno prostora između sjedala da se pilot uspravi, pa čak i legne.
'Kao što i dolikuje velikim bombarderima, 'pače' u kabini ima i druge pogodnosti koje osiguravaju komforan let. Tako ima kuhinju s mikrovalnom pećnicom i toalet. Zvuči čudno, ali takvo nešto ne postoji u mnogim vojnim zrakoplovima', naglasio je Safonov za RTBH. No u zapadnim medijima objavljeno je više članaka u kojima se objašnjava da je 'kuhinja' zapravo jedinica za grijanje, ne mikrovalna pećnica, dizajnirana za zagrijavanje nekoliko konzervi hrane, koliko ih se može ponijeti na dugotrajne misije, a da je toalet zapravo metalni sanitarni spremnik s otvorom u obliku stošca na jednom kraju.
Nosni dio ovog Suhoja sadrži napredan višemodni radar s faznom rešetkom, sposoban za praćenje terena. Kokpit i neke druge ključne komponente i sustavi su oklopljeni te je opremljen sveobuhvatnom opremom za elektroničke protumjere.
Da bi se poboljšali stabilnost i sustav upravljanja pri letu na malim visinama, krila su redizajnirana. Radi povećanja doleta povećan je kapacitet unutrašnjih spremnika goriva, omogućeno je podvješavanje odbacivih spremnika i ugrađen je sustav za dopunjavanje gorivom u letu, zbog čega misije mogu trajati i do deset sati. Sve ove promjene utjecale su na to da masa letjelice dostigne oko 45 tona.
Ovaj zrakoplov može maksimalno učinkovito bombardirati i uništavati sve vrste ciljeva. Djeluje i noću i danju, u svim klimatskim uvjetima i u uvjetima elektroničkog ometanja. Kao interdiktor (avion koji djeluje duboko iza neprijateljskih linija s ciljem prekida opskrbnih lanaca), naoružan je topom GSh-301 kalibra 30 milimetara sa 180 metaka. Ima širok raspon oružja, uključujući rakete zrak-zrak, zrak-zemlja, protubrodske i proturadijacijske projektile, vođene bombe ili bombe slobodnog pada.
Su-34 inače nosi 4000 kilograma oružja, no maksimalan kapacitet iznosi mu 8000 kilograma. Primarno oružje zrak-zrak je projektil R-77 (AA-12). Dvije rakete zrak-zrak kratkog dometa R-73 (AA-11 Archer) obično se nose na tračnicama na vrhovima krila. Su-34 ima radar okrenut unatrag i može lansirati projektile zrak-zrak na neprijateljske zrakoplove koji ga prate. Za udarne uloge naglasak je stavljen na dugometna otporna oružja, kao što su projektili zrak-zemlja Kh-55, Kh-59, Kh-59M, Kh-25, Kh-29, Kh-31, Kh-35, Kh-41 Moskit, protubrodske rakete P-800 Oniks te proturadijacijske rakete Kh-58.
Vođene bombe uključuju KAB-500 i KAB-1500, a može nositi i jedinice za elektroničko ratovanje ili izviđanje. Ovaj je zrakoplov također u ruskim zračnim snagama namijenjen za uloge teškog presretača, izviđača te zadaće elektroničkog ratovanja i obrambenog suzbijanja.
Varijante su Su-34FN, kopneni pomorski napadački i protupodmornički zrakoplov dugog dometa, te Su-34MF, višenamjenski lovac bombarder, a Su-34M je modernizirana verzija. Ovaj je model skrojen za izviđanje i suzbijanje protuzračne obrane, što je demonstrirano pomoću izvidničke kapsule Sych. Su-34M bi u ruskoj službi mogao zamijeniti zastarjele izviđačke avione Su-24MR, a rusko ministarstvo obrane naručilo je prvu seriju od osam moderniziranih modela Su-34M. Prva četiri isporučena su 2021., a još četiri 2022. godine, navodi Military-Today.com.