Za mene ili ni za koga

Švaljek i Puljak u ofenzivi na bačene glasove: Politički marketing ili... ?

19.05.2017 u 17:16

Bionic
Reading

Sandra Švaljek i Marijana Puljak, pokazuju ankete, trenutačno su treće u Zagrebu i Splitu i neće u drugi krug lokalnih izbora, ali da se u njemu nađu, mogle bi, posebno Švaljek, računati na izbornu pobjedu. Stoga su počele istupati ističući da je glas za nekog drugog zapravo bačen. No ima li zapravo bačenih glasova?

'Glas za bilo koga drugoga glas je za Milana Bandića i zato pozivam sve da u prvom krugu glasaju za mene jer inače promjene neće biti', ponavlja posljednjih dana Sandra Švaljek, nezavisna kandidatkinja za zagrebačku gradonačelnicu. Slično se može čuti i iz Splita, odakle Marijana Puljak, kandidatkinja stranke Pametno, poručuje da je glas za Aidu Batarelo (SDP) zapravo glas za Željka Keruma.

Obje su s tim porukama krenule nakon što su posljednje ankete pokazale da se nalaze na trećim pozicijama i da će one teško u drugi krug izbora, ali i da  - ako bi se u njemu našle - imaju dobre šanse za pobjedu. Štoviše, Švaljek bi prema anketama dobila Bandića, dok bi Puljak vodila mrtvu utrku s Kerumom.

Politički analitičar Ivan Rimac smatra, međutim, kako glas koji je iskorišten za bilo koga nije bačen glas jer je to smisao demokracije.

'Građani glasaju i nakon toga moraju živjeti sa svojom savješću. Ako su oni odlučili glasati za nekog kandidata koji neće dobiti izbore ili ući u drugi krug, ne znači da bi njihova savjest bila mirna u slučaju da su glasali za nekog tko im se ne sviđa', smatra Rimac.

Napominje da je riječ o političkom marketingu onih koji to izgovaraju i o svojevrsnoj 'krađi'  koja ima negativan efekt.

'Tako se sugerira da se ne izađe na izbore jer ti kandidati zapravo poručuju 'ako nije za nas, onda je glasanje nefunkcionalno i nema smisla ni glasati'', pojašnjava Rimac.

Napominje da je smisao da što više ljudi iziđe na izbore i da pobijedi onaj koji dobije najviše te da je u konačnici jedni bačeni glas onaj koji nije iskorišten.

Upitan da prokomentira činjenicu da ankete pokazuju da 31 posto glasača Sandre Švaljek planira u drugom krugu dati glas Milanu Bandiću, a glasači Marijane Puljak, njih 23 posto, Željku Kerumu, Rimac ističe da to ulazi u kategoriju 'što bi bilo kad bi bilo' jer se ljudi teško mogu staviti u tu situaciju.

'Iako to naizgled izgleda jednostavno, to podrazumijeva doživljaj toga da kandidat za kojeg smo glasali nije uspio ući u drugi krug i imamo još dva tjedna kampanje u kojem će se dosta toga promijeniti. Kandidati će se, prije svega, usmjeriti na glasače koji nisu dali glas njima, promijenit će strategije kampanja i glasači će sebi morati opravdati kako i zašto će glasati za one koji će ući u drugi krug ili moguće neće glasati', zaključio je Rimac.