Naplata vožnje putem aplikacije jedna je od nepremostivih prepreka za "legalne" taksiste u prijedlogu novog zakona o cestovnom prijevozu, rečeno je tijekom okruglog stola "Liberalizacija taksi prijevoza"
Taksimetri kojima se služe taksisti iznimno su strogo baždareni, a aplikacije se ne mogu tako dobro kontrolirati, istaknuli su sudionici skupa.
Na okruglom stolu u organizaciji Jutarnjeg lista iznimno je kritičan prema prijedlogu zakona bio predsjednik Udruženja taksi prijevoznika pri HOK-u Božo Miletić, u nešto manjoj mjeri predsjednik Udruženja taksista pri HGK Petar Dragić, dok je ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković više puta istaknuo da se radi o prijedlogu koji se može korigirati.
Butković je rekao da se u prijedlogu novog zakona o cestovnom prijevozu, koji je u javnom savjetovanju do 31. prosinca, išlo na mnoga poboljšanja i usklađivanja s europskim direktivama, a u dijelu koji se tiče autotaksi prijevoza i u određene izmjene.
"Svi će imati ista pravila i nikome nismo išli na ruku. Ide se na liberalizaciju što do sada nije bio slučaj, jer su gradovi i općine ograničavali broj dozvola, što po novom zakonskom prijedlogu više neće biti moguće", rekao je Butković.
Dodao je da se uvodi aplikacija, zajedno s taksimetrom, kao sredstvo funkcioniranja taksiranja.
Cilj zakona je zapošljavanje, pojačana uporaba taksija i povećanje sigurnosti vozila, rekao je.
Sugovornici se nisu složili s Butkovićem, a najviše kritika bilo je povezano s upotrebom aplikacije za naplatu usluge.
Božo Miletić tako tvrdi kako je aplikacija neprecizna uređaj.
"To uopće nije mjerni uređaj. U Hrvatskoj imamo taksimetre koje podešava Državni zavod za mjeriteljstvo, a aplikacije nisu precizne", kaže Miletić.
Prijedlog zakona smatra presedanom u cijeloj EU. Smeta ga što ni jedan prijedlog njegove udruge nije uvršten u zakon, dok su, kaže, prihvaćeni gotovo svi Uberovi.
"Prijedlog novog zakona dovodi u pitanje sigurnost i kvalitetu usluge. Legalni taksisti godišnje u proračun uplate 150 milijuna kuna, a koliko uplate Uberovci?", pita Miletić koji inzistira na uporabi taksimetra. Zalaže se i za ovlasti jedinica lokalne samouprave nad taksi uslugama, te da se izračuna koliko je novih taksista potrebno.
Petar Dragić (HGK) također zamjera uporabu aplikacije umjesto taksimetra. Smeta mu i što, kako je rekao, ilegalni rad Ubera država tolerirala dvije godine.
"Za to vrijeme je 'ilegalni' prijevoznik postao monopolist s pet do šest tisuća vozača dok je legalnih taksista tek oko 2.500", kaže on.
"Strateški cilj nam je da se makne stigma s naše djelatnosti, a zakon djelomično ide u dobrom smjeru", rekao je Dragić.
I direktor Ubera za Hrvatsku Davor Tremac drži kako zakon ide u dobrom smjeru i kreće se prema modernoj Europi. Kaže doduše da se Uber zalagao za drukčiju opciju, gdje bi taksi ostao takav kakav je, dok bi se moderniji način prijevoza regulirao pod drugačijom kategorijom.
Zakon po njemu smanjuje zapreke ljudima da postanu taksisti, što povećava broj zaposlenih i smanjuje cijene.
Ministar Butković istaknuo je da Uber nije legalan po važećem zakonu, ali će po novom biti, dok je na pitanje kako će se osigurati sigurnost cijena putem aplikacije rekao da je to stvar odabira građana.