PREMIJERA TF-X-a

Turski lovac pete generacije obiluje naprednim rješenjima, ali još uvijek nema ključni dio, evo o čemu je riječ

01.04.2023 u 07:19

Bionic
Reading

Turska Agencija za obrambenu industriju (SSB) objavila je ovih dana najnovije fotografije prototipa domaće borbene letjelice nove generacije TF-X nakon navodno završenog niza testova na zemlji. Proizvođač Turkish Aerospace Industries (TAI) tvrdi da bi avion pete generacije mogao obaviti svoj prvi let do kraja godine te bi prvi primjerci mogli ući u sastav turskog ratnog zrakoplovstva do 2030. Premda još uvijek nije jasno koje će motore koristiti, čini se da projekt napreduje prema ranije zacrtanom planu, a analizom objavljenih fotografija otkrivene su i neke nepoznanice vezane uz njegovu opremu

Agencija za obrambenu industriju objavila je niz fotografija potpunog ili barem gotovo potpunog prototipa taktičkog lovca TF-X na pisti na neodređenoj lokaciji. Fotografije su najvjerojatnije nastale u TAI-jevom pogonu u Ankari, za koji se otprije zna da je središte izgradnje aviona. Tvrtka TAI, poznata po svojem turskom akronimu TUSAS, vodi razvoj ove letjelice u okviru programa koji se naziva Nacionalni borbeni avion (MMU), a njegov čelnik Temel Kotil najavio je da bi mlažnjak mogao obaviti svoj prvi let do kraja tekuće godine.

Objavljene fotografije sugeriraju da je trud uložen u projekt TF-X, započet 2010., dosegao značajnu prekretnicu. Na fotografijama je vidljiva nova konfiguracija senzora na vrhu nosa ispred kokpita, a čini se da je riječ o senzorskom sustavu infracrvenog pretraživanja i praćenja (IRST) i višenamjenskom elektrooptičkom ciljničkom sustavu (EOTS) u prednjem dijelu trupa.

Turski lovac TF-X Izvor: Wikimedia Commons / Autor: JohnNewton8

Fotografije stražnjeg kraja prototipa su pikselizirane i značajno slabije kvalitete od ostalih pa ostaje pitanje o obliku i namjeni dijela smještenog između dva motora, a koji izgledom podsjeća na žalac kakav se može vidjeti kod ruskih aviona tipa Su-27 i Su-30. Riječ je o repnom dijelu koji sadrži poklopac za otpor, otvor za izbacivanje goriva i raspršivače mamaca, ali i stražnji radar za otkrivanje uljeza koji prilaze avionu sa stražnje strane.

Izvor: Društvene mreže / Autor: World's Military news

Propala alternativa

Također je nepoznanica motor koji bi trebao koristiti TF-X. Objavljene fotografije prikazuju ispušne mlaznice identične američkim General Electricovim motorima tipa F110, od kojih svaki ima 76,31 kN potiska i koje licencno sastavlja TAI-jev pogon za motore TEI (Turkish Engine Industries). Krajnji cilj je pak prijeći na motor domaće proizvodnje u kojem bi TEI bio glavni partner. Budući da je motor najskuplji i izvedbeno najkompliciraniji dio aviona, analitičari smatraju da bi Turska mogla imati problema u postizanju ambiciozno najavljenih rokova, osobito kada se zna da dio zastupnika američkog Kongresa stopira daljnju suradnju s njom te je već izbačena iz programa nabave američkih višenamjenskih aviona F-35 jer je od Rusije kupila protuzračni sustav S-400.

Turci su potražili alternativu u britanskom Rolls Royceu, ali je početni dogovor propao zbog prijenosa tehnologije i problema s pravima intelektualnog vlasništva. Još ranije se govorilo o mogućnosti korištenja ruskog tipa motora, ali se to sada čini neodrživim, i praktično i politički, zbog sveobuhvatne ruske invazije na Ukrajinu i paralizirajućih sankcija ruskoj zrakoplovnoj industriji.

Analizirajući ukupni izgled TF-X-a, stručnjaci ocjenjuju da novi turski avion više sliči na nešto veći američki F-22 Raptor nego na jednomotorni F-35, što je Ankara priželjkivala. Znakovit je i raspored dvaju motora postavljenih relativno daleko, za razliku od Raptora, čime se ukazuje na visok asimetrični potisak u scenarijima isključenja motora. Ostali detalji su još uvijek nepoznanica, premda su turske zračne snage u lipnju 2021. objavile svoje zahtjeve za minimalnim sposobnostima TF-X-a.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Public Defense

Tursko ratno zrakoplovstvo, naime, zahtijeva poboljšanu aerodinamiku te pogon koji omogućuje superkrstarenje i optimiziran borbeni radijus. Traže se i napredni interni višespektralni senzori (EW i RF/IR), niska uočljivost, fuzija i autonomija senzora te poboljšane mogućnosti podatkovne veze za mrežno omogućeno ratovanje. Također, zahtijeva se mogućnost opremanja visokopreciznim oružjem.

Hüseyin Yağcı, TAI-jev glavni inženjer za program TF-X, izjavio je da dosadašnji konceptualni dizajn omogućuje nisku gustoću radarskog presjeka, unutarnje prostore za oružje i mogućnost superkrstarenja, a što su značajke povezane s petom generacijom borbenih zrakoplova. Dodaje i da domaća tvrtka ASELSAN razvija napredni aktivni radar s elektronički skeniranim nizom (AESA) koji će koristiti tehnologiju galijeva nitrida (GaN).

Želje i zahtjevi turskih pilota

Prema ranijim najavama, TF-X će koristiti nadograđene varijante ASELSAN-ovog radarskog prijemnika za upozorenje (RWR) te sustave za upozorenje na projektile (MWS) i laserske prijetnje (LWS), kao i sustave za ometanje temeljene na digitalnoj frekvencijskoj memoriji (DRFM) i one za upravljanje mamcima. Zanimljivo je da se istovremeno razvija prototip s dodatnim sjedištem, na kojem bi se nalazio časnik za upravljanje oružanim sustavima (WSO), a koji bi koordinirao zajedničku akciju matičnog aviona s Bayraktarovim borbenim dronovima Kizilelma i TB2. Od naprednih navigacijskih značajki u kokpitu, valja spomenuti sučelje koje koristi umjetnu inteligenciju.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Future Machine Tech

Turski piloti podnijeli su zahtjev i za čitavom paletom naoružanja koje bi TF-X trebao moći nositi. Među raketama zrak-zrak izdvojili su projektile Gökdoğan s aktivnim radarskim navođenjem, kratkodometne Bozdoğan s infracrvenim navođenjem i popularne Meteore. Od raketa zrak-zemlja, traže krstareće rakete domaće proizvodnje B1 i B2, čitavu obitelj naprednih projektila iz programa Kuzgun, antiradijacijske rakete Akbaba i protubrodske projektile Cakir.

Među bombama u ponudi pak ističu turske bombe s kompletima za lasersko navođenje Teber-81 i Teber-82 te precizne bombe iz obitelji HGK i KGK. Također traže tzv. razbijače bunkera SARB-83 i NEB-84, pametno mikrostreljivo te klizne i minijaturne bombe koje proizvodi turski ASELSAN.

Otprije su poznate dimenzije aviona te performanse kakve se očekuju u zraku. TF-X je dužine 21 metar, najviši dio iznosi mu šest metara dok mu je raspon krila 14 metara, a njihova površina 60 četvornih metara. Maksimalna težina pri polijetanju trebala bi iznositi nešto više od 27 tona dok bi najveća brzina trebala doseći 2126 kilometara na sat. Planirani borbeni domet iznosi 1100 kilometara, a plafon leta trebao bi biti oko 17 kilometara.