projekt od 230 mil. kn

Tko to sabotira Split? Zbog Žnjana pljušte političke pljuske, Puljak opet baca rukavicu: Neka me Vlada hitno demantira

02.11.2021 u 19:37

Bionic
Reading

Zbog koncesije na plažu Žnjan, najveće kupalište na istočnoj obali Jadrana koje bi se trebalo urediti u projektu vrijednom 230 milijuna kuna, gradonačelnik Ivica Puljak otvoreno je optužio Vladu i premijera Andreja Plenkovića da 'sabotiraju Split'. Uoči lokalnih izbora u svibnju ove godine bilo je objavljeno da je sve spremno za dodjelu koncesije gradskoj tvrtki 'Žnjan d.o.o.', no kada je HDZ-ov kandidat Vice Mihanović u drugom krugu poražen, proces se najednom dodatno otegnuo

I to, kako upozorava Puljak, sa zakonom predviđenih 30 dana na točno šest mjeseci.

Radi se o jednom od najvećih splitskih projekata pokrenutom odmah na početku mandata prethodnog gradonačelnika Andre Krstulovića Opare koordiniranim rušenjem 27 nelegalnih objekata, kafića i noćnih klubova koji su se nalazili tik uz more - pa u nekim slučajevima čak u njega ispuštali fekalije. U to doba započela je mukotrpna procedura uređenja ovog prostora, no čini se da ni četiri godine nisu dovoljne kako bi se stvorile pretpostavke za zakonito uređenje najatraktivnijeg prostora u drugom najvećem gradu u državi.

Prethodna vlast ondje je postavila 'privremeno rješenje' s montažnim ugostiteljskim modulima, provela je dio instalacija i ogradila i ograničila parkiralište, no Žnjan još uvijek predstavlja prašnjavu pustopoljinu, a privremeno rješenje tradicionalno se pretvara u trajno.

Gdje točno zapinje? U ovom trenutku čini se da je doista riječ o Vladi.

Splitska vlast još 2017. godine provela je anketu među građanima koji su se mahom izjasnili da na Žnjanu žele značajan udio zelenih površina i javnih, sportskih i rekreacijskih sadržaja. Potom je krajem iste godine proveden urbanističko-arhitektonski natječaj na kojemu je jednoglasno odabrano rješenje Arhitektonskog biroa 'Ante Kuzmanić'.

U to doba ostala je zapažena izjava tadašnjeg predsjednika Društva arhitekata Splita Dragana Žuvele, koji je sami Žnjan opisao kao predstavu sa tri čina: najprije devastacijom, potom sanacijom, a na koncu kreacijom.

'Moramo se ponositi činjenicom da se u samo godinu dana situacija potpuno okrenula i da ovim korakom na Žnjanu postajemo primjer ophođenja prema javnom i gradskom prostoru, i to na nacionalnoj razini. Ovakva fuzija politike i struke - gdje prvi očiste teren, a potom uključuju druge - u Hrvatskoj nažalost predstavlja presedan. Na dobrom smo putu da barem u Splitu to postane standard i s guštom ćemo sudjelovati u procesima u kojima se na ovaj način artikulira javni prostor', kazao je Žuvela.

Zatim je cijelu godinu trajala procedura izrade i izmjena Detaljnog plana uređenja ovog područja koje su usvojene na Gradskom vijeću, pa je još neko vrijeme trebalo za izraditi projektnu dokumentaciju, a na koncu je u siječnju ove godine izdana i lokacijska dozvola. I tada je došao red na koncesiju o kojoj odlučuje Vlada, budući da se prostor dodjeljuje na rok od 40 godina.

Dana 14. siječnja ove godine Vlada je usvojila dokument koji se formalno naziva 'Prijedlog obavijesti o namjeri davanja koncesije na pomorskom dobru u svrhu izgradnje i gospodarskog korištenja plaže' i počela prikupljati ponude. Osim gradske tvrtke 'Žnjan d.o.o.' prijavila su se i dva privatnika, postojale su spekulacije da je plan Grada Splita ugrožen, no onda se 10. svibnja ove godine - usred predizborne kampanje - oglasilo Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture informacijom da je stručno tijelo ocijenilo ponude.

'Stručno tijelo je donijelo Nalaz i mišljenje prema kojem ponuda trgovačkog društva Žnjan d.o.o. jedina ispunjava sve propisane uvjete natječajem te će temeljem navedenog Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture predložiti Vladi Republike Hrvatske donošenje Odluke o dodjeli koncesije', objavilo je ministarstvo Olega Butkovića. Od tada do danas javno je komunicirano da je proces dovršen i da se zapravo čeka samo konačna odluka Vlade, koja nikako da stigne.

'Ministar Butković je u nekoliko navrata rekao da je što se njih tiče sve spremno i to je poslano Plenkoviću i Vladi da to stavi na Vladu. Ja ovim putem pozivam premijera Plenkovića da riješi taj problem koncesije, da napokon odluči tko će dobiti koncesiju, da se taj projekt zaista može realizirati. Ja se nadam da će tu tvrtku dobiti tvrtka Žnjan d.o.o. koja je tvrtka Grada Splita i da ćemo početi realizirati taj projekt. Mislim da Plenković u ovom trenutku treba prestati blokirati razvoj grada Splita i da se treba maknuti od jeftine politike. Treba shvatiti da su oni izgubili ove izbore, treba to pregrmiti na neki način i zaista ne smije više kočiti ovaj grad. Mislim da je sad problem u njemu osobno', objavio je ovog vikenda splitski gradonačelnik Puljak. Butković mu je odgovorio preko Twittera:

Ministarstvo kaže da je sve čisto

‘Današnji istup gradonačelnika Puljka zaista nije imao nikakvog smisla. Nažalost, njegovo nesnalaženje u upravljanju gradom koje je dosad pokazao nije opravdanje da ovako bezobrazno laže o koncesiji na Žnjanu i dezavuira sve što Vlada čini za razvoj Splita proteklih 5 godina!’, napisao je Oleg Butković. Njegovo ministarstvo objavilo je nešto opširniji, no još uvijek općenit odgovor:

'Postupak davanja navedene koncesije prošao kroz redovan postupak, kao i bilo koja druga odluka koja je u proceduri donošenja na Vladi Republike Hrvatske. U ovom trenutku traje proces prikupljanja mišljenja od nadležnih državnih tijela, a sve kako bi se uskoro donijela navedena odluka. Dakle, nema govora o kočenju ili oduživanju s odlukom kako gradonačelnik Puljak danas tvrdi', reagirali su iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.

Tportal je u ponedjeljak zatražio dodatno pojašnjenje: mišljenja kojih 'nadležnih tijela' se još uvijek čekaju i zašto procedura traje toliko dugo, šest mjeseci umjesto predviđenih 30 dana?

"Prikupljanje mišljenja nadležnih tijela privodi se samom kraju. Očekujemo kako će se točka o donošenju navedene odluke vrlo skoro naći na sjednici Vlade RH uz uvjet da navedena odluka prođe sva tijela koja prethode donošenju na sjednici Vlade a to je stručna skupina, koordinacija i uži kabinet Vlade", odgovorili su nam iz Ministarstva.

Gradonačelnik Ivica Puljak tvrdi da mu je ministar Oleg Butković u nekoliko navrata kazao da je 'sve spremno za odluku Vlade o Žnjanu'.

'Kompletan HDZ unisono reagirao. Simptomatično'

'Svaki put kad bismo razgovarali telefonom, čuli smo isti odgovor. Državna administracija možda ne može riješiti problem za 30 dana, ali ne vjerujem da se to ne može učiniti za tri mjeseca, a kamoli za šest mjeseci', kazao je gradonačelnik Puljak za tportal. On smatra 'simptomatičnim' da je kompletan HDZ unisono reagirao na njegove prozivke i poziva da ga Vlada demantira tako što će hitno donijeti konačnu odluku.

No ima li Split financijski kapacitet za investirati oko 230 milijuna kuna u uređenje Žnjana, budući da to predstavlja otprilike četvrtinu kompletnog godišnjeg proračuna grada?

'Financiranje doista jest izazovno jer se radi o projektu koji mahom nije komercijalan. Već postoji plan financiranja koji ćemo revidirati, nastojat ćemo ga dodatno prilagoditi standardima zelene i digitalne ekonomije i pronaći dodatne izvore sredstava. No radi se o projektu od presudne važnosti za grad Split i namjeravamo čim prije krenuti u njegovu realizaciju, pa makar i fazno', kazao je Puljak za tportal. Uvjeren je da se kompletan Žnjan može urediti do konca njegovog mandata.

Spektakularne fotografije splitskog Žnjana iz zraka
  • Spektakularne fotografije splitskog Žnjana iz zraka
  • Spektakularne fotografije splitskog Žnjana iz zraka
  • Spektakularne fotografije splitskog Žnjana iz zraka
  • Spektakularne fotografije splitskog Žnjana iz zraka
  • Spektakularne fotografije splitskog Žnjana iz zraka
    +84
Spektakularne fotografije splitskog Žnjana iz zraka Izvor: Licencirane fotografije / Autor: CroDrone

Radi se o prostoru veličine oko 220 tisuća kvadrata. Od planiranih 230 milijuna kuna na buduće javne garaže otpada oko 50 milijuna, a na veliku dužobalnu šetnicu 40 milijuna kuna. Neovisno o tome gradska vlast uskoro započinje s rekonstrukcijom glavne žnjanske prometnice, Šetališta Ivana Pavla Drugog.

Idejnim rješenjem iz prvonagrađenog rada predviđen je pojas plaže širok najmanje trideset metara i oslobođen bilo kakvih sadržaja osim eventualno zelenila, potom šetnica široka deset do petnaest metara, nakon koje prema unutrašnjosti platoa slijedi desetak ugostiteljskih objekata paviljonskog tipa, bogati pojas naglašenog zelenila nazvan 'urbana šuma', u koji će biti integrirani sportski tereni, skate park, 'cage ball' s tri nogometna terena u kavezu, tereni za odbojku na pijesku, teretana na otvorenom, dječje igralište s labirintom, prostor amfiteatra s polivalentnom pozornicom i slični sadržaji. Predviđeno je uređenje najmanje 600 parkirališnih mjesta na rubnom dijelu Žnjana, a iznad dijela njih također će se nalaziti sportski tereni.

Jednog dana, ako se Vlada odobrovolji i ako Split pronađe novac.