Dan prije izborne šutnje prikupili smo podatke o glasovanju članova Facebooka na aplikaciji Mnijenje. Glasovanje na aplikaciji Mnijenje započelo je početkom prosinca te smo tijekom tri tjedna mogli pratiti uspone i padove naših predsjedničkih kandidata
Započeli smo jednim pitanjem, onim za koga biste glasovali, a prikupljali smo i podatke o dobi i spolu glasača s Facebooka. Ugodno nas je iznenadio odaziv, kao i spremnost virtualnih glasača na suradnju i usmene preporuke svojim prijateljima. Kod zadnjeg prikupljanja glasova prije Božića i službenog početka izborne šutnje, imali smo odgovore 3.279 virtualnih glasača, od toga 3.079 glasova punoljetnih.
Ovi brojevi ukazivali su da na Facebooku postoji interes za našu anketu, pa smo sudionike ankete pitali i o njihovoj političkoj orijentaciji, stranci koju simpatiziraju, županiji u kojoj će glasovati. Osobito nas je radovao veliki broj komentara kojim su popraćeni naši članci, tako da su se u više navrata plasirali među najkomentiranije članke na jednom od najposjećenijih hrvatskih portala - tportalu. Zahvaljujemo svima koji su sudjelovali u našoj anketi i pozivamo vas na još jedan krug virtualnih izbora na starom mjestu na Facebooku na aplikaciji Mnijenje.
27. prosinca uslijedilo je glasovanje u realnom svijetu, a na samom isteku izborne šutnje u 19 sati zapljusnuli su nas rezultati izlaznih anketa i izjave uglavnom optimističnih kandidata. Još prije, mrežom su se širile ‘provjerene informacije’ iz izbornih stožera te podaci prošvercani od strane članova biračkih odbora...
Sve nedoumice nestale su objavom prvih službenih rezultata u ponoć izbornog dana. Usporedili smo službene i virtualne podatke i ovo su rezultati.
Da će Ivo Josipović ući u drugi krug predsjedničkih izbora, bilo je očekivano i prije izbora - sve relevantne ankete, kao i glasovi na Mnijenju, upućivali su na to. Međutim, usporedimo li 32 posto glasova koje je Josipović dobio u prvom krugu izbora i 19 posto, koliko je dobio na Facebooku, čini se da u virtualnom svijetu kandidat SDP-a ipak ima manju potporu nego u stvarnosti.
Odstupanje između Facebooka i stvarnosti ipak je najizraženije u slučaju Miroslava Tuđmana. Dok je na Facebookovom Mnijenju taj kandidat bio drugi neposredno iza Josipovića, na stvarnim izborima osvojio je samo četiri posto glasova. Još jednom se potvrdilo da relativno mala skupina ljudi s dobrom povezanošću, poput grupe podrške Miroslavu Tuđmanu na Facebooku, može biti dovoljno ‘glasna’ kako bi skrenula pozornost na svoje ideje. No, na njihovu žalost, memi koje su širili Facebookom bili su nedovoljno zarazni da se prošire na ostatak online zajednice, a još manje da iz virtualnog svijeta preskoče u stvarni svijet.
Iako je mnogima bila ugodno iznenađenje izbora i kampanje, čime je pridobila simpatije gotovo 15 posto Facebook korisnika, Vesna Pusić je na stvarnim izborima osvojila nešto više od sedam posto. Je li to njezin uspjeh ili neuspjeh stvar je procjene, no u svakom slučaju može računati na značajnu potporu online zajednice.
Još jedan kandidat koji na Mnijenju nije bio osobito omiljen (četiri posto glasova), Andrija Hebrang, u stvarnim izborima plasirao se na treće mjesto sa 12 posto glasova.
Naveli smo kandidate kod kojih postoji relativno velika razlika između postotka glasova na našoj aplikaciji i rezultata glasovanja dijela biračkog tijela koje je odlučilo izaći na izbore. Kod ostalih kandidata postoci glasova na Mnijenju se u prilično velikoj mjeri poklapaju s izbornim rezultatima, neki poput Milana Bandića i Nadana Vidoševića dobili su gotovo identičan postotak glasova.
U trenutku dok ovo pišemo, na aplikaciji je više od 700 glasova prikupljenih za manje od 24 sata. Sljedeći tjedan, već u sljedećoj godini, javit ćemo vam se s detaljnijim analizama rezultata virtualnog glasovanja za drugi izborni krug na aplikaciji Mnijenje.