ekološki osviješteno putovanje

U Europi sve popularniji: Evo zašto biste na sljedeće putovanje trebali ići noćnim vlakom

17.03.2023 u 08:39

Bionic
Reading

Noćni vlakovi ponovno postaju sve popularnije prijevozno sredstvo. I dok su donedavno bili opcija onima koji se boje leta avionom ili pak onima koji vole uživati u putovanju razgledavajući krajolike, sad se sve više ljudi odlučuje za vlakove zbog ekološke osviještenosti

Noćni vlakovi vraćaju se u kontinentalnu Europu na velika vrata. Mnoge željezničke kompanije od prošlog ljeta proširile su ponudu noćnih linija i uvele razne nove usluge koje bi trebale povećati udobnost putovanja na duge staze te poboljšati cjelokupno iskustvo vožnje vlakom. Jedna od njih je SJ, švedska tvrtka koja je uvela novu noćnu liniju između Švedske i Njemačke.

Vlakovi u kojima možete udobno spavati (a dobijete i obrok) uvedeni su na inicijativu švedske vlade, a cilj joj je bio potaknuti ljude na klimatski prihvatljiv način putovanja. Ugljični otisak pritom je minimalan. Primjerice, ako letite na relaciji Stockholm – Hamburg, kao pojedinac ćete proizvesti 250 kilograma ugljičnog dioksida, no putujući vlakom na struju na istoj relaciji emitirat ćete samo 26 kilograma.

I belgijsko-nizozemska željeznička tvrtka European Sleeper najavila je početkom godine da će u svibnju početi s noćnim linijama iz Bruxellesa i Amsterdama do Berlina. 'Velik sam obožavatelj noćnog vlaka. Avanturistički je, romantičan i učinkovit. Odmor počinje kad se ukrcate u vlak', rekao je Chris Engelsman, suosnivač ove željezničke kompanije za BBC. Kako kaže, bio je jako frustriran prije šest godina, kad su Njemačke željeznice (Deutsche Bahn) ukinule usluge noćnog vlaka, pa je on sada oživio liniju do Berlina. Ali ne namjerava stati na tome. Od sljedeće godine noćni vlakovi ove kompanije ići će sve do Praga.

No do Praga putnici iz Bruxellesa već mogu ići noćnim vlakom, ali u austrijskom aranžmanu. U drugoj polovici ove godine austrijska državna željeznička kompanija ÖBB započet će s linijama Bruxelles – Beč – Prag na dnevnoj bazi, a dosad je ta linija vozila triput tjedno. Austrijska kompanija u suradnji s nekoliko drugih europskih nacionalnih željeznica sada nudi 20-ak noćnih linija, tzv. NightJet vlakova, kojima možete posjetiti i nekoliko europskih prijestolnica u jednom putovanju. I dok trenutačno još uvijek raspolažu samo vlakovima starima 20, 30 godina, od ove do 2025. godine u promet će staviti 33 potpuno nova i moderno opremljena NightJet vlaka, ukupne vrijednosti 700 milijuna eura.

I mnogi privatnici i startupi u noćnim vlakovima vide potencijalno lukrativnu poslovnu nišu. Za nešto luksuzniji doživljaj vožnje francuski startup Midnight Trains želi do sljedeće godine u promet staviti vlak koji nazivaju ‘hotelom na tračnicama’. On bi povezao Pariz s deset gradova. Riječ je o luksuznom obliku noćnog putovanja u kojem imate zasebne kabine i restoran uređen poput interijera iz 20-ih godina prošlog stoljeća.

Međutim, ovisno o lokaciji polaska, a posebice ako krećete iz Ujedinjenog Kraljevstva, putovanje vlakom može biti skuplje od leta. Prema istraživanju magazina Which? iz 2021., cijene karata za vlak mogu biti i 50 posto skuplje od avionskih. No, kao i kod letova, zasigurno ćete bolje proći ako rezervirate kartu na vrijeme. Aviokarte su naime pojeftinile kad je Europska unija dala aviokompanijama porezne olakšice te je međunarodni avioprijevoz izuzet od plaćanja PDV-a, što ne vrijedi za željeznički promet.

No kako raste ekološka osviještenost, raste i popularnost vlakova unatoč većoj cijeni karte jer je takvo putovanje ekološki najprihvatljiviji način motornog putničkog prometa. Prema Europskoj agenciji za okoliš, cjelokupni prometni sektor u 2018. godini činio je 25 posto emisije stakleničkih plinova u Europskoj uniji. Na cestovni promet pritom otpada 72 posto, na pomorski 14, zračni 13, a na željeznički 0,4 posto (samo emisija dizelskih motornih vlakova). Osim njihova izravnog doprinosa onečišćenju zraka, uzimaju se u obzir emisije koje nastaju tijekom proizvodnje, prijenosa i distribucije energije. Tako će primjerice vlak u Francuskoj, koja 70 posto svoje struje dobiva iz 'zelenih' nuklearnih elektrana, biti puno manje štetan za okoliš nego vlak u Poljskoj, državi koja se u istom postotku oslanja na štetna fosilna goriva.