U danima uoči svetog mjeseca ramazana islamski se svijet suočava s paradoksom koji je donijela pandemija koronavirusa: prisilno odvajanje u doba kad je druženje gotovo sveto. Ali sa zatvorenim džamijama, policijskim satom zbog koronavirusa i zabranama masovnih molitvi od Senegala do jugoistočne Azije, oko 1,8 milijarda muslimana suočava se s ramazanom kao nikad prije
Širom muslimanskog svijeta pandemija je stvorila nove razine zabrinutosti uoči svetog posta, koji počinje oko četvrtka.
U Alžiru Jasmin Hermahe, 67, obično prima rodbinu i susjede u svojemu domu te ih gosti čajem i hladnim napitcima za vrijeme mjeseca u kojemu muslimani poste od zore do sumraka. No, boji se da će ove godine biti drukčije.
"Možda ih nećemo posjećivati niti oni neće doći", rekla je u suzama. "Koronavirus je uplašio sve, čak i uvažene goste", dodala je.
U zemlji u kojoj su džamije zatvorene, njezin suprug Mohamed Džemudi, 73, brine se zbog nečega drugog.
"Ne mogu zamisliti ramazan bez teraviha", rekao je referirajući se na dodatne molitve u džamijama koje se izvode poslije iftara, večernjeg objeda nakon cjelodnevna posta.
U Jordanu se očekuje da će vlada, u koordinaciji sa susjednim arapskim zemljama, objaviti fetvu u kojoj će biti naznačeno koji će ramazanski rituali biti dozvoljeni, ali milijuni muslimana razlike već uvelike osjećaju.
Od Afrike do Azije, koronavirus je bacio sjenu tjeskobe i nesigurnosti.
"Najgora godina ikad"
Za Kairo, grad od 23 milijuna ljudi koji nikad ne spava, koronavirus je katastrofalan.
"Ljudi ne žele dolaziti u trgovine, boje se bolesti. Ovo je najgora godina ikada", rekao je Samir el-Hatib, koji ima štand pored povijesne džamije Sajeda Zeinab. "U usporedbi s prošlom godinom, nismo prodali ni četvrtinu", dodao je.
Tijekom ramazana, ulični trgovci u egipatskoj prijestolnici slažu svoje stolove s datuljama i marelicama i ostalim slatkim voćem, a na kulama gradskih zidina su tradicionalni fenjeri.
Ove godine međutim vlasti su uvele policijski sat i zabranile zajedničke molitve i druge aktivnosti, pa mnogi ljudi ne vide smisla kupovati fenjere.
Među rijetkima koji su se upustili u to je i Naser Salah Abdelkader, 59, menadžer na egipatskoj burzi.
"Ove godine nema uopće ramazanskog ozračja", rekao je. "Obično bih došao na tržnicu i odmah od početka su obično puštali glazbu, sjedili naokolo, gotovo živjeli na ulici", opisivao je.
Uskrativši svečanosti prije nego što su i počele, koronavirus je otežao i drugi dio ramazana, doba kad se post i dobročinstva smatraju obaveznim.
"Sve vrste zajedništva zabranjene"
U Alžiru se vlasnici restorana pitaju kako dati iftar potrebitima kada su njihove prostorije zatvorene, dok dobrotvorne organizacije u Abu Dabiju, u kojima se slabo plaćeni radnici iz Južne Azije dobivaju iftar, nisu sigurne što učiniti s džamijama koje su sada zatvorene.
Mohamed Aslam, inženjer iz Indije koji živi u trosobnom stanu u središtu Abu Dabija s još 14 osoba nezaposlen je zbog koronavirusa. Nakon što je njegova zgrada stavljena pod karantenu jer je jedan stanar pozitivan na koronavirus, oslanjao se na dobrotvornu pomoć u hrani.
U Senegalu se planira nastaviti s dobročinstvima, iako na ograničen način. U glavnom gradu grada Dakaru, dobrotvorne organizacije koje na karakterističan način dijele "Ndogou", peciva prekrivena čokoladnim namazom s raznim dodacima, datulje, šećer i mlijeko onima kojima je to potrebno distribuirat će ih u školama Kurana, a ne na ulici.
U Indoneziji, zemlji s najvećom muslimanskom populacijom na svijetu, neki će se s voljenima sastati 'na daljinu'. Prabowo, koji se predstavio imenom, rekao je da će obilježiti Eid al-Fitr na kraju mjesec posta samo razgovorom preko internetske mreže Zoom, umjesto da ide kući.
"Zabrinut sam zbog koronavirusa", rekao je. "Neće biti ni jedne vrste zajedništva. Nema zajedničkog iftara, nema zajedničkih molitvi u džamiji, nema čak ni tračeva s prijateljima", dometnuo je.