osjetljivi mlažnjaci

Ukrajina iščekuje dolazak F-16, no je li kasno? 'Taj lovac je primadona, premekan je'

01.03.2024 u 17:57

Bionic
Reading

Ukrajina se priprema za dolazak mlažnjaka General Dynamicsa F-16 Fighting Falcon u sljedećim mjesecima, međutim uključivanje tog jednomotornog nadzvučnog lovca u ukrajinski arsenal zahtijevat će više od same obuke pilota

Više od 60 F-16 ponudile su Norveška, Danska, Nizozemska i Belgija, a pilote i posade trenutno obučava multinacionalna koalicija. Mlažnjaci su poslani kao odgovor na molbe Ukrajine da joj se pomogne u izjednačavanju izgleda protiv ruskih zračnih snaga.

Ali hoće li i koliko F-16 uspijevati letjeti, otvoreno je pitanje. Zrakoplovne baze definitivno će biti glavne mete ruskih napada, sami avioni bit će u fokusu ruskih sustava protuzračne obrane, njihov popravak bit će izazov, a čak i korištenje nepripremljenih pista moglo bi sabotirati osjetljivu letjelicu, piše Politico.

Bivši američki pilot Tom Richter, koji je i sam letio na F-16, kaže da su ti zrakoplovi 'osjetljiva zvijer' u usporedbi s MiG-ovima i Suhojima iz sovjetske ere u kojima su Ukrajinci navikli letjeti.

'Ako ste ikada prišli i stavili ruke na MiG-29 na zračnom mitingu, a zatim prišli i stavili ruke na F-16, možete izvana osjetiti kako je F-16 sofisticiranije konstruiran. To je primadona, vrlo je osjetljiva i zahtijeva veliko održavanje', rekao je Richter. Sovjetski zrakoplovi su 'grublji' i mogu letjeti s loše održavanih aerodroma te im je općenito potrebno manje održavanja.

U drugačijoj situaciji Ukrajina bi izgradila moderne baze i piste za smještaj zrakoplova, ali to nije moguće tijekom rata.

Zbog novih zrakoplova morat će osigurati posebne timove koji će pokrivati pukotine ili neravni beton na pistama što bliže prvoj liniji, a sve kako bi se izbjeglo da dobro održavani aerodromi i piste postanu očigledne mete, rekao je Justin Bronk iz Royal United Services Instituta.

'Za početak, uzletno-sletne staze morat će biti glatke i stalno će ih se morati provjeravati zbog krhotina, s obzirom na to koliko su nisko spušteni jednomotorni F-16 osjetljivi na krhotine s tla u usporedbi s MiG-ovima 29', rekao je.

Zrakoplovi iz sovjetskog doba

To je drastična promjena u odnosu na mlažnjake u kojima Ukrajinci trenutno lete. Početkom 2022. Ukrajina je imala 71 lovac Su-27 i MiG-29, 14 bombardera Su-24M i 31 jurišnik Su-25, navodi se u godišnjem izvješću Međunarodnog instituta za strateške studije.

Izvješće navodi da trenutno ima 78 borbeno sposobnih zrakoplova. Rusija, s druge strane, ima 1169 takvih letjelica.

Od početka invazije Slovačka i Poljska donirale su 33 borbena zrakoplova MiG-29 Ukrajini, a mnogi od njih imali su moderniziranu avioniku i oružje kako bi bili usklađeni sa standardima NATO-a.

Su-35
  • Su-35
  • Su-35
  • Su-35
  • Su-35
  • Su-35
    +8
Su-35 Suhoj Izvor: Profimedia / Autor: Russian Defense Ministry / Hando / AFP / Profimedia

Avion F-16, koji je u službi zapadnih zračnih snaga 45 godina, definitivno će ojačati ukrajinske zračne snage.

'F-16 će značajno poboljšati učinkovitost našeg zrakoplovstva. Pilot će moći upravljati projektilima iz zraka, određujući im cilj. Pilot može primati stvarne obavještajne podatke u borbenom okruženju i donositi odgovarajuće odluke o gađanju ciljeva. Osim toga, bit će moguće koristiti rakete zrak-zrak, koje dosežu i do 180 kilometara', rekao je za Politico glasnogovornik ukrajinskih zračnih snaga Jurij Ihnat. ​

Prvi avioni trebali bi stići do ovog ljeta, priopćilo je dansko ministarstvo obrane.

'Teško je odrediti fiksni raspored za donaciju borbenih zrakoplova F-16 jer postoji nekoliko uvjeta koji moraju biti ispunjeni kako bi Ukrajina mogla koristiti donirane zrakoplove', rekao je danski ministar obrane Troels Lund Poulsen.

F-16
  • F-16
  • F-16
  • F-16
  • F-16
  • F-16
    +6
F-16 Izvor: Profimedia / Autor: IPA / BACKGRID / Backgrid UK / Profimedia

Priprema terena

Osim pripreme pista, od Ukrajinaca se traži da osiguraju da sve, od kompleta alata do rezervnih dijelova i postolja, bude na svom mjestu, kao i oprema za sigurno upravljanje hidrazinom, vrlo zapaljivom tekućinom koja se koristi za napajanje rezervnog sustava na F-16.

Pored toga, moraju naučiti kako popraviti, održavati i sakriti Falcone od ruskih radara, špijuna i satelita. 'Naši tehničari i zrakoplovni inženjeri također se trenutno obučavaju na Zapadu s našim pilotima. Oni su baza našeg kopnenog osoblja', rekao je Ihnat.

Ističe da su F-16 lakši, moderniji i automatiziraniji od MiG-ova. 'To je poput konstruktorskog mlažnjaka. Možete samo izvaditi jedan pokvareni element i poslati ga na popravak', rekao je i dodao: 'To je najčešći mlažnjak na svijetu. Prvo, lako se održava. Drugo, može izvršiti zadatke koje Ukrajina treba u ovoj fazi rata.'

Nedavno je inicijativa Ujedinjeni 24 ukrajinskog predsjednika Volodimira Zelenskog objavila video ukrajinskih pilota i inženjera na obuci u Danskoj.

'To je stvarno super zabavan avion za letenje. F-16 je agilniji. Čini se kao da mlažnjak želi da agresivnije upravljate njime', rekao je ukrajinski pilot nadimka Moonfish.