JEDNOSTAVNI POSTUPAK

Od 112 tisuća blokiranih samo 10 tisuća prihvatilo osobni stečaj

23.04.2019 u 17:15

Bionic
Reading

Fina je od početka godine do 23. travnja poslala više od 112 tisuća poziva građanima čiji su računi blokirani i imaju uvjete za jednostavni postupak osobnog stečaja, od čega se očitovalo njih gotovo 36 tisuća i pritom ih se tek 10,7 tisuća i suglasilo s pokretanjem jednostavnog postupka stečaja potrošača

Naime, s početkom ove godine na snagu su stupile izmjene Zakona o stečaju potrošača, kojima je uveden institut jednostavnog postupka stečaja potrošača. Sukladno tom zakonu, Financijska agencija (Fina) svim potrošačima koji u očevidniku redoslijeda osnova za plaćanje imaju evidentirane neizvršene osnove za plaćanje u iznosu do 20.000 kuna po osnovi glavnice i neprekidno su u blokadi duže od 3 godine, poštom dostavlja poziv na dostavu očitovanja. Građani potom u roku od 15 dana trebaju očitovati jesu li suglasni da se nad njihovom imovinom provede jednostavni postupak stečaja potrošača.

Po podacima Fine, od početka godine do 23. travnja putem pošte poslano je 112.397 poziva građanima na dostavu očitovanja za provedbu jednostavnog postupka stečaja potrošača.

Pozivi koji potrošačima nisu uspješno uručeni putem pošte, objavljeni su i na e-oglasnoj ploči sudova i takvih je poziva u proteklih gotovo četiri mjeseca bilo 35.810.

Ako potrošač nema prijavljeno boravište/prebivalište u Hrvatskoj, na e-oglasnoj ploči sudova objavljuje se poziv na dostavu adrese, a do 23. travnja objavljeno je 4.328 takvih poziva.

Podaci pokazuju da je Fini nešto manje od trećine pozvanih građana, odnosno njih 35.851, ili 31,8 posto, dostavilo svoje očitovanje. Pritom je nešto manje od 30 posto njih, ili 10.679 građana dalo suglasnost za provođenje jednostavnog postupka stečaja potrošača. Većina, pak, onih koji su odgovorili - njih 25.172 nije suglasno s provođenjem jednostavnog postupka stečaja potrošača.

Za građane koji su suglasni s ubrzanim osobnim stečajem Fina nadležnom općinskom sudu podnosi prijedlog za provedbu jednostavnog postupka stečaja potrošača.

Ako se građani koji su zaprimili poziv ne očituju u roku od 15 dana, smatrat će se da su suglasni da se za njih provede jednostavni postupak stečaja potrošača te će i za njih Fina sudu podnijeti prijedlog za provedbu tog postupka.

Fina je objavila i podatke o ukupnom broju prijedloga za provedbu jednostavnog postupka stečaja potrošača, a koje je poslala nadležnim općinskim sudovima za potrošače koji su u trenutku podnošenja prijedloga zadovoljavali zakonom propisane uvjete za provedbu jednostavnog postupka stečaja potrošača.

Takvih je prijedloga, kako pokazuju podaci, 71.379, a najviše ih je na Općinskom sudu u Splitu - 5.504. Slijede Općinski građanski sud u Zagrebu, kojem je Fina poslala 4.817 prijedloga za provedbu jednostavnog postupka stečaja potrošača, zatim Općinski sud u Osijeku sa 4.763 prijedloga te Općinski sud u Novom Zagrebu, kojem je poslan 4.261 prijedlog.

Inače, radi provjere mogućnosti namirenja vjerovnika, sud u jednostavnom postupku stečaja potrošača utvrđuje vrijednost imovine potrošača, a prema popisu koji on dostavi uz očitovanje i prema podacima iz službenih registara koje pribavlja putem Fine. Ako sud utvrdi da je vrijednost imovine koja bi se mogla unovčiti kao stečajna masa manja od 10.000 kuna, tada donosi rješenje o otvaranju i zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača, a kojim će ga osloboditi od preostalih obveza u odnosu na osnove za plaćanje i vjerovnike za koje je proveden jednostavni postupak stečaja.

Ako je vrijednost imovine veća od 10.000 kuna, sud donosi rješenje o otvaranju jednostavnog postupka stečaja potrošača te imenuje povjerenika koji je dužan u roku godinu dana unovčiti pokretnine, tražbine, dionice, poslovne udjele, vrijednosne papire i druga imovinska i materijalna prava potrošača. Nakon unovčenja, sud će rješenjem zaključiti taj postupak te osloboditi potrošača od preostalih obveza u odnosu na određene osnove i vjerovnike koje navodi u odluci o oslobođenju od preostalih obveza.