Dok MORH pregovara o najmu transportnog vojnog zrakoplova Boeing C-17 kojega sat leta stoji 10 tisuća eura, hrvatskim vojnicima u vojarnama u Petrinji, Kninu i Gospiću ukinuo je doručak i večeru!
Prošloga tjedna odlučeno je da vojne osobe koje rade osam sati dnevno imaju pravo na jedan objed, što je iznenadilo vojnike koji spavaju u vojarnama. Usto, oni nemaju niti pravo unositi hranu u vojarne. MORH ovu vijest zbog sveopće štednje u recesiji nije demantirano niti potvrdio.
Služba za odnose s javnošću i informiranje MORH-a poziva se na Pravilnik o objedu u Oružanim snagama.
'Pravilnikom je jasno definirano tko ima pravo na, uz objed, osnovni dnevni obrok, dodatnu prehranu koja se ostvaruje razmjerno vremenu boravka i rada obavljanja vojne službe', stoji u odgovoru iz MORH-a.
Osim toga, vojnici (koji su željeli ostati anonimni) žale se i na to da u vojarnama Petrinja, Knin i Gospić ne postoje normalni uvjeti za održavanje higijene: tuševi su pokvareni, nema tople vode, zgrade se urušavaju, kreveti su iz doba JNA, s prljavim i derutnim madracima i prastarim dekama. Usto, nema ni toaletnog papira.
Iz Službe za odnose s javnošću MORH-a odgovaraju da su 'život i rad djelatnika u navedenim vojarnama, kao i u drugim vojarnama, u posljednje dvije godine podignuti na višu razinu', a onda u istom odgovoru stidljivo priznaju: 'Dinamika podizanja standarda ovisi i o raspoloživim financijskim sredstvima.'
Vojnici, pak, kažu da su u navedenim vojarnama obnovljene zgrade visokih časnika i Ministarstva, ali ne i zgrade OS, koje se tek rijetko kreče.
Velik prijepor, kako se čini, u Oružanim snagama izazivaju neplaćeni radni sati. Naime, jedna straža (dva sata odmora, dva sata pripreme i dva sata smjene, i tako sedam dana uzastopce, 112 sati rada) iznosi 4000 kuna, a služba nedjeljom 700 kuna. No MORH jednu stražu plaća 1000 kuna, a službu nedjeljom 200 kuna.
Zbog tužbi Ministarstvo obrane gubi mnogo novca. Ministarstvo u pravilu ne želi nagodbu pa tužiteljima, uz dugovanja, mora plaćati i kamatu.
U MORH-u se pozivaju na Odluku o rasporedu tjednog i dnevnog radnog vremena djelatnih vojnih osoba, službenika i namještenika. Prema toj Odluci, određuje se 'raspored radnog vremena, pravo na uvećanu plaću za rad noću, subotom, nedjeljom, blagdanom i neradnim danima, rad u smjenama, turnusima i na drugi odgovarajući način, prekovremeni rad te dežurstvo i stražarska služba'.
O tome zašto se vojnicima, upravo prema istoj odluci, ne isplaćuje zarađeni novac – iz MORH-a ni riječi.
Uza sve, vojnici se žale i na to da se napreduje uz pomoć veza i poznanstava.
Tvrde i da se sposobnima upisuju krivi podaci o tjelesnoj sposobnosti, dok se podobnima 'napumpavaju'.
'Na temelju zapovijedi zapovjednika svih grana OS RH imenovana su povjerenstva za provjeru tjelesnih sposobnosti u čijem sastavu se nalaze kompetentni djelatnici (kineziolog, psiholog, operativni časnik, prvi dočasnici i dr.)', odgovaraju iz Službe za odnose s javnošću MORH-a.
No vojnici iz vojarna u Petrinji, Kninu i Gospiću tvrde da nikad nisu vidjeli kineziologa te da provjere obavljaju osobe koje nisu kompetentne nego čitaju iz Pravilnika kako se to ocjenjuje.
Vojnici ne mogu znati što im je upisano kao rezultat.
Osim toga, problem su postale i digitalne uniforme, ljetne radne čizme, kabanice, vreće za spavanje, a neki nisu dobili ni stare odore ni vojne iskaznice. Odore dobiju kad idu na postrojavanje, nakon čega se one odlažu u ormar. Ne nose ih ni visoki časnici.
'Opremanje pripadnika postrojbi digitalnim odorama izvršava se temeljem Planova opremanja i zapovijedi i u njima utvrđenih prioriteta (gardijske brigade, o kojima je postavljeno pitanje, opremljene su navedenim odorama)', suhoparno su poručili iz Službe za odnose s javnošću MORH-a.
Određenoj kategoriji vojnika smanjeni su putni troškovi i dodatak na odvojen život. Vojnici imaju pravo na najjeftiniji prijevoz. Moraju gubiti i po pola dana da bi sačekali neznatno jeftiniji prijevoz. Tako najjeftiniji prijevoz zapravo ispadne najskuplji.
'Ukoliko postoji više mogućnosti prijevoza, zapovjednik, odnosno čelnik ustrojstvene jedinice, dužan je za svaku djelatnu vojnu osobu odrediti odgovarajući prijevoz uzimajući u obzir vremenski najprihvatljiviji prijevoz te uvažavajući racionalnost troškova', obrazlažu u MORH-u.