Mladu studenticu iz Pule Jasminu Čelicu u Zagrebu je 2007. godine na pješačkom prijelazu automobilom usmrtio tada 21-godišnji Marko Leko. Iako je osuđen na jednogodišnju zatvorsku kaznu, nakon žalbe kazna zatvora je izmijenjena u trogodišnju uvjetnu kaznu jer je Leki to bilo prvo ubojstvo. Jasminina smrt i nekažnjavanje bahatih vozača nažalost nije osamljen slučaj
Jasmina Čelica preminula je nekoliko sati nakon što je na nju na uglu Zvonimirove i Šulekove u Zagrebu, jureći u svom automobilu Jeep Cherokee, naletio Marko Leko. Jasmina je bila na pješačkom prijelazu, a Leko je na nju naletio zaobilazeći automobile koji su se na zebri zaustavili kako bi propustili Jasminu.
Mladi sin poduzetnika Jasminu je odbacio dvadeset metara u stranu i zaustavio se nakon 40 metara. Nakon očevida policija je pustila Leku i on je istim vozilom nastavio.
Na suđenju je dobio kaznu od godinu dana zatvora i tri godine bez vozačke dozvole, no na prvostupanjsku presudu se žalilo i Državno odvjetništvo i okrivljenik. Deset mjeseci poslije sudsko vijeće na čelu sa sutkinjom Lepom Singer jednom od sutkinja uskočkog Odjela zagrebačkog Županijskog suda, uvažilo je žalbu i kaznu zatvorom zamijenilo uvjetnom kaznom u trajanju od tri godine te oduzimanjem vozačke dozvole. Kao olakotna okolnost Marku Leki uzeto je to što je mlad te što mu je to bio prvi put. 'Znači li to da svi mladi vozači imaju pravo jedanput, prvi put, nekažnjeno nekome oduzeti život?', pitaju se Jasminini roditelji.
Maksimalna kazna nikada nije dosuđena
Njezin otac Nebojša Čelica aktivan je u Udruzi obitelji osoba stradalih u prometu. Ogorčen je hrvatskim pravosuđem i činjenicom da osoba koja je usmrtila njegovu kćer nije kažnjena. S obzirom da je iscrpio sve mogućnosti hrvatskog pravosuđa, planira se obratiti Međunarodnom sudu za ljudska prava, a u svojoj borbi nije osamljen. Udruga ima oko 200 članova, a mnogi su primjeri slični navedenom. Pravna bitka je iscrpljujuća, kako psihički tako i financijski. Roditelji ili obitelji žrtava nemaju pravnu pomoć, nisu dovoljno upoznati sa svim pravnim mogućnostima…
Čelica za tportal kaže kako je prosječna visina dosuđenih kazni za prometnu nesreću sa smrtnom posljedicom ili trajnim invaliditetom godinu i pol zatvora, iako je najviša predviđena kazna deset godina.
'Predviđena je zakonska mogućnost do deset godina zatvora i ta maksimalna kazna nikada nije izrečena. Da li ti smrtni slučajevi nisu dovoljno strašni i drastični pa zato to ne izriču?', pita se ogorčeni Jasminin otac. Drastičnije se kažnjavaju samo oni koji su bili pod utjecajem alkohola ili droga kada su prouzročili nesreću ili ako su drastično prekoračili brzinu. Ostali uglavnom prolaze s uvjetnim kaznama, pojašnjava Čelica.
Udruga obitelji osoba stradalih u prometu član je Europske asocijacije žrtava prometa. I u ostalim zemljama događaju se slični pravosudni propusti, no u znatno manjoj mjeri, jer postoji kontrola pravosudnog sustava za razliku od Hrvatske.
Zatvorska kazna stiže tek recidiviste, one koji ponove isto kazneno djelo. Čelica spominje 18-godišnjaka koji je vozeći pod utjecajem alkohola usmrtio osobu. Tri godine poslije pod istim je okolnostima usmrtio još jednu osobu i tek je tada dobio zatvorsku kaznu u trajanju od pet godina.
'Imam osjećaj da vozač može nesmetano koristiti vozilo kao oružje bez da završi u zatvoru. Je li pravo na vozačku dozvolu iznad nečijeg prava na život', kaže Čelica te dodaje kako je Tomo Horvatinčić tipičan primjer prakse u Hrvatskoj.
'Postoji duboka sumnja da nismo svi jednaki pred zakonom, da bolje prolaze oni koji imaju dublji džep ili političke veze', kaže Čelica čiju je kćer usmrtio sin poznatog zagrebačkog poduzetnika Josipa Leke. 'Mi duboko sumnjamo da je posrijedi korupcija', kaže Čelica i zaključuje kako je u Hrvatskoj dopušteno jednom pregaziti osobu, ali kazna stiže tek ako se to dogodi drugi put.