Nakon što su se danas iznad vojnog poligona kod Slunja sudarila i potom srušila dva MIG-a 21 Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, tportal je o tom događaju i njegovim eventualnim posljedicama popričao s uglednim vojnim analitičarom Igorom Tabakom
Iako još uvijek nije posve jasno što se točno dogodilo na kobnoj vojnoj vježbi iznad Slunja, jedno jest – Hrvatska je u jednom incidentu ostala bez nemalog dijela svog ratnog zrakoplovstva.
'Istraga o padu MIG-ova zasigurno neće biti gotova u nekoliko dana, pa ni tjedana. Takve istrage imaju svoje trajanje i morat ćemo čekati dok ne dođemo do bilo kakvih konkretnih zaključaka. Dovoljno se samo prisjetiti pada vojnog helikoptera u Vukovaru i istrage koja je trajala godinu dana. To nije previše za takve situacije', rekao nam je Tabak, otklonivši tako svaku mogućnost prema kojoj bi javnost mogla uskoro biti obaviještena o uzrocima ove nesreće.
'Tabak navodi da se do sudara dvaju vojnih zrakoplova moglo doći na više načina.
'Ako je došlo do sudara zbog pogreške pilota odnosno ljudskog faktora – to se događa. Dovoljan je jedan trenutak nepažnje, dovoljno je jako malo vremena za takvo što. Radi se, naravno, o velikoj šteti, ali ni blizu onakvoj kakva je mogla biti da su stradali i piloti. Ne samo da su piloti ljudi, nego su i zbog svoje obuke beskrajno vredniji od aviona, koji su stari i već polako za muzej. Njihova pogibija bi, zbog više razloga, bila znatno ozbiljnija šteta nego što je pad aviona iako je i ovo prilično loše', pojašnjava Tabak.
'Naime, ako se govori da imamo četiri do šest borbenih zrakoplova, to znači da nam je danas palo između polovice i trećine operativnog zrakoplovstva. Nacionalna sigurnost nije razbijena, ali da imamo ozbiljan problem – imamo', tvrdi vojni analitičar.
Tabak smatra da je današnja nesreća, u smislu vojne tehnike, teža od pada helikoptera u Vukovaru.
'Helikoptera u Hrvatskoj vojsci imamo više, oni su manje kritičan resurs i njihov nedostatak je lakše zamjenjiv. Naravno, u Vukovaru je bilo poginulih i ranjenih što cijeloj priči daje drugi štih, ali današnji incident mogao bi imati teže posljedice za sustav', pojašnjava Tabak.
No što ako do nesreće nije došlo zbog ljudskog faktora?
'Ako se ne radi o grešci pilota nego o tehničkom kvaru ili nečem sličnom, to bi otvorilo puno ozbiljnija pitanja o Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu, a među njima bi bilo i ono o kupnji novih aviona ili o modernizaciji postojećih. U trenutku kad smo ostali bez jednog bitnog dijela naše flote MIG-ova, to su stvari koje dolaze u žižu', kaže Tabak.
Kako će naši partneri iz NATO-a reagirati na ovakav težak incident?
'Prilikom ulaska u NATO tvrdili smo da neće biti rezanja u izdvajanjima za vojsku, a ovih je godina MORH uštedio na materijalnim resursima otprilike koliko ostatak države zajedno. U zadnjem je rebalansu, unatoč svim apelima pa tako i onom predsjednika države, MORH-u 'skinuto' još 20 milijuna. Time smo prošle godine rekli zbogom svim onim financijama o kojima se pričalo kad smo ulazili u NATO', ističe naš vojni analitičar.
'NATO je jedna jako operativna organizacija koja je zadnjih godina itekako na terenu. NATO na svom boku ne želi imati članicu koja obećaje svašta, a ne može provesti ni obične patrole u zraku. Za NATO oslanjanje na članice nije teoretsko pitanje', zaključuje Tabak.