Gradonačelnici Dubrovnika i Splita Mato Franković i Andro Krstulović Opara, obojica iz HDZ-a, žestoko su kritizirali zakon kojim je u potpunosti liberalizirano tržište taksi usluga i objavili da izrađuju prijedlog njegovih izmjena te će u kolovozu uputiti na adrese Vlade i Sabora. Zatražit će da se od potpune liberalizacije izuzmu gradovi sa središtima pod zaštitom UNESCO-a te kazali da 'ne vjeruju da bi netko bio gluh na ovakve zahtjeve s terena, i to iz gradova koji predstavljaju hrvatske turističke šampione, a koji su pronašli rješenje za goleme probleme'
Svoju inicijativu najavili su već ranije, a na zajedničkoj konferenciji za novinare u Splitu objavili su da su o svojoj namjeri prethodno razgovarali s premijerom Andrejom Plenkovićem te ministrima Olegom Butkovićem i Ninom Obuljen Koržinek.
'Dubrovnik i Split poznati su kao turističke meke upravo zato što su njihove središta zaštićena od UNESCO-a, a mi zahtijevamo izdvajanje iz zakona koji omogućuje potpunu liberalizaciju. Drugi neka uživaju, no mi želimo imati autonomiju odlučivanja o broju vozila i načinu korištenja taksi usluga', kazao je Krstulović Opara.
'Namjerno smo potencirali ovu temu u žiži turističke sezone kako bi svi građani, ali zastupnici koji će odlučivati o tome, na licu mjesta mogli vidjeti negativne efekte na koje smo upozoravali još prije dvije godine. Odlučni smo ukinuti ovakav način prometovanja u našim gradovima', dodao je splitski gradonačelnik.
Po procjenama, u ova dva grada tijekom ljeta nalazi se po otprilike tri tisuće taksi vozila, a koja su jedan od glavnih generatora prometnih gužvi i komunalnog nereda.
'Zakon je zamišljen s dva osnovna cilja - smanjenje gužvi i osiguravanje povoljnije usluge za građane i turiste, a u Dubrovniku i Splitu ništa od toga nije se dogodilo. Nalazimo se pod enormnim pritiskom tri tisuće vozila, usluge su i dalje preskupe, pa se nakon dvije godine postavlja pitanje je li nam to uopće trebalo. U Zagrebu možda jest, jer se promet ne zagušuje, ali u manjim gradovima definitivno nije. Vjerujem da će nas ministar, Vlada i saborski zastupnici poslušati jer valjda je svima cilj osluškivati probleme na terenu i rješavati ih', kazao je Franković.
Po njegovoj procjeni, za Dubrovnik je dovoljno 500 taksista - što je više nego dvostruko više u odnosu na doba prije liberalizacije - dok se za Split ta brojka kreće oko 650. Oba gradonačelnika najavila su i dodatne mjere: u Dubrovniku će se za prostor oko gradske jezgre dozvoliti prometovanje samo taksija na električni pogon, dok će Split precizno odrediti taksi stajališta i automobile koji se na njima smiju zaustavljati, a sve ostale strogo kažnjavati.
'Jasno je da s tri tisuće taksija na ulicama grad poput Dubrovnika ne može kvalitetno funkcionirati: zauzeli su doslovno svaki centimetar javnog prostora i stvar je potpuno izvan kontrole. Ustrajat ćemo na ovim izmjenama zakona i nećemo dozvoliti da on nastavi smanjivati kvalitetu života naših građana, što je danas slučaj. Mi smo uspješni gradovi i zahtijevamo mogućnost uvođenja mjere i reda ponašanja', kazao je Franković.
'Osobno sam se suočio s problemima naših prometnih redara i svjedočio strpljenju vozača gradskih autobusa, alergičan sam na zaustavljanje na stanicama i opravdanja poput 'samo ću sekundu'. Taksije voze ljudi koji ne znaju prometovati našim ulicama, vozačima nedostaje osnovna edukacija, a zbog manjka kontrole i pada koncentracije nedavno smo imali i jedan smrtni slučaj. Nemam ništa protiv ljudi koji žele doći zaraditi u našem gradu, neka zarađuju, ali to će činiti po našim pravilima. Stajat će tamo gdje im mi odredimo i ulaziti u one dijelove grada za koje imaju dozvolu', nadovezao se Krstulović Opara.
Dva gradonačelnika kazala su da su sigurna u uspjeh svoje inicijative i ne vjeruju da bi netko mogao ignorirati njihove apele za izmjenama zakona.
'Na koncu, siguran sam da će nas podržati i saborski zastupnici. Upravo nas dvojica također smo zastupnici, no zamrznuli smo mandat kako bismo vodili naše gradove', podsjetio je Krstulović Opara.