U svibnju 2019. u Hrvatskoj je prodano čak 9149 novih automobila, a najprodavaniji model sada je Renault Clio
Dobili smo i službene rezultate prodaje novih automobila u Hrvatskoj za mjesec svibanj, a pri tome mislimo na novoregistrirane nove automobile. Zahvaljujući Promociji Plus, najmeritornijoj tvrtki po pitanju analize prodajnih rezultata automobilskog tržišta kod nas, doznali smo da nam je nakon travnja i svibanj donio izvrsne rezultate, najbolje ove godine ako gledamo pojedinačne mjesece u ovoj godini. Novoregistrirano je ukupno 9149 novih osobnih automobila. U Hrvatskoj je u prvih pet mjeseci registrirano 29.921 novo osobno vozilo, ali sada, za razliku od prethodnih mjeseci ove godine, u svibnju je 278 registracija više od broja registracija u istom razdoblju prethodne godine, kada je zabilježeno 29.643 registracije novih osobnih vozila. Nakon travnja sad nam je i svibanj donio olakšanje, jer je samo u tom mjesecu u odnosu na prošlogodišnji svibanj prodan 391 automobil više, dok je u odnosu na travanj ove godine registrirano čak 516 novih automobila više.
Volkswagen, Renault i Opel predvode listu najprodavanijih marki
Vrh ljestvice prodaje novih vozila u prvih pet mjeseci pripao je ponovno Volkswagenu te s 3738 vozila drži 12,49 posto tržišta (nešto manje u odnosu na lanjsko 3861 vozilo i tržišni udio od 13,02 posto). Na drugom je mjestu opet Renault s 3418 vozila ili 11,42 posto tržišta (i oni su prošle godine bili bolji s 3198 vozila i 10,79 posto tržišta). I te prve dvije marke jedine se mogu pohvaliti da su u prvih pet mjeseci 2019. prodale više od 3000 komada automobila. Škoda je pala na četvrto mjesto, a njezinu poziciju na trećem mjestu zauzeo je Opel s 2883 vozila ili 9,64 posto tržišta (prošle godine 3091 vozilo i 10,43 posto tržišta). Na četvrtom je mjestu, rekli smo, sada Škoda te s 2631 vozilom drži 8,79 posto tržišta, dok je Dacia zauzela peto mjesto s 1917 vozilom (6,41 posto tržišta). Već smo i proteklih mjeseci napomenuli da na mjesečne rezultate pojedinih marki utječu brojni faktori, poput raspoloživosti određenog modela, očekivanja dolaska na tržište novih modela, flotne prodaje (nabava vozila raznih tvrtki za svoje potrebe, odluka Vlade RH i lokalne uprave o obnavljanju voznog parka...), liberalizacije tržišta taxi prijevoza, reeksporta u treće zemlje ili o osobnoj kupnji građana (koja uvelike ovisi o dostupnosti kredita, rasta osobnog standarda, najavi dobre turističke sezone ili samoj procjeni građana o vlastitim financijskim izgledima do kraja godine, ekološkoj osviještenosti pojedinca, poticajima države...). Jedan od bitnih faktora je i kretanje cijene naftnih derivata kod nas i u svijetu, a vjerojatno na rezultate u nekom jako malenom dijelu utječu i faktori poput zabrane prometovanja vozilima starijih Euro normi o emisiji ispušnih plinova u nekim zapadnoeuropskim gradovima te slično.
Renault Clio preuzeo je od Škode Octavije prvo mjesto najprodavanijih modela
Prema podacima o registracijama novih automobila u prvih pet mjeseci, Škoda Octavia s 1452 komada više nije najprodavaniji model u Hrvatskoj - njezino mjesto zauzeo je Renault Clio s 1667 komada, na trećem mjestu više nije Volkswagen Golf (prodanih 890 komada u prvih pet mjeseci), a njegovo mjesto zauzela je Dacia Duster s 895 komada. VW Golf je na četvrtom mjestu sa samo pet prodanih komada manje od Dacije. Peto mjesto drži Renault Captur s 869 registrirana primjerka. Nećemo ulaziti u razloge dobrih ili loših prodajnih rezultata pojedinih modela, ali sasvim je izvjesno to da se u svibnju Renault Clio pokazao kao jak adut francuskog proizvođača kod hrvatskih kupaca. Prema modelima pojedinih marki u prvih 20 najprodavanijih modela u prvih pet mjeseci 2019., opet je devet njih iz segmenta SUV-a ili crossovera. To znači da je udio 'terenaca' (5959 komada) u 15.234 automobila prvih 20 najprodavanijih modela čak 39,2 posto, što je i dalje više od europskog prosjeka od 34,3 u cijeloj 2018. godini. Naravno, treba voditi računa o činjenici da smo u brojci od 29.921 prodanog automobila u prvih pet mjeseci uzeli u obzir po rezultatima prodanih 'terenaca' samo prvih 20 modela, a tu su još i oni 'ostali', koji su pojedinačno imali manji broj prodanih primjeraka, ali svakako su među njima bili oni iz segmenta SUV-a i crossovera. Tako da je brojka udjela ovog segmenta i dalje puno veća.
Ako opet uzmemo samo mjesec svibanj 2019., i tu je najprodavaniji model Renault Clio, na drugo mjesto je skočio Fiat 500, na trećem je Opel Corsa, na četvrtom Renault Captur, peti je Citroen C3. No u prvih 20 najprodavanijih modela u svibnju su se na listu popeli neki modeli kojih nema u ukupnom rezultatu među 20 njih, poput: Peugeota 208, 2008 i 3008 te Hyundai Kone. S druge strane, s liste najprodavanijih 20 modela u prva četiri mjeseca na listi 20 najprodavanijih u travnju nema Suzukija SX4 i Vitare, Dacia Sandera te Toyota Yarisa.
Prodaja marki prema tipu goriva za prvih pet mjeseci
Prema tipu motora segment je koji nam generalno govori o preferencijama kupaca kada je riječ o odabiru osobnih automobila prema vrsti goriva. Ne ulazeći u pojedinu marku, a rezultati su vidljivi u ovoj tablici prema svakoj od marki na našem tržištu, u ukupnim rezultatima za prvih pet mjeseci dominiraju i dalje Otto automobili ili, kolokvijalno govoreći, automobili na benzin s 18.141 komadom ili 60,6 posto udjela, što je i više nego u posljednja četiri mjeseca, kada je udio bio 58,7 posto. Automobili s dizelskim motorom tako su i dalje na drugom mjestu s 35,9 posto i tu se vidi trend daljnjeg pada s 37,7 posto za prva četiri mjeseca. Na trećem su hibridni automobili s 2,5 posto (pad s 2,7 posto), slijede automobili čiji motori koriste ukapljeni naftni plin (UNP) s 0,8 posto (iako je ovdje riječ o automobilima s benzinskim motorom, koji imaju i tvorničke postavke da mogu koristiti i UNP kao gorivo) i tu je zabilježen maleni pomak na bolje s 0,6 posto. Naravno, već smo i ranije rekli da značajan broj automobila na benzin nakon prve registracije (a u ovoj analizi riječ je prije svega o novoregistriranim automobilima) dodatno ugradi instalaciju za UNP, no to nije vidljivo u ovoj tablici. Potpuno električnih automobila je i dalje još uvijek samo 0,2 posto od svih prodanih automobila u Hrvatskoj. Marka Tesla, koja proizvodi isključivo električne automobile, u prvih 36 marki prodanih automobila u prvih pet mjeseci ima nakon svibnja sada tri novoregistrirana automobila. U kategoriji električnih automobila kod nas se u prvih pet mjeseci nalazi i dalje samo devet marki koje u svojoj ponudi imaju potpuno električne automobile, s ukupno 48 primjeraka novoregistriranih automobila. I da, najprodavanija marka u segmentu potpuno električnih automobila kod nas je Nissan s 13 prodanih modela. Kod automobila na UNP najprodavanija je marka s 223 komada Dacia i još samo Opel s 18 komada, a kod hibridnih sa 656 automobila i dalje je na prvom mjestu uvjerljivo japanska Toyota.
Prodaja prema županijama
I na kraju, prodajni rezultati prema županijama izgledaju ovako: u Gradu Zagrebu i Zagrebačkoj županiji novoregistrirano je najviše automobila, čak 10.307 komada ili 34,45 posto od ukupne količine prodanih osobnih automobila u prvih pet mjeseci 2019. Na drugom mjestu je i dalje Požeško-slavonska županija s 3031 registracijom novih automobila ili 10,13 posto. Istarska županija s 2521 ili 8,43 posto i dalje je na trećem mjestu. Posljednja prema ovoj listi je i dalje Virovitičko-podravska županija sa samo 109 komada ili 0,36 posto od ukupne brojke od 29.921 novoregistriranih osobnih automobila od siječnja do svibnja 2019. I da, ako ste se pitali gdje su sve one registracije s oznakom DA (Daruvar), koje srećemo posvuda po Hrvatskoj, one su u Bjelovarsko-bilogorskoj županiji i nalaze se i dalje na šestom mjestu s 1983 registrirana nova automobila ili 6,63 posto (prošla četiri mjeseca 5,62 posto).