Događaj Exponential Impulse je otkrio sljedeću fazu Cuprine evolucije, brenda koji ove godine obilježava svoju petu obljetnicu. Doživjeli smo i Cupru DarkRebel, Exponential Experience u UrbanRebel Racing konceptu postao je stvarnost, a s Metahypeom marka službeno počinje živjeti
Protekli vikend smo bili na velikom događaju nekonvencionalne marke automobila Cupre. Iako samostalna marka od 2018. godine, donedavno se još uvijek povezivala sa španjolskom markom Seat, no nakon Exponential Impulse, događaja održanog u Berlinu, čini se da su se stvari u mnogočemu promijenile.
Prije svega, na događaju održanom na 2008. godine ugašenom berlinskom aerodromu Tempelhof, održana je svjetska premijera Cupre Tavascana, njihovog prvog potpuno električnog SUV coupéa. Uslijedila je virtualna premijera potpuno virtualnog sportskog automobila DarkRebel s nefiltriranim Cuprinim DNK-om. S ovim digitalnim showcarom je predstavljen i Hiper konfigurator marke, a zanimljivo, njegova će fizička verzija uskoro biti dostupna. Uslijediti će to nakon prikupljanja svih konfiguracija korisnika, što će utjecati na konačni dizajn automobila.
Niti na ovome Cupra nije stala, pa je automobilskim novinarima iz cijelog svijeta omogućila iz prve ruke doživjeti i jedinstveni trkaći koncept marke, Exponential Experience, predstavljen u Cupra UrbanRebel Racing konceptu, koji je sada postao i stvarnost. Možda je najbolje ovo opisati kao mjesto gdje se susreću fizički i digitalni svijet.
Da stvar bude još zanimljivija, sve se to događalo na uvodu u Berlin ePrix, 7. i 8. utrku sezone 2022.-23. FIA svjetskog prvenstva Formule E, održanoj na privremenoj stazi Tempelhof aerodroma. Da podsjetimo, ABT CUPRA Formula E Team je imao svoj debi u seriji potpuno električnih jednosjeda s otvorenim kotačima u siječnju ove godine na utrci u Meksiku. Prema riječima Cupre, ovo je za marku prirodan korak jer nastoji transformirati svijet utrka i dokazati da su elektrifikacija i performanse savršen spoj.
Robin Frijns i Nico Müller osvojili su prve bodove u sezoni na nastupu Svjetskog prvenstva ABB FIA Formule E u Berlinu. Momčad je čak uspjela napraviti manju senzaciju u kvalifikacijama u nedjelju kada su Frijns i Müller 'zaključali' prvi red strtnog grida. U utrci, Müller je tada postigao svoj prvi ovogodišnji rezultat među deset najboljih s devetim mjestom. Ipak, u subotu je ekipa ostala bez bodova.
'Danas je sve u znaku Cuprine strasti da snove pretvori u stvarnost,' rekao je Wayne Griffiths, Cuprin izvršni direktor. 'Cupra je još uvijek mlada marka. Pa ipak, u samo pet godina postigli smo jedan rekord za drugim nevjerojatnom brzinom, zahvaljujući našem 'pogonu' i odlučnosti. Od pokretanja marke, Cupra je prodala preko 300.000 automobila i najbrže je rastuća marka u Europi. Marka je postigla rekordnu prodaju u prvom tromjesečju 2023. s više od 46.500 primjeraka, što je dovelo do povećanja profitabilnosti SEAT-a.'
Svjetska premijera Cupre Tavascan
Već smo rekli da je glavni vrhunac događaja Exponential Impulse bila svjetska premijera Cupre Tavascan, prvog potpuno električnog SUV coupea marke i njihovog drugog potpuno električnog modela nakon urbanog modela Cupra Born. Tavascan utjelovljuje Cuprinu elektrificiranu viziju i ostaje vjeran konceptnom automobilu iz 2019., dokazujući da Tavascan nije odgovor na promjene, već vozilo koje ih stvara.
'Kad smo predstavili koncept Tavascan na sajmu IAA u Frankfurtu 2019., bio je to naš automobil iz snova – manifest svega što smo željeli da Cupra postane,' rekao je Wayne Griffiths. 'Od tada vjerujemo da ako to sanjamo, to možemo i stvoriti. Dakle, danas se taj san ostvaruje.'
Tavascan je prvi model u novoj eri za marku, a nije samo njihov prvi potpuno električni SUV coupé, već i poticaj za Cuprin novi dizajnerski jezik, koji će biti prisutan na budućim elektrificiranim automobilima u liniji. Dizajniran i razvijen u Barceloni, Tavascan će se proizvodit u tvornici Volkswagen grupe Anhui u Kini, vrhunskom inovacijskom središtu za e-mobilnost, a bit će lansiran 2024., s godišnjim ciljem od više od 70.000 prodanih automobila.
Tavascan se pridružuje se modelima Born i šest plug-in hibridnih varijanti: Leon, Leon Sportstourer i Formentor, od kojih je svaki dostupan s dvije plug-in hibridne verzije. Nakon Tavascana, koji stiže na tržište 2024., ubrzo će uslijediti model Terramar također 2024. i UrbanRebel, urbani električni automobil marke 2025.
Cupra Tavascan održava želju marke da isporuči automobil za vozača, ali donosi novu i izražajnu interpretaciju performansi. Odabir postavki podvozja kroz DCC Sport sustav, progresivno upravljanje i gume za performanse postavljene na 21-colne kovane aluminijske naplatke povezuju vozača s automobilom i cestom kako bi pružili jedinstveno iskustvo vožnje.
Vanjski dizajn
Tavascan izvana, što se tiče dizajna, donosi atletske i sportske proporcije. Prednji dio Tavascana predstavlja novu generaciju automobila zastrašujućeg i tajanstvenog izgleda s bogatim detaljima. Središnja točka je prednja strana, na kojoj se nalaze odmah prepoznatljiva matrična LED svjetla s tri trokuta u obliku oka. Ovi osvijetljeni trokuti popraćeni su naprednim funkcijama osvjetljenja, kao što je Matrix beam. Matrix funkcija omogućuje potpuno automatski sustav osvjetljenja, koji izbjegava bliještenje drugih vozila koja voze u oba smjera, u našem ili u suprotnom smjeru. Cupra Lighting Concept čini potpuno električni SUV coupe odmah prepoznatljivim. Izgled je poboljšan osvijetljenim logotipom CUPRA – jednim od prvih modela serijske proizvodnje koji je osvijetlio svoj logo u Europi – koji ponosno krasi poklopac motora sa svojim dubokim skulpturalnim površinama.
Prednji dio Tavascana oblikovan je ne samo kako bi pružio privlačnu estetiku, već je također ukorijenjen u vrhunskim performansama, poboljšavajući aerodinamiku. Na dnu vozila, linije teku u usisnike zraka, dodajući praktičnu značajku konačnom dizajnu, kanalizirajući zrak prema unutra kako bi se poboljšale toplinske karakteristike potpuno električnog SUV coupéa. Dizajnerski jezik novog Tavascana klinasto rasteže površinske mišiće izravno od 'nosa morskog psa' do vrata prtljažnika.
Dodajte ovome koncept 'kacige' gdje polirani crni A-stup povezuje vjetrobransko staklo s bočnim staklom, generirajući panoramski efekt sličan onom od vizira vozača utrka i sugestija performansi postaje još veća. Svi ovi koncepti nadahnuti su trkaćim automobilom Cupra Tavascan XE koji se natječe u potpuno električnoj seriji Extreme E.
Bočni profil Tavascana poboljšan je dizajnom kotača. Raspon od 19”, 20” i 21” strojno obrađenih i kovanih legura proširuje karakter potpuno električnog SUV coupea na cesti, a ima i praktične prednosti. Aerodinamični poklopci kotača bolje usmjeravaju protok zraka, smanjujući turbulenciju i pomažući Tavascanu da poveća učinkovitost. Mješavina dizajna i inženjeringa nastavlja se na stražnji dio vozila.
Dizajn stražnjeg dijela usredotočen je na karakteristične oblike stražnjih svjetala i nastavak Cuprina koncepta osvjetljenja koji pridonosi stražnjim proporcijama Tavascana koje potiču osjećaj širine i čvrstoće, ponovno naglašavajući progresivan i emotivan dizajn SUV-a. Svaki je element dio ovog dizajnerskog pristupa, čak i do reflektora koji povećavaju percepciju širine.
Performanse su naglašene u dizajnu stražnjeg difuzora, koji daje širinu vozilu, ali također povećava aerodinamičke performanse. Novi karakter je pojačan paletom boja: Tavascan Blue, White Silver, Atacama Desert, Urano Grey, Hypernova Red i Century Bronze Matt.
Unutrašnjost
Isklesane vanjske linije Tavascana unesene su i u unutrašnjost automobila. Prostor koji miješa materijalne i tehnološke koncepte kako bi stvorio kabinu koja pruža savršenu ravnotežu između orijentacije vozača i udobnosti putnika. Unutrašnjost je djelo arhitekture zahvaljujući karakterističnom središnjem 'kralježnici' zajedno s tankim ventilacijskim otvorima - gotovo nevidljivima.
Tavascan će standardno biti opremljen sportskim školjkastim sjedalima. Kasnije će uz novi model biti dostupna i CUP školjkasta sjedala. Skulpturalna arhitektura sjedala koristi laganu strukturu koja pruža novi koncept dizajna sjedala bez smanjenja potpore. Elegancija sjedala je poboljšana izborom boja, Soul Black, Dark Night ili Enceladus Grey Metallic, ova posljednja, ekskluzivno dizajnirana za top izbor, CUP školjkasta sjedala.
Sjedala dodaju teksturu unutrašnjosti izborom održivih materijala; Tekstil – s do 90 posto recikliranog poliestera – ili mikrovlakna – s do 50 posto recikliranih mikrovlakana. Dok 3D parametarska mreža obogaćuje izgled i dojam, dok u isto vrijeme poboljšava osjećaj lagane unutrašnjosti.
Najnovije tehnologije
Ovo je susret digitalnog i taktilnog dizajna, pri čemu Tavascan koristi savršenu kombinaciju najnovije tehnologije i revolucionarnog stila. Njegov plutajući središnji infotainment zaslon od 15 inča - najveći do sada u modelu Cupre - nalazi se kao fokus digitalnog pristupa Tavascana, proširen prema vozaču. Tavascan također integrira novo dizajnirano i razvijeno sučelje za čovjeka i stroj (HMI), čineći infotainment sustav još optimiziranijim i intuitivnijim. Tanji središnji otvori za provjetravanje dopuštaju mu prostor za prirodno sjedenje, a tome pomaže digitalni kokpit iza upravljača. Tavascan također po prvi put integrira zvučni Hi-Fi sustav s 12 zvučnika razvijen u suradnji s vrhunskom audio tvrtkom Sennheiser.
Rasvjeta igra značajnu ulogu u stvaranju unutarnjeg ugođaja. LED tehnologija koristi se u cijeloj kabini – uključujući ploče prednjih i stražnjih vrata – za dodavanje emocionalnog ambijentalnog svjetla kako bi se naglasili lebdeći elementi interijera kao što su elegantna nadzorna ploča i skulpturalna središnja konzola, ne zaboravljajući funkcionalnost i komunikaciju s putnicima.
Od jednostavnosti svjetla za čitanje do ambijentalnog svjetla pažljivo postavljenog u držače za čaše, pozadinski osvijetljenih ukrasnih elemenata kao što su ploče vrata – prednja i stražnja – i duž praga, osvjetljenje je dio karaktera potpuno električnog SUV coupea, stvarajući suptilni teatar iznutra.
Dekorativni bakreni akcentni elementi unose Cupra osjećaj u interijer, dok mješavina Soul crne s izborom Deep Plum ili Dark Ice Metal boja za letvu vrata, središnju hrbat i druga područja dodaje kontrast.
Prostor, i sprijeda i straga, optimiziran je za savršenu udobnost, dok pametne opcije za pohranu znače da ima mjesta za sve životne potrepštine. A svakodnevna funkcionalnost proteže se i na prtljažnik – električna vrata prtljažnika mogu se otvoriti putem virtualne papučice - dajući 540 l prostora.
Sigurnost
Sigurnost i praktičnost zauzimaju središnje mjesto, s nizom naprednih sustava pomoći u vožnji. Nova verzija Connected Travel Assista poboljšava performanse sustava putem podataka primljenih iz Clouda – posebno na slabo označenim cestama. Dostupna je i automatizirana promjena trake, što daje korak naprijed u smislu udobnosti pri vožnji autocestama. Cupra Tavascan također uključuje napredne funkcije parkiranja uključujući daljinsku pomoć pri parkiranju (RPA).
Pogonski sklopovi i MEB struktura
Izgrađen je na MEB arhitekturi električnih vozila Volkswagen grupe, a dostupne su dvije opcije izlazne snage. Na vrhu ponude je verzija VZ od 250 kW (340KS), sa snagom koja se prenosi na asfalt pomoću sustava pogona na sve kotače koji integrira električni motor na prednjoj i stražnjoj osovini za vrhunsko iskustvo vožnje.
Tavascan VZ može postići 50 km/h za samo 2,4 s, a od 0 do 100 km/h za samo 5,6 s.
Njegov raspored s dvostrukim motorom (stražnji motor: 210 kW; prednji motor: 80 kW) koristi se za pružanje još veće dinamike, sposoban poslati do 30 posto snage vozila na prednje kotače kada je potrebna veća trakcija. Još impresivnije s obzirom na snagu vozila od 250kW (340 KS), s okretnim momentom od 545 Nm (stražnji motor) odnosno 134 Nm (prednji motor). Načini rada koji se mogu odabrati poboljšavaju iskustvo vozača: Range, Comfort, Performance, CUPRA, Individual i Traction (za verziju s pogonom na sve kotače) .
Sustav pogona na sve kotače koristi trajno sinkroni motor s maksimalnom brzinom od preko 13.000 okr./min. integriran iznad stražnje osovine ispred središta kotača. Okretni moment se prenosi pomoću jednobrzinskog mjenjača s diferencijalom, ujednačavajući isporuku kako bi se osigurale dosljedne performanse povezane s Cupre. Pomaže mu prednji motor kada upravljačka jedinica na vozilu detektira zahtjeve okretnog momenta za prednje kotače.
Prednji asinkroni motor koristi minimalne gubitke otpora kada nije aktivan, a koaksijalno postavljena prednja pogonska jedinica lagana je sa samo 60 kg. Kao potpuno električno vozilo nema potrebe za mehaničkom vezom, poput tradicionalne pogonske osovine, spojke ili diferencijala, između dviju osovina, što sustav čini brzim i učinkovitim.
Dva motora trenutno komuniciraju, upravljajući opterećenjem brzo i učinkovito. Svaki od njih dobiva nove naredbe svake milisekunde putem svoje elektronike napajanja, a promjena momenta između kotača je besprijekorna, čineći prilagodbe neprimjetnima za putnike.
Postoji i varijanta s pogonom na stražnje kotače koja isporučuje 210 kW (286 KS) s električnim motorom smještenim na stražnjoj osovini. Učinkovitost svih vozila usklađena je s baterijskom tehnologijom, s dovoljnom količinom energije za prijeđenih oko 550 km s jednim punjenjem zahvaljujući baterijskom paketu neto kapaciteta od 77 kWh. Tavascan može dodati dodatnih 100 km dometa za samo 7 minuta, a kad baterija padne na samo 10 posto, može se napuniti do 80 posto za nešto manje od pola sata korištenjem DC punjača od najmanje 135 kW.
Cupra Tavascan je dugačak 4644 mm, širok 1861 mm, visok 1597 mm i ima međuosovinski razmak od 2766 mm. Cupra kaže da njegove dimenzije balansiraju potrebu za voznim karakteristikama sa zahtjevima svakodnevne uporabe, ali u obliku koji povećava poželjnost.
Cupra DarkRebel - potpuno virtualni sportski automobil
Cupra DarkRebel je definiran svojim oštrim linijama i atletskim proporcijama sportskog automobila u kombinaciji s shooting break arhitekturom. Showcar vozilo ima radikalan i oštriji prednji dio nego ikad. Dugi beskonačni poklopac motora ima oblik strelice koji pruža maksimalan osjećaj brzine, dok je kabina gurnuta unatrag kako bi stvorila atraktivne proporcije.
Trokutasti svjetlosni potpis, ikona marke, dolazi s novim pristupom koji izlazi iz karoserije, oživljavajući automobil, dok središnja kralježnica povezuje prednji i stražnji dio kao jezgra kostura ovog potpuno električnog sportskog automobila.
DarkRebel je automobil orijentiran na vozača, s radikalnom unutrašnjošću koja se razvija s asimetričnom središnjom kralježnicom kao strukturnom jezgrom automobila. S progresivnim školjkastim sjedalima i progresivnim upravljačem i ručicom mjenjača koji povezuju čovjeka i stroj u jednom.
S DarkRebelom, Cupra nadilazi ograničenja materijalnosti i proširuje dizajn na nematerijalno, intenzivirajući iskustvo. Potencijal virtualnog svijeta jača kreativnost, jača maštu i osnažuje osjetila. Zato je marka stvorila virtualni laboratorij: takozvani Hyper Configurator, gdje korisnici mogu potaknuti svoju kreativnost bez ograničenja fizičke izvedivosti u materijalnom svijetu.
U Hyper konfiguratoru korisnici mogu komunicirati u različitim virtualnim okruženjima i eksperimentirati u stvaranju neviđenih boja, materijala i završnih obrada s izvanrednim rezultatima. Ovaj konfigurator pruža alate za izražavanje neizraženog, omogućujući cijelom Cupra Tribeu stvaranje vlastitih verzija izložbenog automobila i utjecaj na konačni dizajn fizičkog modela koji će biti predstavljen u bliskoj budućnosti.
Ovisno o stupnju eksponencijalnosti koji korisnik odabere, u rasponu od realizma do maštovitosti, Hyper konfigurator će omogućiti dinamičku promjenu nekih atributa automobila i okoline, kao što su boje, grafika i efekti tog modela. U Hyper konfiguratoru korisnici mogu birati između 3 okruženja - Exponential square, Exponential cube i Exponential infinite, u kojima mogu transformirati izložbeni automobil i stvoriti svoj vlastiti DarkRebel.
Metahype
Događaj Exponential Impulse također je bio službeno lansiranje Cuprinog Metahypea, virtualnog otoka koji se stalno širi na kojem se brendovi, kreatori i zajednice okupljaju kako bi se družili, surađivali, stvarali i doživjeli emocionalna iskustva. Nakon mnogo iščekivanja nakon prošlogodišnje najave u Berlinu je Cupra predstavila pet jedinstvenih prostora koji čine Cupra Metahype District and Experiences: Cupra Plaza, Cupra Racing, Cupra Metahype City Garage, Cupra Hub te Cupra Next.
Kod Metahypea je riječ o suradnji i zato je Primavera Sound jedan od prvih brendova koji se pridružio Metahypeu od samog početka, a uskoro će uslijediti više partnera. Primavera Sound nudit će uvijek uključene sadržaje vezane uz glazbu na platformi i gamificiranu DJ akademiju kako bi potaknula novu generaciju ljubitelja glazbe.
Eksponencijalno iskustvo
Cupra je također predstavila Exponential Experience, jedinstveni trkaći koncept koji spaja virtualni i fizički svijet. Dizajniran kombinacijom slušalica za virtualnu stvarnost i koncepta CUPRA UrbanRebel Racing, ovo je prvo električno trkaće iskustvo koje nadilazi granice fizičkog svijeta.
'Cupra Exponential Experience oživljava nešto što većina vozača obično ne bi doživjela: nevjerojatan osjećaj vožnje električnog trkaćeg automobila. Jedinstveni trkaći koncept koji spaja virtualni i fizički svijet. Dopuštajući svakome da osjeti utrku na drugačiji način', rekao je Xavi Serra, voditelj Cupra Racinga.
Ambasador Cupra Racinga Adrien Tambay objasnio je iskustvo na pozornici, dok je Jordi Gené zakoračio u koncept Cupra UrbanRebel Racing – koji isporučuje do 320 kW (435 KS) na svom vrhuncu – kako bi pokazao iskustvo nošenja slušalica za mješovitu stvarnost visoke razlučivosti, vozeći se od Barcelone do Berlina u dinamičan virtualni svijet s igricama.