prvi i jedini

[FOTO] Mercedes-Benz dobiva prvo međunarodno važeće odobrenje sustava za uvjetno automatiziranu vožnju

13.12.2021 u 08:10

Bionic
Reading

Mercedes-Benz u početku nudi DRIVE PILOT na 13.191 kilometru autocesta u Njemačkoj, a već su u tijeku opsežne testne vožnje za ove sustave, primjerice u SAD-u i Kini

Mercedes-Benz je objavio kako su postali prva automobilska tvrtka na svijetu koja ispunjava zahtjevne zakonske zahtjeve UN-R157 za sustav automatizirane vopžnje razine 3. Da podsjetimo, SAE razina 3 je automatizirana funkcija vožnje koja preuzima određene zadatke vožnje. Međutim, vozač je i dalje potreban. Vozač mora biti spreman preuzeti kontrolu nad vozilom u svakom trenutku kada ga vozilo zatraži da intervenira.

S-klasa s DRIVE PILOT-om stiže na tržište u prvoj polovici 2022.

Njemačko savezno tijelo za transport (KBA ili Kraftfahrt-Bundesamt) dalo je odobrenje sustava za to na temelju propisa o tehničkom odobrenju UN-R157, čime je otvorio put međunarodnoj ponudi takvog sustava, pod uvjetom da to dopušta nacionalno zakonodavstvo. Njemačka je u tome preuzela pionirsku ulogu otvaranjem Zakona o cestovnom prometu (StVG) za sustave razine 3 2017.

Zbog toga će prvi kupci moći kupiti S-klasu s DRIVE PILOT-om u prvoj polovici 2022. , što im omogućuje vožnju u uvjetno automatiziranom načinu rada pri brzinama do 60 km/h u gustom prometu ili zagušenim situacijama na odgovarajućim dionicama autoceste u Njemačkoj. Posebna oprema DRIVE PILOT skida opterećenje s vozača i omogućuje mu obavljanje pomoćnih zadataka (koje su sekundarne aktivnosti vozača zakonski dopuštene ovisi o odgovarajućim nacionalnim prometnim propisima) na središnjem zaslonu kao što je kupnja putem interneta ili obrada e-pošte u uredu u automobilu. Odobrenje sustava također se odnosi na potpuno električni model EQS.

Prekretnica u automatiziranoj vožnji

'Dugi niz godina radimo na ostvarenju naše vizije automatizirane vožnje. S ovim sustavom temeljenim na LiDAR-u razvili smo inovativnu tehnologiju za naša vozila koja kupcima nudi jedinstveno, luksuzno iskustvo vožnje i daje im ono što je najvažnije: vrijeme. Uz odobrenje nadležnih tijela, sada smo postigli iskorak: prvi smo proizvođač koji je stavio uvjetno automatiziranu vožnju u serijsku proizvodnju u Njemačkoj,' kaže Markus Schäfer, član Upravnog odbora Daimler AG i Mercedes-Benz AG, Glavni tehnološki direktor odgovoran za razvoj i nabavu. 'Ovom prekretnicom još jednom dokazujemo svoj pionirski rad u automatiziranoj vožnji i također pokrećemo radikalnu promjenu paradigme. Prvi put u 136 godina automobilske povijesti, vozilo preuzima zadatak dinamične vožnje pod određenim uvjetima. Istovremeno Zadovoljni smo što Njemačka nastavlja svoju pionirsku ulogu u automatiziranoj vožnji s ovim odobrenjem.'

Propis o tehničkom odobrenju kojim se takav sustav može certificirati stupio je na snagu tek početkom 2021. Od tada se može implementirati u Europi, a prilika je to koju je Mercedes-Benz brzo i prvi iskoristio. Otvaranjem Zakona o cestovnom prometu (StVG) za sustave razine 3 2017. Njemačka je bila prva zemlja koja je stvorila pravni temelj za namjeravanu upotrebu ovih sustava.

Mercedes-Benz u početku nudi DRIVE PILOT na 13.191 kilometru autocesta u Njemačkoj. Već su u tijeku opsežne testne vožnje za ove sustave, primjerice u SAD-u i Kini. Čim postoji nacionalni pravni okvir za uvjetno automatizirani rad na dodatnim tržištima, tehnologija će se uvoditi korak po korak.

DRIVE PILOT se također mora nositi s iznenađujućim prometnim situacijama

Na odgovarajućim dionicama autoceste i gdje je velika gustoća prometa, DRIVE PILOT može ponuditi preuzimanje vožnje, u početku do zakonski dopuštene brzine od 60 km/h. Komande potrebne za to nalaze se u obruču upravljača, s lijeve i desne strane iznad udubljenja za palac. Kada vozač aktivira DRIVE PILOT, sustav kontrolira brzinu i udaljenost te bez napora vodi vozilo unutar njegove trake. Profil rute, događaji koji se događaju na ruti i prometni znakovi se shodno tome uzimaju u obzir. Sustav također reagira na neočekivane prometne situacije i samostalno ih rješava, npr. manevrima izbjegavanja unutar trake ili manevrima kočenja.

Mercedes-Benz DRIVE PILOT
  • Mercedes-Benz DRIVE PILOT
  • Mercedes-Benz DRIVE PILOT
  • Mercedes-Benz DRIVE PILOT
  • Mercedes-Benz DRIVE PILOT
  • Mercedes-Benz DRIVE PILOT
    +8
Mercedes-Benz DRIVE PILOT Izvor: Promo fotografije / Autor: Mercedes-Benz AG

S LiDAR senzorom i redundantnim sustavima

DRIVE PILOT temelji se na surround senzorima Paketa pomoći pri vožnji i sadrži dodatne senzore koje Mercedes-Benz smatra neophodnima za sigurnu uvjetno automatiziranu vožnju. To uključuje LiDAR, kao i kameru u stražnjem staklu i mikrofone, posebno za detekciju plavih svjetala i drugih posebnih signala iz vozila hitne pomoći, kao i senzor vlažnosti u prostoru za kotače. Osim podataka senzora, DRIVE PILOT prima informacije o geometriji ceste, profilu rute, prometnim znakovima i neobičnim prometnim događajima (npr. nesreće ili radovi na cesti) s digitalne HD karte. Ovo je dostupno i ažurirano putem pozadinske veze. S-Klasa s opcijskim DRIVE PILOT također ima redundantne sustave upravljanja i kočenja te redundantni električni sustav na vozilu, tako da ostaje upravljiv čak i ako jedan od tih sustava pokvari i može se osigurati sigurna primopredaja vozaču.

Ako vozač ne uspije povratiti kontrolu čak ni nakon sve hitnijeg pozivanja i isteka vremena preuzimanja, na pr. zbog ozbiljnog zdravstvenog problema, sustav kontrolirano koči vozilo do zaustavljanja i s odgovarajućim usporavanjem. U isto vrijeme svijetle upozoravajuća svjetla i, nakon što se vozilo zaustavi, Mercedes-Benz sustav za hitne pozive je aktiviran, a vrata i prozori su otključani, kako bi se olakšao pristup unutrašnjosti svim onima koji prvi reagiraju.

Sustav pozicioniranja visoke preciznosti

Glavni prioritet za Mercedes-Benz prilikom uvođenja takvog sustava je sigurnost, što uključuje visoke zahtjeve za operativnu pouzdanost. Točan položaj S-klase određuje se pomoću vrlo preciznog sustava pozicioniranja. Ovo je puno moćnije od konvencionalnih GPS sustava. Osim toga, podaci dobiveni satelitskom navigacijom uparuju se s podacima senzora i podacima s HD karte. Podaci senzora koje prikuplja LiDAR, kamera, radar i ultrazvučni senzori mogu biti, na primjer, informacije o geometriji ceste, karakteristikama rute, orijentirima ili prometnim znakovima.

HD karta pruža trodimenzionalnu sliku ulice i okoliša. Podaci karte pohranjeni su u pozadinskim podatkovnim centrima i stalno se ažuriraju. Svako vozilo također pohranjuje sliku ove informacije o karti na vozilu, neprestano je uspoređuje s pozadinskim podacima i po potrebi ažurira lokalni skup podataka. HD karta tako nudi stabilno pozicioniranje kroz prikaz okoline neovisno o npr. efekti sjenčanja ili zaprljani senzor. Također pruža informacije o geometriji ceste ili posebnim prometnim događajima kao što su radovi na cesti. Ova se karta visoke preciznosti razlikuje od karata za navigacijske uređaje, između ostalog, po većoj preciznosti u centimetrskom, a ne metarskom rasponu te detaljnom modelu raskrižja i kolosijeka.

Snažna središnja upravljačka jedinica pruža potrebne sofisticirane softverske funkcije za uvjetno automatiziranu vožnju. U okviru moderne sigurnosne arhitekture važni algoritmi se izračunavaju redundantno.

Uvjetno automatizirana vožnja na odgovarajućim dionicama autoceste gdje je velika gustoća prometa

Tijekom uvjetno automatiziranog putovanja, DRIVE PILOT omogućuje vozaču da skrene misli s prometa i usredotoči se na određene sporedne aktivnosti, bilo da se radi o komunikaciji s kolegama putem In-Car Office, surfanju internetom ili opuštanju tijekom gledanja filma. U načinu DRIVE PILOT, aplikacije se mogu omogućiti na integriranom središnjem zaslonu vozila koje su inače blokirane tijekom vožnje.