savjeti vozačima

[FOTO] Sjedite li udobno u svom automobilu dok vozite? A što je sa sigurnošću?

05.07.2022 u 09:35

Bionic
Reading

Što je 'submarining', zašto šaka iznad glave u autu i kada je bolje ne susresti se za zračnim jastukom? A kako je ispravno sjesti za volan? Evo nekoliko savjeta stručnjaka kako udobno i sigurno sjediti

Dok većina vozača misli da je pravilno sjedenje u automobilu očito, to obično nije točno. Pogledajte dalje što češki proizvođač automobila Škoda kaže o ispravnom sjedenju za vrijeme vožnje u automobilu.

'Ispravan položaj tijela ključan je za sigurnu vožnju. Morate biti u mogućnosti dosegnuti sve kontrole – posebno upravljač i papučice – bez potrebe da se istežete ili radite neprirodne pokrete,' kaže Robert Šťastný, član Škoda tima za istraživanje sigurnosti na cestama.

Važno je sjediti što uspravnije. 'Ponekad možete čuti za pravi kut naslona - ali to znači u odnosu na sjedalo, a ne na pod', kaže Štastný, objašnjavajući prvo važno načelo.

Ni blizu ni daleko

Postoje tri razloga zašto ne biste trebali 'ležati'. Osim što imate dobar pregled i već spomenutu kontrolu nad automobilom, to je i zato što vas sigurnosni pojas ne može držati na mjestu ako postoji razmak između vašeg tijela i pojasa - tijelo ima tendenciju skliznuti ispod. 'Postoji čak i tehnički izraz za to – submarining (hrv. podmorničarenje) – kada tijelo ispod sigurnosnog pojasa kliže naprijed, a zatim se pojas zakači oko vrata, što dovodi do davljenja', dodaje stručnjak.

Postoji i osnovno pravilo za uzdužno podešavanje sjedala: noge nikada ne smiju biti potpuno ispružene, čak ni kad je papučica pritisnuta do kraja do poda. Uvijek moraju ostati barem malo savijene – inače će kosti u zglobovima proći kroz tijelo kao na teleskopskom kišobranu.

  • +4
Sjedite li udobno u svom automobilu dok vozite? Izvor: Promo fotografije / Autor: Škoda

Slično treba uzeti u obzir u vezi s upravljačem. Opet, nemojte dopustiti da vam se ruke zakoče u zglobovima. Ispravan način držanja volana je s rukama u položaju 'četvrt do tri'. Ovaj zahvat omogućuje puno širi raspon manevara. Današnji upravljači to olakšavaju svojim oblikom - udubljeni su na pravim mjestima i također su prošireni kako bi poduprli dlan. Ovo je i radi sigurnosti u slučaju da se zračni jastuk aktivira: jastuk gura ruke u slobodan prostor sa strane.

Jednako je važno ipak ne biti preblizu volana, a time ni zračnog jastuka. Idealan položaj povezan je s vremenom aktiviranja zračnih jastuka; ne smiju doći u dodir s tijelom kada se pune ili u točci najveće tvrdoće, već točno u trenutku kada se počnu ispuhavati.

Robert Štastný također nudi recept za idealnu udaljenost sjedala od upravljača: s leđima i objema lopaticama udobno naslonjenim na naslon, ispruženu ruku držite ispred sebe – zglob vam treba biti na vrhu obruča upravljača. Zatim, kada uhvatite upravljač u navedenom položaju '9 i 3', ruke su vam savijene u laktovima.

'U isto vrijeme, morate imati na umu da noge držite dovoljno savijene – to je uvijek kompromis, jer su svačije tijelo i proporcije udova različite,' dodaje Štastný, dodajući da je dobar vodič vidjeti kako sjede lutke za testiranje sudara .

Barem do tvojih ušiju

Postavke naslona za glavu također su važne. 'Ako veličina naslona za glavu i visina osobe dopuštaju, idealno je da vrh naslona za glavu bude visok kao vrh glave. Nije važno ako je naslon za glavu malo niži kada je putnik vrlo visok, ali vrh naslona za glavu nikada ne smije biti niži od vrha ušne resice', savjetuje stručnjak za sigurnost.

Posljednji aspekt podešavanja sjedala je visina - ovdje se radi o tome da stisnuta šaka treba stati između vaše glave i stropa automobila. Ovo je kako bi se smanjila mogućnost oštećenja gornjeg dijela kralježnice ako se automobil prevrne.