utjecaj vrste goriva

[FOTO] Uskoro bi s benzinskih crpki mogla nestati premium goriva. Istražili smo što to točno znači za vaš automobil

22.10.2021 u 10:02

Bionic
Reading

Neke naftne kompanije već su javno izjavile da će nastaviti prodavati svoja premium goriva do isteka zaliha, a nakon toga više ih neće nuditi na benzinskim crpkama. Što to znači za vaš automobil?

Ovih dana podigla se prilično velika bura kad je riječ o podivljalim cijenama goriva, uzrokovanih trenutnom globalnom ekonomskom krizom. Sukladno tome, većini prosječnih vozača koji pune spremnike svojih automobila, a ujedno to plaćaju iz vlastitog džepa, na neki način dobro je došlo ograničavanje najviše cijene goriva na benzinskim crpkama; benzina na 11,10, a dizela na 11 kuna po litri. Osim toga, ako je cijena svih benzina ili dizela fiksirana na identičnu određenu cijenu, mnogi će se 'počastiti' i natočiti u svoje vozilo upravo ona premium goriva. Zašto i ne bi?

No ono što jedne veseli, ne veseli neke druge, a tu prije svega mislimo na naftne kompanije i distributere goriva. Naime, prema Uredbi Vlade Republike Hrvatske o utvrđivanju najviših maloprodajnih cijena naftnih derivata od prošlog tjedna, koja bi trebala trajati najmanje sljedećih 30 dana, na gubitku bi trebala biti upravo ova druga skupina.

Zašto je tomu tako, najlakše je objasniti ako analiziramo što se krije iza maloprodajne cijena npr. benzinskog goriva, odnosno strukture troškova i nameta po litri. Dakle prije ograničenja uzmimo da je najviša cijena litre benzina bila 11,40 kn, u čijoj je cijeni bila uključena nabavna cijena litre benzina naftnih kompanija od 3,4 kune te njihova marža od 1,2 kune, dok je kroz poreze i trošarine država uzimala čak 6,8 kuna. Nakon ograničenja najviše maloprodajne cijene litre benzinskog goriva nabavna cijena (barem zasad) i ono što država uzima ostalo je isto, ali je marža naftnih kompanija (ne ulazeći u to radi li se o nekom malom distributeru koji nabavlja gorivo od neke naftne kompanije, pa je time i njegova marža ipak nešto niža) pala na 0,8 kuna. Iz ovog je vidljivo da jedino država nije na gubitku, jer bi i nabavna cijena mogla rasti. Sama država najviše bi mogla izgubiti jedino ako se prodaje manje litara goriva, odnosno ako goriva u ekstremnom slučaju ne bude na tržištu.

Premium goriva će se prodavati do isteka zaliha?

Ono što dodatno brine velike distributere goriva je to što je jednoznačno određena najviša cijena benzinskog ili dizelskog goriva bez obzira je li riječ o konvencionalnim ili tzv. premium gorivima, a ovih potonjih je na tržištu posljednjih godina komercijalizirano jako puno vrsti. Upravo ova premium goriva, kao što i sam naziv govori, ponešto su drugačija, kvalitetnija od običnog goriva, a samim time je više njihova cijena.

Neke naftne kompanije već su javno izjavile da će nastaviti prodavati svoja premium goriva do isteka zaliha, a nakon toga više ih neće nuditi na benzinskim crpkama. Tako je najveća domaća naftna kompanija INA objavila svojim kupcima sljedeće: 'INA će prodavati svoja premium Class Plus goriva (Eurodiesel Class Plus, Eurosuper 95 Class Plus, Eurosuper 100 Class Plus) do isteka zaliha. Naime zbog odredbi propisanih Uredbom, koje uzrokuju značajan negativan utjecaj na poslovanje kompanije, posebno u odnosu na premium goriva, INA neće biti u mogućnosti kontinuirano opskrbljivati maloprodajna mjesta premium gorivima. Napominjemo kako je opskrba tržišta Ininim standardnim gorivima sigurna (Eurosuper 95, Eurodiesel, Eurodiesel plavi). U međuvremenu INA nastavlja ispitivati daljnje posljedice na poslovanje i tržište koje Uredba Vlade nosi sa sobom.'

Što su to premium goriva i kako ona djeluju na rad motora?

Mnogi su ostali zatečeni ovakvom odlukom velike domaće naftne kompanije, ali ovo je komercijalna odluka i tome se u ekonomskom smislu na slobodnom tržištu ne može prigovoriti, jer profit je u kapitalizmu ipak 'majka'.

No što to u biti znači za krajnje kupce goriva, odnosno – kako će se to odraziti na rad motora njihovih vozila? Možda bismo prije svega morali objasniti što su to premium goriva i kakav ona imaju učinak na rad motora vozila.

Uzeli smo samo jedan tip goriva domaćeg proizvođača pod nazivom Eurosuper 95 Class Plus, na kojem ćemo objasniti o čemu je ovdje riječ.

Sam proizvođač kaže da se radi o visokokvalitetnom i već prepoznatom gorivu u skladu s najnovijim zahtjevima EURO te s dodatkom aditiva. Riječ je o bezolovnom motornom benzinu, sukladnom zahtjevima važeće europske norme EN 228. Količina sumpora je manja od 10 mg/kg. Eurosuper 95 Class Plus jedinstvena je formulacija goriva osmišljena za zaštitu motora od nakupljanja naslaga i korozije. Paket aditiva sadrži komponente koje:

  • čiste motor i odmah odstranjuju naslage te tako održavaju motor čistim
  • poboljšavaju sagorijevanje goriva i radne značajke motora
  • stvaraju zaštitni film na metalnim površinama pomažući spriječiti koroziju kritičnih komponenta sustava goriva*
  • smanjuju trenje između pokretnih dijelova motora zbog povećane mazivosti
  • povećavaju snagu i trajnost motora.

*stvarni učinci i koristi variraju ovisno o vozilu, starosti vozila, uvjetima i stilu vožnje

Gorivo može sadržavati do pet posto volumnog udjela etanola.

Drugi proizvođač kaže sljedeće: 'Motori ispod poklopca motora naših vozila sve se više mijenjaju. Nova generacija suvremenih benzinskih i dizelskih motora stoga zahtijeva suvremena goriva koja će još više nadograditi njihovo djelovanje – radi veće pouzdanosti, više kilometara i ekološki prihvatljivije vožnje.

Budući da smo svjesni da se najbolji rezultati mogu ostvariti isključivo najboljim gorivima, proširili smo svoju obitelj visokokvalitetnih goriva Q Max. Odsad vam prvi u regiji nudimo goriva s inteligentnim djelovanjem koje omogućuje tehnologija Dual Action Technology. Nova generacija goriva Q Max na taj način brzo i gotovo u potpunosti štiti vaš motor od gubitka snage i odzivnosti, a uz stalnu uporabu moći ćete prijeći i do 50 kilometara više samo jednim punjenjem spremnika!'

Dodaju i sljedeće: 'Njima su dokazani brojni izvanredni učinci koji su posljedica sastava goriva nadograđenog paketom tehnološki najnaprednijih dodataka. Njihovom sinergijom utječemo na ključne parametre djelovanja motora – snagu i odzivnost, zaštitu dijelova motora i njihov životni vijek, potrošnju goriva, ali i smanjeni utjecaj na okoliš.'

Nadalje: 'Želite li znati na koji način tehnološka naprednost vašeg motora utječe na potrošnju goriva? Ili na koji način možete poboljšate značajke goriva koje točite u svojeg limenog ljubimca? Odgovaramo na nekoliko često postavljenih pitanja o gorivima i aditivima, kvaliteti i potrošnji goriva te biogorivima.

Koja je razlika između automobilskih motora nekad i sad?

Princip rada motora u suštini se nije previše promijenio, ključni i značajno veliki pomaci u razvoju postignuti su u područjima upravljanja i optimizacije procesa. Njih u posljednje vrijeme uvjetuju stroži ekološki zahtjevi i ekonomičnost energetske potrošnje.

Koja je razlika između običnih i aditiviranih goriva?

U obična ubrajamo goriva čije značajke ispunjavaju temeljne zahtjeve normi. Aditivirana goriva poboljšavaju ekonomičnost rada, dodatno štite motor te osiguravaju veću sigurnost i pouzdanost rada. Takva goriva često nazivamo i visokokvalitetna goriva zbog njihovih mogućnosti.

Što su aditivi i koja je njihova funkcija?

Aditivi su dodaci gorivima pomoću kojih s jedne strane poboljšavamo značajke goriva, s druge povećavamo zaštitu i pouzdanost rada motora, a sve to utječe i na ekonomičnost procesa u motoru.

Postoji li u Hrvatskoj gorivo koje ispunjava normu motornih vozila Euro 5?

U Hrvatskoj se prodaju samo goriva koja sadrže najviše 10 mg/kg sumpora, što znači da u potpunosti ispunjavaju emisijske norme Euro 5 (riječ je o normama koje obvezuju proizvođače motora, a ne goriva).

O čemu ovisi potrošnja goriva?

Potrošnja goriva u najvećoj mjeri ovisi o tehnološkoj naprednosti motora. Jasno, na to možemo utjecati jedino pri kupnji goriva. Količina potrošenog goriva po prijeđenom kilometru također ovisi o vozaču i načinu vožnje, čime u najvećoj mjeri možemo i sami utjecati na ekonomičnost vožnje. Na potrošnju u manjoj mjeri utječu i drugi čimbenici. U njih ubrajamo vremenske uvjete (vjetar), opremu vozila (vožnja s prtljažnikom ili putnim kovčegom itd.), čestu uporabu električnih uređaja ugrađenih u vozilo (klima-uređaj i ostali električno upravljani uređaji koji su danas sve učestaliji na vozilima).

Loše održavanje vozila element je koji može značajno povećati potrošnju. Pri servisnom zahvatu dužni smo upozoriti servisera na moguću povećanu potrošnju koju najčešće uzrokuju loša montaža motora ili kvar na sustavu napajanja. I gorivom možemo utjecati na potrošnju. Moderna aditivirana goriva osiguravaju optimalno stanje motora, što neizravno utječe na njegovu potrošnju. Moguće je uštedjeti do nekoliko posto, uglavnom do pet posto najviše.

Koliko način vožnje utječe na potrošnju?

Načinom vožnje možemo u najvećoj mjeri utjecati na potrošnju. Umjerenom vožnjom, koja nije agresivna, i dobrim praćenjem prometnih situacija oko sebe možemo smanjiti potrošnju za 10 posto i više.

Ovisi li potrošnja goriva zaista samo o kvaliteti goriva?

Potrošnja goriva ovisi i o kvaliteti goriva, ali neizravno. Uporabom kvalitetnog, aditiviranog goriva utječemo na stanje motora. Na taj način on ostaje u optimalnom stanju i nakon dulje uporabe. Kvalitetno gorivo mora osigurati dobru zaštitu od trošenja, ali i visoku čistoću svih elemenata sustava napajanja. Time onemogućavamo povećanu potrošnju koja ostaje na optimalnoj razini koju određeni motor omogućuje, što utječe na ekonomičnost vožnje.

Ovisi li i snaga motora o kvaliteti goriva?

Uporabom goriva različitih ponuditelja, naravno pod uvjetom da ispunjavaju zahtjeve propisane normom, nije moguće povećati snagu motora. Gorivo može neizravno utjecati na kapacitet motora. Gorivo ga opskrbljuje energijom, ali pritom mu ne smije naštetiti, odnosno mora ga 'zaštititi'.

Uporaba kvalitetnog goriva zasigurno utječe na stanje dijelova motora. Na gubitak snage motora može utjecati povećana potrošnja i stvaranje naslaga na dijelovima sustava napajanja nakon nekog vremena.

Komu je namijenjeno 100-oktansko gorivo?

Oktanski broj prvenstveno je namijenjen motorima koji zbog svojih konstrukcijskih značajki zahtijevaju uporabu benzina s više od 95 oktana. Uporaba visokooktanskog benzina preporučuje se i za motore koji zbog načina i uvjeta vožnje često rade u oštrijem režimu (dugotrajnija, agresivnija, sportska vožnja). Navedeni uvjeti prije će dovesti do preuranjenog samozapaljenja (detonacije) motora, što utječe na njegov kapacitet.

Možemo li točiti 100-oktansko gorivo u sve benzinske motore?

Čak i motori kod kojih ih je inače sasvim dostatno 95-oktansko gorivo mogu bez problema upotrebljavati 98- ili 100-oktansko gorivo.

Koje su prednosti 100-oktanskog goriva?

Glavna prednost 100-oktanskog goriva njegov je visok oktanski broj, što podrazumijeva veću otpornost na neželjeno samozapaljenje goriva (detonaciju). 100-oktanska goriva uglavnom su dodatno aditivirana, zbog čega osiguravaju izvrsnu zaštitu i dugoročan rad motora, što se inače odnosi na najkvalitetnije 95- ili 98-oktanske benzine.

Je li kvalitetnije 100-oktansko ili 95-oktansko gorivo?

Razlika u oktanskom broju uglavnom ne utječe na razlike u kvaliteti goriva. To ovisi o tome koliko određeno gorivo ispunjava sve zahtjeve valjane norme. Danas se dodatno aditivirana goriva, koja su ujedno visokokvalitetna, smatraju kvalitetnijima. Ona moraju dodatno štititi motor te zajamčiti pouzdanost i optimalan dugoročni rad.

Što su biogoriva?

Biogoriva su goriva koja se dobivaju preradom biomase. Mogu se upotrebljavati kao čista biogoriva ili pomiješati s uobičajenim naftnim gorivima.

Zašto je dobro dodavati biodizel dizelskom gorivu?

Dodavanje biogoriva naftnim (fosilnim) gorivima danas je u većini europskih zemalja zakonska obveza koje su se dužni pridržavati svi distributeri. Dodavanje biodizela dizelskom gorivu ima i svoje prednosti. Maziva svojstva dizelskog goriva, kao bitnog elementa zaštite glavnih dijelova sustava napajanja, mogu se značajno poboljšati uporabom npr. biodizela.'

Kakav je onda zaključak?

Da bi se najbolje shvatilo ovo o čemu smo prethodno pisali, možda bi najbolje bilo pogledati što kaže uvijek dobro informirani, najveći njemački autoklub ADAC, koji broji više od 21 milijun članova.

Oni kažu da veći oktanski brojevi od 100 u premium gorivima (jednostavni benzin SuperPlus ima 98 oktana) nude veću otpornost na neželjeno samozapaljenje goriva (detonaciju). To bi zauzvrat trebalo imati pozitivan učinak na performanse i potrošnju. U stvarnosti, međutim, motori u našim automobilima dizajnirani su za maksimalno 98 oktana. Tako da većina njih uopće ne može iskoristiti potencijal 100-oktanskog goriva. Upotrebom aditiva (dodataka) za čišćenje i drugih koji se dodaju gorivu često se zamjenjuju one skuplje vrste goriva. No iznimno je teško provjeriti imaju li oni doista pozitivan učinak, a on će u stvarnosti vjerojatno biti prilično mali.

U mnogim su zemljama minimalni zahtjevi za kvalitetu goriva regulirani zakonom. U skladu s tim, goriva se mogu nuditi samo ako su u skladu s relevantnim standardima; npr. DIN EN 228 za benzin i DIN EN 590 za dizel goriva. Ova goriva su prikladna za uobičajenu uporabu. Proizvođači vozila općenito ne očekuju niti propisuju bolje gorivo.

Premium goriva često zbunjuju na pumpama

Međutim ono što je jasno i očito cijena je premium goriva: do 10-ak posto skuplja u odnosu na konvencionalni dizel ili super nije neuobičajena. Premium goriva ne oštećuju motore, ali je oglašeni pozitivan učinak s jedne strane teško provjeriti, a s druge strane također je malo vjerojatan u svakodnevnim automobilima jer su dizajnirani za svakodnevnu vožnju do posla, a ne za utrkivanje na stazi. Ali ako želite učiniti nešto dobro za svoj automobil kupujući skuplje gorivo, ne radite ništa loše.