JAPANSKA PAMET

Honda slavi 25 godina svojih hibridnih automobila: Od Insighta do CR-V e:HEV / e:PHEV modela

13.08.2024 u 16:42

Bionic
Reading

Dodatno poboljšajući svoje tehnologije, razvijali su različite hibridne arhitekture za različite primjene. Uz IMA, to uključuje dvomotorni inteligentni višenamjenski pogon (i-MMD) sustav koji je ugrađen u Hondin trenutni europski e:HEV asortiman i vrhunski tromotorni pogon na sve kotače Super Handling (SH-AWD) sustav u NSX-u

Honda je sada u četvrtom desetljeću proizvodnje hibridnih vozila, nakon što je predstavila prvi benzinsko-električni hibridni automobil u Europi sa svojim revolucionarnim modelom Insight 1999. godine.

Od tada su inženjeri ove japanske marke proveli proteklih 25 godina usavršavajući ovu vrstu pogonskog sklopa, čiji se plodovi mogu vidjeti u trenutnoj potpuno elektrificiranoj gami mainstream modela – Jazz, Civic, HR-V, ZR-V i CR -V – i svi ovi modeli imaju dvomotorni e:HEV pogonski sklop.

Honda je oduvijek bila na čelu hibridne tehnologije potaknuta osjećajem odgovornosti za unapređenje učinkovitosti vozila za društvenu dobrobit i za tehničke inovacije, dok istovremeno nastavlja pružati 'užitak vožnje' svojim kupcima.

Od lansiranja prve generacije Civica 1972. godine, Honda je prvenstveno bila usredotočena na benzinske motore i posjedovala je opsežno stručno znanje u tom području, sa svojim procesom izgaranja na siromašnoj bazi goriva koji je značajno smanjio štetne emisije. Kako je ekološka svijest rasla kasnih 80-ih i ranih 90-ih prošlog stoljeća, Honda je krenula u istraživanje primjene benzinsko-električne hibridne tehnologije, s ciljem stvaranja najučinkovitijeg vozila na svijetu.

Honda slavi 25 godina svojih hibridnih modela Izvor: Promo fotografije / Autor: Honda

Honda Insight je bilo njhovo prvo proizvodno hibridno vozilo, lansirano 1999. Opremljeno jedinstvenim paralelnim hibridnim sustavom Integrated Motor Assist (IMA), ovo je vozilo moglo isporučiti kombiniranu potrošnju goriva od 3,4 l/100 km (NEDC ciklus). Tijekom proteklih 25 godina, Honda je dodatno poboljšala svoje tehnologije, razvijajući različite hibridne arhitekture za različite primjene. Uz IMA, to uključuje dvomotorni inteligentni višenamjenski pogon (i-MMD) sustav koji je ugrađen u Hondin trenutni europski e:HEV asortiman i vrhunski tromotorni pogon na sve kotače Super Handling (SH-AWD) sustav u NSX-u.

Konačna realizacija Hondinih hibridnih tehnologija viđena je na trkaćoj stazi. Marka se vratila u Formulu 1 kao dobavljač motora 2015., na početku ere turbo hibrida. Stalno je usavršavala svoju pogonsku jedinicu, svladavajući mnoge izazove kako bi 2021. osvojila svjetsko prvenstvo u vožnji s Maxom Verstappenom i Oracle Red Bull Racingom, prvi put da su pokretali osvajača naslova u ovome sportu od 1991. Honda od tada isporučuje pogonske jedinice za tim u 2022. i 2023., godinama u kojima su osvojili i vozačko i konstruktorsko prvenstvo.

Danas su Hondini najnoviji e:HEV hibridi potvrda 25-godišnjeg istraživanja i razvoja, nastavljajući naslijeđe onih modela koji su bili prije – da bi pružili impresivne performanse i odziv, uz održavanje glatke isporuke snage i izvanredne učinkovitosti bez kompromisa u pogledu 'užitak vožnje'.

Honda Insight (1999.)

Kao prvi benzinsko-električni hibridni automobil koji je lansiran u Europi, Honda Insight je pravi pionir. S najsuvremenijim pogonskim sklopom, nevjerojatno malom masom praznog vozila i iznimnim aerodinamičnim dizajnom, elegantni coupé s dvoja sjedala bio je jedan od najštedljivijih modela na svijetu, s kombiniranom potrošnjom od 3,4 l/100 km.

Pogon ovog vrhunskog coupéa bio je Hondin hibridni pogonski sklop Integrated Motor Assist (IMA) koji je postavljao trendove i koji je ovom automobilu dao vodeću u klasi potrošnju goriva i nevjerojatno niske emisije.

Smješten u laganoj i snažnoj aluminijskoj karoseriji dizajniranoj da pruži jedan od najnižih koeficijenata otpora bilo kojeg serijskog automobila, klizio je kroz zrak uz minimalan otpor vjetra.

Srce Insighta bio je jedan od najlakših 1,0-litrenih, 3-cilindričnih benzinskih motora ikada napravljenih, koji je koristio naprednu tehnologiju sagorijevanja siromašne goriva, komponente s niskim trenjem i lagane materijale.

Izravno spojen na radilicu motora s unutarnjim izgaranjem (ICE) i pokretan kroz ručni mjenjač s pet stupnjeva prijenosa, bio je ultratanki (60 mm) DC motor bez četkica. Napajala ga je nikal metal-hidridna (Ni-MH) baterija od 144 V (teška samo 20 kg) postavljena ispod poda prtljažnika.

Prilikom ubrzavanja, elektromotor je pojačao performanse motora na razinu ekvivalentnog 1,5-litrenog benzinskog motora, dok je pri usporavanju djelovao kao generator za punjenje baterija.Nadalje, motor je također pružao stop-start sustav, prekidajući motor kada se Insight zaustavi i automatski ga ponovno pokreće kada se uključi prva brzina.

Nizak aerodinamički otpor bio je prioritet kod dizajna Insighta, koji je imao aerodinamični nos, nisku visinu i dugi suženi krov, uski stražnji trag, rubove stražnjih kotača i ravnu donju stranu – dajući Insightu aerodinamički koeficijent otpora (Cd) od samo 0,25. Honda je bila prva u uporabi aluminijske konstrukcije karoserije s originalnim sportskim automobilom NSX (1990.), a koristila je ono što su naučili kod Insighta. Sadrži kombinaciju ekstrudiranih, utisnutih i tlačno lijevanih aluminijskih komponenti, težio je 40 posto manje od usporedivog čeličnog tijela vozila.

Aluminij je također korišten za vanjske ploče, osim za prednje blatobrane i stražnje rubove kotača koji su izrađeni od plastičnog kompozita koji se može reciklirati. Ukupna težine praznog vozila je bila 835 kg (852 kg uključujući klima uređaj).

Kada je predstavljen 1999., Insight je bio jedno od najnaprednijih vozila na cesti, a tijekom njegovog razvoja registrirano je više od 300 patenata - više od 60 na motoru i IMA sustavu, plus preko 120 za svaki za elektroničku jedinicu za kontrolu snage (PCU) i konstrukciju karoserije.

  • Snaga/okretni moment: 76 KS / 127 Nm
  • Ubrzanje 0-100 km/h: 12,0 s
  • Najveća brzina: 180 km/h
  • Potrošnja goriva (NEDC) 3,4 l/100 km, emisije CO2: 80 g/km
  • Masa praznog vozila: 835 kg

Honda CR-Z (2010.)

Kombinirajući prednosti čistog, učinkovitog benzinskog električnog hibridnog pogonskog sklopa s elegantnom karoserijom coupéa, Honda CR-Z je nastavio pionirsku tradiciju marke pružanja užitka u vožnji i učinkovitosti vodeće u klasi kada je lansirana 2010. godine.

Sa svojim kompaktnim dimenzijama, laganom konstrukcijom i aerodinamičnim dizajnom, CR-Z je slijedio revolucionarne tragove originalnog Insighta.

Koristeći lekcije naučene iz Insighta i dvije generacije Civic Hybrida, CR-Z je imao stručno razvijenu verziju Hondinog naprednog benzinsko-električnog pogonskog sklopa Integrated Motor Assist (IMA) koji je pružao još jače performanse. Također je bio opremljen ručnim mjenjačem sa šest stupnjeva prijenosa, što je u to vrijeme bilo prvi put u svijetu za hibrid.

CR-Z je također imao 3-Mode Drive System, jedinstvenu značajku koja je vozaču omogućila odabir između tri načina vožnje (NORMAL, ECON i SPORT), od kojih je svaki mijenjao odziv gasa, upravljanja, kontrole klime i razina pomoći koju pruža sustav IMA. Ova pažljivo kalibrirana postavka omogućila je vozaču da prilagodi postavke automobila kako bi uživao u svojoj omiljenoj cesti, povećao ekonomičnost ili uspostavio ravnotežu između to dvoje.

Snagu je osiguravao 1,5-litreni benzinski motor sa 114 KS i 16 ventila koji je pružao užitak vozača sa svojom entuzijastičnom notom motora, spremnošću za okretajima i širokim rasponom okretnog momenta, dajući izvrsnu ekonomičnost goriva i veliki naglasak na užitak u vožnji. Motor s unutarnjim izgaranjem (ICE) također je koristio Hondin najsuvremeniji i-VTEC sustav, koji je mogao promijeniti vrijeme rada ventila motora kako bi se smanjile emisije i poboljšala potrošnja goriva pri niskim brzinama, ali povećao snagu pri korištenju visokih okretaja.

U sendviču između ICE i mjenjača sa šest stupnjeva prijenosa nalazio se električni motor od 14 KS, koji je isporučivao impresivnih 78 Nm pri niskim do srednjim brzinama motora za trenutni odziv na gas i performanse veće jedinice od 1,8 litara. Baterija u CR-Z-u bila je nikl-metal-hidridna jedinica od 100,8 volti postavljena ispod poda prtljažnika i pružala izvrsnu ravnotežu između snage, pouzdanosti, sigurnosti i cijene.

Šasija je bila važan čimbenik u razvoju CR-Z, a užitak vozača bio je ključni dio dizajna. Uz široki trag, šasiju s kratkim međuosovinskim razmakom za agilno i osjetljivo upravljanje, potkrijepio je svoj sportski izgled kupea privlačnim i zabavnim upravljanjem.

Unutar svog elegantnog dizajna CR-Z je nagovijestio legendarni CRX coupé, sa stražnjim prozorom u dvije razine i plitkim kosim krovom, kombinirajući ih sa složenim zavojima i duboko zarezanim pločama. U unutrašnjosti je imao nadzornu ploču usmjerenu na vozača s privlačnim 3D instrumentima, plus praktičan raspored sjedala 2+2.

  • Snaga/okretni moment: 124 KS / 174 Nm
  • Ubrzanje 0-100 km/h: 9,1 s
  • Najveća brzina: 200 km/h
  • Potrošnja goriva (NEDC) 5,0 l/100 km, emisije CO2: 117 g/km
  • Masa praznog vozila: 1198 kg

Honda NSX (2016.)

Kada je lansiran 2016., NSX je bio na vrhuncu Hondine hibridne tehnologije, zahvaljujući svom revolucionarnom sustavu pogona na sve kotače Super Handling (SH-AWD). Ovaj napredni hibridni sustav integrirao je i električne i tradicionalne izvore energije izgaranjem kako bi pružio vrhunske dinamičke performanse.

Srce hibridnog pogonskog sklopa NSX-a bio je prilagođen V6 motor s dva turbopunjača postavljen u sredini, nadopunjen potpuno novim devetostupanjskim mjenjačem s dvostrukom spojkom (9DCT) i motorom s izravnim pogonom, koji je činio stražnju pogonsku jedinicu.

Ova postavka poboljšana je prednjom dvostrukom motornom jedinicom (TMU) s dva električna motora koji neovisno pokreću lijevi i desni prednji kotač, osiguravajući gotovo trenutačno ubrzanje i vrhunsko upravljanje.

Sustav isporuke snage NSX-a osigurao je glatku integraciju električne energije i izvora energije izgaranjem. Twin-turbo 3,5-litreni V6 motor, u kombinaciji s električnim motorima, pružio je ukupnu maksimalnu snagu od 581 KS, dok je 9DCT mjenjač to poboljšao svojom sposobnošću pružanja besprijekornog prebacivanja u viši i niži stupanj prijenosa. Mjenjač je mogao raditi u automatskom načinu rada, odabirom najprikladnijeg stupnja prijenosa ili u ručnom načinu rada pomoću poluga na upravljaču.

NSX je također imao Launch Mode Control, koji je, kada se aktivirao, omogućio savršeno izvedeno lansiranje vozila korištenjem vršne snage iz TMU-a i V6 motora s dva turbopunjača.

Kočenjem u NSX-u upravljao je sustav sljedeće generacije koji je integrirao mehaničke tarne kočnice s elektro-servo kontrolom i regenerativnim kočnim sustavom. Ova kombinacija je omogućila izniman odziv papučice kočnice i predvidljive performanse u gotovo svim uvjetima vožnje. Sustav regenerativnog kočenja počeo je raditi čim je pušten gas, maksimizirajući povrat energije i poboljšavajući punjenje baterije tijekom normalne vožnje.

NSX-ov Sport Hybrid SH-AWD sustav koristio je 'Direct Yaw Control' za iskorištavanje trenutnih mogućnosti zakretnog momenta TMU-a, stvarajući izravan moment skretanja pri bilo kojoj brzini, bilo pod snagom ili tijekom manevara bez gasa. Ova sofisticirana kontrola omogućila je precizne i trenutne prilagodbe, poboljšavajući stabilnost i upravljivost u različitim scenarijima vožnje.

Prilikom ubrzavanja, tri elektromotora — motor s izravnim pogonom i prednji TMU — pružili su trenutni odziv okretnog momenta. Tijekom kočenja, NSX je kombinirao mehaničke i regenerativne kočione sustave, pružajući snažne performanse bez blijeđenja uz istovremeno punjenje litij-ionske hibridne baterije.

Preciznost u skretanju značajno je poboljšana kooperativnim radom TMU-a i sustava pomoći pri stabilnosti vozila (VSA). TMU dinamički vektorira okretni moment prednjih kotača kako bi stvorio okretni moment, uz dodatnu stabilnost koju osiguravaju VSA i Agile Handling Assist (AHA). Ova koordinacija povećala je samopouzdanje vozača i performanse vozila, izvlačeći iz automobila više od tradicionalnih sustava.

Sve u svemu, hibridna tehnologija Honde NSX ne samo da je pomaknula granice performansi i rukovanja, već je također naglasila učinkovitost i ekološku održivost. Ova integracija hibridne snage u superautomobilu postavila je nove standarde za automobilsku industriju, kombinirajući najbolje od oba svijeta.

  • Snaga/okretni moment: 581 KS / 646 Nm
  • Ubrzanje (0-100 km/h): 3,3 s
  • Najveća brzina: 308 km/h
  • Potrošnja goriva (NEDC) 10,0 l/100 km, emisije CO2: 228 g/km
  • Masa praznog vozila: 1776 kg

Honda Civic Hybrid (2022.)

Prvi put predstavljen 1972., Honda je oduvijek definirala Civic kao 'automobil za ljude svijeta'. Sada, nadovezujući se na 50 godina nasljeđa i s više od 27,5 milijuna jedinica prodanih u 170 zemalja, 11. generacija Civica predstavlja modernu evoluciju prepoznatljivog oblika modela i odražava 'bešuman', elegantan dizajn koji smo vidjeli u novijoj Hondi modeli uvedeni u Europu. 11. generacija Civica treća je generacija koja ima hibridni pogon, nakon sedme (2003.) i osme (2006.).

Srce hibridnog sustava novog Civica je e:HEV pogonski sklop, koji uključuje 2,0-litreni benzinski motor Atkinsonovog ciklusa s izravnim ubrizgavanjem, dva kompaktna, ali snažna elektromotora, litij-ionsku bateriju velike snage, novi Power Control Jedinica i Inteligentna jedinica napajanja. Ovaj sustav zajedno proizvodi ukupnu izlaznu snagu od 184 KS (135 kW) i 315 Nm okretnog momenta, ubzavajući Civic od 0 do 100 km/h za samo 7,8 sekundi.

Ova hibridna tehnologija, koja se razvijala tijekom proteklih 25 godina, primjer je Hondine predanosti stvaranju pogonske jedinice koja spaja trenutni odziv električnog motora s proširenim rasponom i profinjenošću benzinskog motora.

Vozilo postiže emisije CO2 od čak 109 g/km i potrošnju goriva od 4,7 l/100 km, prema WLTP ciklusu. Ova učinkovitost djelomično je posljedica toplinske učinkovitosti motora koja je vodeća u industriji od 41 posto.

  • +23
Honda slavi 25 godina svojih hibridnih automobila Izvor: Promo fotografije / Autor: Honda

Pogonski sklop u Civicu radi besprijekorno u različitim načinima vožnje – EV Drive, Hybrid Drive i Engine Drive – bez potrebe za uključivanjem vozača. U gradskim uvjetima, automobil prvenstveno koristi EV Drive, koji osigurava nultu emisiju i koristi karakteristike odziva električne energije. Dok se za jače ubrzanje sustav prebacuje na Hybrid Drive, koristeći električni motor za pogon dok benzinski motor proizvodi električnu energiju.

Na autocestama način rada Engine Drive postaje istaknutiji, dopuštajući benzinskom motoru da izravno pokreće vozilo uz minimalne gubitke, uz podršku elektromotora kada je to potrebno. Ovaj način rada prelazi natrag na Hybrid Drive pri velikim brzinama kako bi se povećala izlazna snaga. U svim scenarijima vožnje, sustav hvata i reciklira energiju kočenja i usporavanja, povećavajući ukupnu učinkovitost, posebno u prometu stani i kreni. Najnovija iteracija Civica također ima poboljšano smanjenje vibracija zahvaljujući koljenastom vratilu velike krutosti i sekundarnom balansnom vratilu, čime se osigurava uglađenija vožnja.

  • Snaga/okretni moment: 184 KS (135 kW) / 315Nm
  • Ubrzanje 0-100 km/h: 7,8 s
  • Najveća brzina: 180 km/h
  • Potrošnja goriva (WLTP) 4,7 l/100 km, emisije CO2: 108 g/km
  • Masa praznog vozila: 1517 kg

Honda ZR-V (2023.)

Hondin najnoviji model ZR-V moderan je i snažan SUV C-segmenta koji premošćuje jaz između HR-V i CR-V, nudeći jedinstvenu kombinaciju sofisticiranog stila, visokokvalitetne unutrašnjosti i uzbudljive udobna vožnja.

Središnje mjesto u privlačnosti ZR-V-a je visoko hvaljeni Hondin e:HEV hibridni pogonski sklop, koji spaja iznimne performanse i učinkovitost, što ga čini prikladnim za sve vrste cesta, od autocesta do regionalnih cesta.

ZR-V ima profinjeni 2,0-litreni četverocilindrični motor s izravnim ubrizgavanjem koji radi zajedno s dva elektromotora, pružajući uzbudljive performanse usporedive sa sportskim hatchback vozilima. Hibridni sustav omogućuje glatke prijelaze između načina rada EV, Hybrid i Engine Drive bez pokretanja vozača, optimizirajući performanse i učinkovitost goriva.

U gradskim uvjetima, ZR-V prvenstveno radi u načinu EV Drive, stvarajući nultu emisiju dok iskorištava osjetljivu prirodu električne vožnje. Za jače ubrzanje, sustav se prebacuje na hibridni pogon, koristeći električni motor za pogon dok motor s unutarnjim izgaranjem proizvodi električnu energiju. Pri stalnim velikim brzinama, vozilo radi u načinu rada Engine Drive, pogonjeno izravno benzinskim motorom uz pomoć elektromotora prema potrebi. Ovaj sustav osigurava izvanrednu učinkovitost u stvarnom svijetu, s emisijom CO2 od 130 g/km i potrošnjom goriva od 5,7 L/100 km (WLTP kombinirano).

ZR-V uključuje litij-ionsku bateriju velike snage, kompaktnu i učinkovitu jedinicu za kontrolu snage (PCU) i 2,0-litreni benzinski motor Atkinsonovog ciklusa s izravnim ubrizgavanjem. Hibridni sustav isporučuje ukupnu izlaznu snagu od 184 KS (135 kW) i 315 Nm okretnog momenta, omogućujući ZR-V-u da ubrza od 0 do 100 km/h za samo 7,8 sekundi. Napredni pogonski sklop također ima linearnu kontrolu stupnjeva prijenosa, poboljšavajući iskustvo vožnje usklađujući zvuk motora s ubrzanjem za umirujući osjećaj.

ZR-V također dolazi opremljen Hondinim naprednim paketom Honda SENSING tehnologije, osiguravajući visoku razinu aktivne i pasivne sigurnosti. To uključuje sveobuhvatan sustav zračnih jastuka, impresivne sveukupne performanse sudara i značajke osmišljene da pomognu vidljivosti i poboljšaju aerodinamičke performanse.

  • Snaga/okretni moment: 184 KS (135 kW) / 315Nm
  • Ubrzanje 0-100 km/h: 7,8 s
  • Najveća brzina: 173 km/h
  • Potrošnja goriva (WLTP) 5,7 l/100 km, emisije CO2: 130 g/km
  • Masa praznog vozila: 1589 kg

Povijesni Hondini hibridni modeli

Slijedi popis Hondinih hibridnih modela puštenih u prodaju u Europi u proteklih 25 godina: Insight IMA (1999.), Civic IMA (2003.), Civic Hybrid (2006.), Insight (2009.), CR-Z (2010.), Jazz Hybrid (2011.), NSX (2016.), CR-V Hybrid (2018.), Jazz e:HEV (2020.), HR-V e:HEV (2021.), Civic e:HEV (2022.), ZR-V (2023.), CR-V e:HEV / e:PHEV (2023.).