Ručni mjenjači izvor su iznimnog zadovoljstva za jedne, i neizmjernih frustracija za druge vozače. Ako je vaš automobil opremljen njime, evo par savjeta kako ćete mu produžiti životni vijek
Ručni mjenjač kompleksan je sklop mehaničkih dijelova čija je zadaća optimizirati prijenos snage i okretnog momenta s motora na pogonske kotače.
Riječ je o veoma robusnom mehanizmu koji se može nositi s nevjerojatnim naporima, te vas vjerno služiti stotinama tisuća kilometara, no ako njime rukujete nepropisno, možete ga i uništiti u svega nekoliko sati.
Za ovo ‘nepropisno’ korištenje krive su mnoge urbane legende koje potiču vozače na neispravnu uporabu vlastitih mjenjačkih kutija.
Kočenje motorom
Prva na listi štetnih vozačkih navika svakako je kočenje motorom. Vozači ovo čine kako bi ‘sačuvali’ kočnice, no pritom značajno troše spojku koja, vjerovali ili ne, košta primjetno više od seta pakni. Usporavanje vozila treba se uvijek vršiti kočnicama kojima je ovo i osnovna zadaća.
Klackanje
Vozačima početnicima vjerojatno nema gore sudbine od kretanja s mjesta na uzbrdici pod ručnom kočnicom. Ili dodaju previše gasa pa im se kotači počnu vrtjeti na mjestu, ili papučicu gasa stisnu nedostatno pa im se motor ugasi. Zato mnogi pribjegavaju takozvanom klackanju. Riječ je o procesu u kojem umjesto parkirne kočnice automobil na mjestu drži napola otpuštena spojka. Malo je reći da je ovo nešto najgore što možete raditi mjenjaču, budući da spojka čitavo vrijeme klackanja podnosi trenje, čime se dosežu ogromne temperature i značajno trošenje materijala.
Prebacivanje u prvi stupanj prije nego što ste zaustavili vožnju unatrag
U pitanju je ponovno korištenje mjenjača kao kočnice, samo s još većom silom nego prilikom ‘kočenja motorom’ u vožnji. Uvijek zaustavite automobil prilikom vožnje unatrag, te tek potom prebacite mjenjač u prvi stupanj.
Šaltanje brzina s napola pritisnutom papučicom spojke
Vjerojatno vam se katkad dogodilo da ne stisnete dovoljno papučicu spojke prilikom izmjene brzine, te vas dočeka zvuk nalik potpunoj dezintegraciji čitavog mjenjača? Ovaj proces čak i nije toliko strašan po mjenjač ako ga ne činite svakodnevno, no svejedno uvijek pritisnite papučicu do poda prije nego što promijenite stupanj prijenosa.
Sporo otpuštanje papučice spojke
Papučicu spojke uvijek treba otpuštati što brže. Te također na njoj ne smijete odmarati nogu dok je automobil u leru. S vremenom ćete otkriti idealne obrtaje motora za glatku izmjenu brzina, a vaš mjenjač i novčanik bit će vam zahvalni na tome.