MEĐUNARODNA PREMIJERA

Mazda MX-5 proslavila 35. rođendan u Hrvatskoj: Bezvremensko remek-djelo sinkronizacije vozača i automobila

17.07.2024 u 10:47

Bionic
Reading

Oba četverocilindrična motora uparena su sa Skyactiv-MT ručnim 6-brzinskim mjenjačem koji je dizajniran isključivo za MX-5, s klasičnim prednjim srednjim motorom i pogonom na stražnje kotače. Posebna verzija MX-5 RF 2.0 Kazari dostupna je i s automatskim mjenjačem

Mazdin legendarni roadster MX-5 slavi svoj 35. rođendan 2024., a čast ove velike proslave je pripala upravo Hrvatskoj, odnosno područuju Zadra. Bezvremensko remek-djelo, koje su usavršavali Mazdini majstori tijekom četiri generacije povratnih informacija kupaca i koje je osvojilo nagradu za 'Svjetski dizajn automobila godine', razvijao se tijekom godina, no uvijek je ostao vjeran Jinba Ittai filozofiji stvaranja savršenog sklada između vozača i automobila. S više od 1,1 milijun prodanih primjeraka, zajednica entuzijasta MX-5 nastavlja rasti.

Dizajn eksterijera i interijera

Vizualno, Mazda MX-5 za 2024. ostaje vjerna svom proslavljenom Kodo dizajnu, koji je proglašen svjetskim automobilskim dizajnom godine, kao i svjetskim automobilom godine 2016. Doista, MX-5 zadržava energičan stil koji briše granice između eksterijera i interijera dok naglašavaju savršeno uravnotežene proporcije dvosjeda.

Nova boja eksterijera, Aero Grey Metallic siva, zamjenjuje Platinum Quartz, a mekani krov MX-5 Kazari roadstera, koji se otvara i zatvara odmah jednim pokretom ruke, sada je dostupan u bež boji.

Fastback (RF) model s krovom na uvlačenje donosi poseban dašak dizajnerske vještine i udobnosti. Potpuno automatski trodijelni tvrdi krov modela MX-5 RF nudi najbolje od oba svijeta sportskih automobila: vožnju na otvorenom uz sigurnost i udobnost fiksnog krova. To je također najbrži tvrdi krov na tržištu, s pametno kompaktnim mehanizmom koji se otvara ili zatvara u samo 13 sekundi, čak i kada se kreće brzinom do 10 km/h.

Unutra, 2024 MX-5 ima veći središnji zaslon od 8,8 inča koji prikazuje nedavno bežično povezani Android Auto™ ili Apple Car Play®, kojima se također može upravljati dodirivanjem zaslona. Mobilni telefoni sada se također mogu spojiti putem jedne od dvije USB-C utičnice.

Vozačeva instrumentna ploča je osvježena novo oblikovanim pokazivačem, a font je postao jasniji i lakši za čitanje uvođenjem crnog japanskog laka jače pigmentacije.

Mazda MX-5 35th Anniversary, Aero Grey siva & Soul Red Crystal crvena – eksterijer i interijer Izvor: Promo fotografije / Autor: Mazda

Retrovizor s automatskim zatamnjivanjem također je preoblikovan u Mazdi MX-5 za 2024., Exclusive-line i višom razinom. Vanjski oblik zrcala sada je obrnuti trapez, čime se sprječava da odražava bilo što drugo osim stražnjeg pogleda. Osim toga, ogledalo je sada bez okvira, zbog čega se bolje uklapa u krajolik. Konačno, crni nosač retrovizora je stanjio kako bi se smanjio vizualni nered i proširio pogled kroz vjetrobran, posebno za suvozača.

Dodavanje glamuroznog, ali još uvijek klasičnog dodira: od linije Exclusive naviše središnja je konzola presvučena umjetnom kožom.

Još jedno ažuriranje interijera donosi višu razinu udobnosti sjedenja. Za dio sjedala koji je u izravnom kontaktu s leđima i zdjelicom, MX-5 ima sintetičku kožu otpornu na trenje pod nazivom ‘Leganu®’ s teksturom poput antilopa. S ovim novim materijalom, klizanje je svedeno na najmanju moguću mjeru, što vozaču olakšava održavanje ravnoteže tijekom entuzijastične vožnje.

Izvana, Mazda MX-5 za 2024. ima napredna LED prednja svjetla koja se neprimjetno kombiniraju s dnevnim svjetlima i poboljšavaju vidljivost. Nadalje, stražnja svjetla su prošla suptilne revizije, a LED diode se sada koriste i na pokazivačima smjera. Bez promjene vanjskog oblika kućišta, novi model uključuje konkavnu vanjsku leću u kružnom dijelu stražnjeg kombiniranog svjetla.

Mazda MX-5 iz 2024. također je opremljena novodizajniranim 17-colnim aluminijskim naplatcima (gume 205/45R17) koji predstavljaju primjer male težine i funkcionalnosti automobila. 16-colni naplatci imaju gume dimenzija 195/50R16.

Revidirana vanjska paleta boja sada ima sedam opcija: Aero Grey Metallic (nova opcija), dvije Takuminuri boje, Machine Gray siva i Soul Red Crystal crvena kao i opcije metalik boja Deep Crystal Blue plava, Zircon Sand, Jet Black crna i jednobojnu Arctic White bijela.

Struktura s tri stupnja nudi kupcima izbor između početnog razreda Prime-Line, Exclusive-Line i vrhunske razine Homura.

Razred Homura kao i prije prikazuje brojne sportske karakteristike uključujući Brembo kočioni sustav, Recaro sjedala i crne poklopce retrovizora. Verzije Homure opremljene motorom Skyactiv-G 2.0 184 KS dodatno su opremljene Bilstein amortizerima, amortizerom i kovanim BBS aluminijskim naplatcima. Također u ponudi, razina Homura s motorom Skyactiv-G 1.5 132 KS ima RAYS aluminijske naplatke.

Specijalno izdanje modela Kazari, može se prepoznati po jedinstvenim kombinacijama boja. Verzija s mekim krovom s bež krovom i tamnosmeđim presvlakama od perforirane Nappa kože. Verzija s tvrdim krovom ima dvobojni krov i iste presvlake specifične za model.

Mazda MX-5 proslavila 35. rođendan u Hrvatskoj
  • Mazda MX-5 proslavila 35. rođendan u Hrvatskoj
  • Mazda MX-5 proslavila 35. rođendan u Hrvatskoj
  • Mazda MX-5 proslavila 35. rođendan u Hrvatskoj
  • Mazda MX-5 proslavila 35. rođendan u Hrvatskoj
  • Mazda MX-5 proslavila 35. rođendan u Hrvatskoj
    +40
Mazda MX-5 35th Anniversary Izvor: Promo fotografije / Autor: Mazda

Dinamika vožnje

Općenito smatrana ‘najzabavnijom za novac’ na četiri kotač, Mazda MX-5 iznimno je sigurna u zavojima. Za model 2024. Mazda je dodatno poboljšala ovu prednost dodavanjem novorazvijenog asimetričnog diferencijala s ograničenim proklizavanjem (Asimetrični LSD) i uvođenjem posebne postavke vožnje, dinamičke kontrole stabilnosti (DSC)-Track mod.

Motorsport je jedan od najpopularnijih načina kako bi kupci Mazde mogli uživati u svom MX-5. Stoga je Mazda je predstavila DSC-Track – novi način dinamičke kontrole stabilnosti (DSC) optimiziran za kružnu vožnju – za mnoge koji po prvi put ulaze u motorsport s ovim kompaktnim, agilnim sportskim automobilom.

Dostupan za vrhunske modele od razine Exclusive-line i više, DSC-Track daje vozaču maksimalnu kontrolu nad vozilom, intervenirajući kasnije od drugih načina vožnje. Omogućuje vozaču da zadrži kontrolu do posljednje sekunde, tek tada će intervenirati prije opasnog okretanja koje vozač ne bi mogao ispraviti na vrijeme. Stoga tehnologija kontrole DSC-Track poboljšava Jinba Ittai filozofiju savršenog jedinstva između vozača i vozila, dok pomaže vozaču da se potpuno usredotoči na vožnju.

Mazda MX-5 35th Anniversary, Aero Grey siva & Soul Red Crystal crvena – snimke vožnje Izvor: Promo fotografije / Autor: Mazda

DSC-Track je savršeno nadopunjen Mazdinim novim asimetričnim diferencijalom s ograničenim proklizavanjem (Asimetrični LSD). Ovo stabilizira ponašanje vozila pri zaokretu mijenjanjem granične sile klizanja na zupčaniku diferencijala kao odgovor na ubrzanje i usporavanje vozila kako se mijenja okomito opterećenje stražnjeg kotača. Konusna spojka LSD sada ima mehanizam bregaste osovine koji je lagan, kompaktan i vrlo izdržljiv.

Kut bregaste osovine različito je postavljen za strane usporavanja i ubrzanja, čime se postiže optimalna granica sile klizanja tijekom oba procesa. Konkretno, jačanje sile ograničavanja proklizavanja tijekom usporavanja poboljšava stabilnost prilikom kočenja u zavoju, gdje smanjeno opterećenje stražnjeg kotača na tlo dovodi do nestabilnosti vozila. Novi asimetrični diferencijal s ograničenim proklizavanjem isključivo je povezan s motorom Skyactiv-G 2.0 184 KS s ručnim mjenjačem. Optimiziranje sile ograničavanja klizanja i predopterećenja posebno za motor, ovjes i karakteristike guma MX-5 rezultira glatkijim i linearnijim performansama pri skretanju. Stabilnost pri skretanju je stoga poboljšana kako bi se olakšalo manevriranje u urbanim područjima, kao i na zavojitim cestama.

Trenutna četvrta generacija ikone marke Mazda također ima koristi od strukturnih izmjena šasije i karoserije, kao i poboljšanja motora za povećanje snage i učinkovitosti goriva. Zvuk motora je također poboljšan. Mazda želi da se užitak vožnje proširi na sva osjetila vozača, uključujući njihove uši, stoga je usvojila ISE (Induction Sound Enhancer) u 2024 MX-5, jačajući percepciju okretnosti 1.5 Skyactiv-G 132 KS. moć i snaga 2.0 Skyactiv-G 184 KS.

Skyactiv-G 2.0 reagira u cijelom rasponu motora, trenutno reagira na unos gasa, ali ostaje učinkovit kao i uvijek. Dvolitreni agregat kreće se pri 7500 okr./min., s maksimalnom snagom od 184 KS (135 kW) pri 7000 okr./min. i najvećim okretnim momentom od 205 Nm dostupnim pri 4000 okr./min. Skyactiv-G 2.0 MX-5 s mekim krovom ubrzava od 0 do 100 km/h za 6,5 ​​sekundi (RF: 6,8 s) i postiže najveću brzinu od 219 km/h (RF: 220 km/h). Potrošnja goriva za obje karoserijske izvedbe s ručnim mjenjačem iznosi 6,8 l/100 km, a emisija CO2 171-153 g/km. Kako bi se dodatno povećala učinkovitost, Skyactiv-G 2.0 opremljen je i-Eloopom – sustavom povrata energije kočnica koji se temelji na kondenzatoru i Mazdinim i-stop sustavom za zaustavljanje u praznom hodu. Ponuda motora također uključuje lakši Skyactiv-G 1.5, snage 132 KS (97 kW) pri 7000 okr./min. i najveći okretni moment od 152 Nm pri 4500 okr./min. Inačice Skyactiv-G 1.5 s mekim krovom i RF troše 6,3 l/100 km, uz emisiju CO2 od 142 g/km. Oba su također opremljena i-Eloopom i i-stopom.

Oba četverocilindrična motora uparena su sa Skyactiv-MT ručnim mjenjačem sa šest stupnjeva prijenosa koji je dizajniran isključivo za MX-5, s klasičnim prednjim srednjim motorom i pogonom na stražnje kotače. Posebna verzija MX-5 RF 2.0 Kazari dostupna je i s automatskim mjenjačem.

Pakiranje i sigurnost

Poput svog prethodnika, Mazda MX-5 za 2024. standardno je opremljena LED prednjim svjetlima s automatskim podešavanjem svjetla, električno podesivim vanjskim retrovizorima i automatskim sustavom kontrole klime.

Infotainment sustav Mazda Connect sada ima povećani 8,8-inčni zaslon u boji osjetljiv na dodir, rotacijski upravljač, digitalni radio (DAB) i šest zvučnika. Također, standardna je integracija pametnog telefona putem Apple CarPlay® i Android Auto™. Novo za 2024., obje se povezuju bežično i omogućuju da se aplikacije instalirane na pametnom telefonu prikazuju i koriste sigurno i praktično na središnjem zaslonu Mazda Connect.

MX-5 je također dostupan s prilagođenim Bose® zvučnim sustavom s devet zvučnika koji uključuje zvučnike za glavu i Mazdin SD navigacijski sustav s 3D prikazom karte.

Mazda je posvećena zaštiti vozača. Mazda MX-5 za 2024. opremljena je brojnim značajkama pomoći vozaču i sigurnosnim značajkama, za dinamičnu, ali i za svakodnevnu vožnju. Čak i početni modeli Prime-line imaju sustav upozorenja o napuštanju voznog traka (LDWS) i sustav pomoći pri zadržavanju voznog traka (LAS), koji pomažu zadržati poziciju automobila u traci. Uz to, inteligentna pomoć pri brzini i LED prednja svjetla s automatskim podešavanjem dometa i promjenjivim načinima osvjetljenja osiguravaju optimalno osvjetljenje ceste i prometnih znakova u svakom trenutku.

Daljnji sustavi aktivne sigurnosti od Exclusive-line naviše uključuju pomoć pri parkiranju (RCTA), koja upozorava na promet u križanju pri vožnji unatrag, upozorenje o izlasku vozila koje obavještava putnike o prometu prilikom iskrcavanja i Lane Change Assistant Plus (BSM) koji također prati slijepe točke. Sekundarni sustav za smanjenje sudara uveden je na MX-5 za 2024., zaustavljajući automobil nakon otkrivanja sudara kako bi se smanjila sekundarna šteta od sudara.

Pomoć pri kočenju u nuždi (SBS - Smart Brake Support) detektira vozila, bicikle i pješake ispred automobila i aktivira automatsko kočenje ako je potrebno, dok pomoć pri kočenju u nuždi Plus (SBS-RC - Smart Brake Support Rear Crossing) podržava izbjegavanje sudara s vozilima koja se približavaju s lijeve, desne ili stražnje strane kada MX-5 vozi unatrag pri brzinama između 0 i 15 km/h. Dodatnu pomoć vozaču pružaju sustav prepoznavanja prometnih znakova (TSR), upozoravanje vozača (DAA) i kamera za vožnju unatrag. Kamera za vožnju unatrag koristi poboljšanu kvalitetu slike i razlučivost, a TSR se povezuje s navigacijskim sustavom za prikaz ograničenja brzine.