NAJPOZNATIJI PAPAMOBIL

Premijera prije točno 40 godina; najpoznatiji papamobil u povijesti temeljen je na Mercedes-Benz G-klasi

20.07.2020 u 15:22

Bionic
Reading

Originalno vozilo iz kolekcije Mercedes-Benz Classic još uvijek se može vidjeti do rujna ove godine na posebnoj izložbi '40 godina G-klase' u muzeju Mercedes-Benza

Ovih dana se navršilo točno 40 godina otkako je svoju premijeru imao 'papamobil' temeljen na Mercedes-Benz G-klasi. Do 1980. godine nije postojao takav papin automobil, a umjesto da se za vrijeme svoje posjete Njemačkoj prije četiri desetljeća vozi u reprezentativnoj limuzini uobičajene crne boje, Ivan Pavao II koristio je biserno bijeli Mercedes-Benz 230 G sa zlatnim ukrasima. U stražnjem dijelu ovog posebnog G-modela nalazi se klupa za Svetog Oca. Izgrađena je na podnici iz jednog dijela koja je podignuta za 40 centimetara i zaštićena visokom, prozirnom kupolom od pleksiglasa. Papa je tako bio lako vidljiv za, ponekad, nekoliko stotina tisuća ljudi koji su bili nazočni događajima, i kad je sjedio i stajao. U bočne, donje i krovne nadgradnje ugrađena je rasvjeta pomoću koje se moglo posredno i izravno osvjetljavati Svetog Oca, kako bi se lako vidio čak i u mraku.

Originalni 'papamobil' iz kolekcije Mercedes-Benz Classic može se vidjeti na posebnoj izložbi pod nazivom'G-Schichten' (igra riječi izvedena iz njemačke riječi Gescichte i modela G-klase, a označava – povijest) za 40. obljetnicu G-klase u muzeju Mercedes-Benza do rujna 2020. godine. Muzej je trenutno otvoren od petka do nedjelje od 9:00 do 18:00, a blagajna se zatvara u 17:00. Izložba u Zbirci 5 govori o biografiji G-klase koja se sastoji od jedanaest vozila i drugih eksponata.

Od unikatnog modela do medijske zvijezde

Mercedes-Benz je razvio i proizveo jedinstveni primjerak duljine 4392 milimetra, širine 1950 milimetara i visokog oko 2800 milimetara, posebno za papin posjet od 15. do 19. studenog 1980. i u početku ga je dao na raspolaganje Vatikanu na posudbu. Oprema G-modela s dugim međuosovinskim razmakom uključuje snažnu automatsku klimu. Nudi ugodne temperature u prozirnoj kupoli čak i ljeti i sprječava da se prozori zamagljuju kada pada kiša i kada je visoka vlaga. Pokreće ga četverocilindrični benzinski motor snage 102 kS (75 kW). Automatski mjenjač i posebno udoban ovjes podržavaju glatku vožnju čak i na teškim terenima.

Struktura od pleksiglasa dizajnirana je kako bi zaštitila papu od vjetra i kiše, a da pritom ne ometa pogled vjernicima, a u početku je dizajnirana kako bi bila uklonjiva. Nakon pokušaja atentata 1981. godine, model G je obnovljen i dobio je neprobojno ostakljenje. Mercedes-Benz je 1983. i 1985. opremu papinskog automobila G-klase prilagodio trenutnim sigurnosnim zahtjevima Vatikana.

Pastoralno putovanje prije 40 godina bio je poseban događaj, jer je papa prvi put nakon gotovo 200 godina posjetio Njemačku. Vrhunci ovog putovanja su bili na Theresienwiese u Münchenu, na aerodromu Finthen u Mainzu i na terenu Butzweilerhof u Kölnu. Novi papin automobil pokazao je svoje atribute na asfaltiranim i neasfaltiranim cestama, a vozilo postaje zvijezda zbog velike medijske pažnje. Kolokvijalno, G-klasa je dobila ime 'papamobil' i postala je zaštitni znak pape Ivana Pavla II, koji ga je pratio na mnogim njegovim putovanjima širom svijeta. Čak je jednom prilikom s vozila bila uklonjena i Mercedesova zvijezda. Za papin posjet Austriji 1983. godine, 'papamobil' je dobio Puchov logotip. Pod ovom markom G-modell, koji su Mercedes-Benz i Steyr-Daimler-Puch stvorili kao zajednički proizvod, tada je prodavan u Austriji.

Papin automobil 230 G iz 1980. nije jedini 'papamobil' temeljen na G-klasi. Već 1982. proizvedena je druga, izvana gotovo identična kopija koja se temeljila na modelu 230 GE snage 125 KS (92 W). Na povijesnim fotografijama dva terenska vozila serije 460 predstavljena 1979. godine često se mogu razlikovati po registarskoj tablici: dok 230 G uglavnom nosi registarsku tablicu SCV 7 (Status Civitatis Vaticanae ili država Vatikan), model 230 GE je nosio registarsku tablica SCV 6, a oba vozila je Mercedes-Benz trajno predao Vatikanu 1982. godine. Prvi 'papamobil' izložen u muzeju u Stuttgartu vratio se u Stuttgart 2004. godine i od tada je dio Mercedes-Benz Classic kolekcije.

U studenom 2007. papa Benedikt XVI se vozio u 'mistično bijelom' modelu G 500 (serija 463) s otvorenom karoserijom i sklopivim vjetrobranskim staklom. Za audijencije u Vatikanu ova G-klasa je ili potpuno otvorena ili se koristi s prozirnim krovom koji štiti od vremenskih nepogoda, primjerice, kada je papa Franjo posjetio Brazil u srpnju 2013. godine.

Papini Mercedes-Benz automobili

Mercedes-Benz 230 G iz 1980. godine 'papamobil' dio je duge povijesti papinskog automobila Mercedes-Benza. Ova povijest počinje 1930. godine prije 90 godina s modelom Typ Nürburg 460 (W 08), zasebno izgrađenim na specijalnoj konstrukciji automobila u Sindelfingenu. Nakon toga, između ostalog, slijede Mercedes-Benz 300 Landaulet (W 189, 1960.) prije 60 godina i Mercedes-Benz 600 Pullman Landaulet (W 100) prije 55 godina kao reprezentativno papinsko vozilo. Postoje i druga vozila od limuzine S-klase do M-klase. U javnoj svijesti, međutim, nijedan papin automobil nije toliko povezan s papom Ivanom Pavlom II, koji je volio putovati, kao 'papamobile' temeljen na G-klasi.

Mercedes-Benz 230 G 'Popemobile' iz 1980. godine
  • 2007. papa Benedikt XVI se vozio u 'mistično bijelom' modelu G 500 (serija 463) s otvorenom karoserijom i sklopivim vjetrobranskim staklom
  • Mercedes-Benz 230 G 'Popemobile' na izložbi SCV7
  • Mercedes-Benz 230 G 'Popemobile' iz 1980.
  • Mercedes-Benz 230 G 'Popemobile' na izložbi
  • Mercedes-Benz Nürburg 460 (W 08) iz 1930.
    +6
Papini Mercedes-Benz automobili Izvor: Promo fotografije / Autor: Mercedes-Benz AG