U potrazi za slavom

S ceste na stazu: Aston Martin predstavio hiperautomobil Valkyrie za 24 sata Le Mansa

05.02.2025 u 12:00

Bionic
Reading

Valkyrie je jedini hiperautomobil koji se natječe i u najvećoj svjetskoj seriji sportskih automobila, FIA Svjetskom prvenstvu u izdržljivosti (WEC) i američkom IMSA WeatherTech SportsCar prvenstvu 2025

Aston Martin započinje uzbudljivo novo poglavlje u svojoj slavnoj povijesti natjecanja otkrivanjem svog hiperautomobila Valkyrie – čistog trkaćeg automobila uzgojenog na cesti koji će vratiti britansku marku automobila ultra-luksuznih performansi na vrhunac motorsporta izdržljivosti i omogućiti mu da se natječe za ukupnu pobjedu na utrci 24 sata Le Mansa.

Jedini konkurent koji je izveden iz cestovno legalnog hiperautomobila, Valkyrie je prvi trkaći automobil izgrađen prema FIA-inim propisima o 'hiperautomobilima' koji će se natjecati i na FIA Svjetskom prvenstvu u izdržljivosti [WEC] i na američkom IMSA WeatherTech Sportscar Championshipu [IMSA]. Svoj debi u svjetskom natjecanju imat će kada tim Aston Martin THOR iz tvornice nastupi 28. veljače s dvije Valkyrije u uvodnom krugu 2025. WEC-a, na utrci Qatar 1812 Km.

Aston Martin Valkyrie Hypercar 2025 Izvor: Promo fotografije / Autor: Aston Martin

Britanska postava vozača za Le Mans

Harryju Tincknellu, najnovijem pobjedniku britanske utrke 24 sata Le Mansa u klasi Aston Martina, pridružit će se sunarodnjak i zvijezda izdržljivosti u usponu Tom Gamble u #007 Valkyrie tijekom cijele WEC sezone, dok će sestrinski #009 automobil voziti trostruki FIA GT svjetski prvak Marco Sørensen (DEN) i pobjednik utrke klase WEC LMGT3 Alex Riberas (ESP).

U IMSA-i, kandidat za naslov IMSA GTD Pro prvenstva 2024. Ross Gunn (GBR) i prvak klase GTD 2022. Roman De Angelis (CDN) će voziti pojedinačni Aston Martin THOR Team #23 u klasi GTP. I Gunn i De Angelis također će se pridružiti WEC kandidatima za kompletiranje postave od tri vozača u Le Mansu. Gunn će voziti #007 Valkyrie s Tincknellom i Gambleom kako bi dovršili svebritansko partnerstvo za utrku 14.-15. lipnja.

Tvornička trkaća kampanja Valkyrie osmišljena je u WEC-u i IMSA-i od strane The Heart of Racing [THOR], koja je prethodno pokretala Aston Martinov Vantage GT3 u obje serije. 'Za bilo koga tko je bio uključen u utrke sportskih automobila, voziti automobil na vrhunskoj razini s Aston Martinom, i automobil koji je naširoko prihvaćen kao jedan od najljepših na svijetu - jedini koji je pravi potomak cestovnog automobila - prava je čast,' kaže voditelj tima Ian James.

Vrhunski hiperautomobil koji je legalan za ceste razvijen za stazu

Novi automobil, koji su razvili Aston Martin Performance Technologies i THOR, jedinstven je u vrhunskoj diviziji Hypercar globalnog motosporta izdržljivosti po tome što je jedini među svojim suvremenicima koji vuče korijene iz postojećeg automobila ekstremnih performansi baziranog na proizvodnji – Aston Martin Valkyrie, ultimativnog hiperautomobila.

Adam Carter, Aston Martinov voditelj Endurance Motorsport je rekao: 'Aston Martin Valkyrie nije samo hiperautomobil; to je revolucija u povijesti automobilskog inženjerstva koja predstavlja vrhunac performansi, dizajna i inovacija. S izvanrednom fuzijom F1® tehnologije i majstorstva cestovnog automobila, Valkyrie je doista stvoren za utrke i njegovo sudjelovanje u najvišoj razini svjetskih utrka izdržljivosti samo će dodatno učvrstiti njegovo tehnološko postignuće.'

'Pridržavajući se pravila Hypercara, trkaći automobil dijeli mnoge niti DNK s cestovnim automobilom, s istom V12 pogonskom jedinicom u srcu.'

Šasiju Valkyrie od ugljičnih vlakana optimiziranu za trke pokreće modificirana verzija senzacionalnog 6,5-litrenog V12 motora s atmosferskim usisavanjem proizvedenog od strane Coswortha, koji se u standardnom cestovnom obliku vrti do 11.000 okr./min. i razvija preko 1000 KS. Pogonska jedinica je poboljšana i prilagođena kako bi zadovoljila 'prozor performansi' klase Hypercar i razvijena da izdrži surovosti vrhunskog natjecanja na velikim udaljenostima. Izbor V12 u cijeloj krvnoj lozi Valkyrie nudi jasne prednosti performansi, a istovremeno odgovara estetici Aston Martina za čisto trkaće rješenje.

Što se tiče pouzdanosti i izdržljivosti, propisi o hiperautomobilima, uključujući ograničenje snage od 500 kW (680 KS), nude prednosti za V12 koji je imao ugrađenu robusnost od samog početka kako bi odgovarao njegovom visokom radnom ciklusu kao cestovni automobil. Za utrke, učinkovitost goriva postala je poseban fokus razvoja.

'Važna je vožnja u 'mršavom stanju' kako biste smanjili količinu goriva koje nosite kako biste isporučili potrebnu energiju za okretanje', kaže Carter. 'Motor radi sporije nego što može jer nam je potrebno manje snage. Donja granica snage unutar propisa stvara nam priliku da preispitamo krivulju okretnog momenta i smanjimo gubitke zbog trenja smanjenjem brzine motora kako bismo povećali učinkovitost goriva.'

Što se tiče aerodinamike, evolucija hiperautomobila Valkyrie je razvijena kako bi zadovoljila kriterije homologacije propisa, a omogućila ju je čvrsta osnova ukorijenjena u cestovnom automobilu, koju su kreirali njegovi arhitekti, glavni kreativni direktor Aston Martina, Marek Reichman i Adrian Newey – koji se u ožujku 2025. pridružuje Aston Martinu kao upravljački tehnički partner tima Formule 1®. 'Bilo bi gotovo nezamislivo da Adrian, jedan od najvećih dizajnera trkaćih automobila u povijesti, dizajnira automobil i ne razmišlja o tome da se u jednom trenutku utrkuje', kaže Carter.

Transformacija iz cestovnog u trkaći automobil diktirana je uglavnom tehničkim propisima FIA-e napisanim za specifične parametre natjecanja, u smislu sigurnosti i performansi. Kako bi se odgovorilo na izazove utrka, uključujući brzu promjenu vozača i guma te dolijevanje goriva uživo u boksovima, plus mogućnost kontakta automobila s automobilom, razvoj uključuje brzu izmjenu prednje i stražnje karoserije, spojnicu za brzo punjenje goriva u jednoj točki, sustav pneumatskih dizalica velike brzine ugrađen u šasiju i kokpit vozača optimiziran za sigurnost, brz pristup i vidljivost.

Aston Martin Valkyrie Hypercar
  • Aston Martin Valkyrie Hypercar
  • Aston Martin Valkyrie Hypercar
  • Aston Martin Valkyrie Hypercar
  • Aston Martin Valkyrie Hypercar
  • Aston Martin Valkyrie Hypercar
    +6
Hiperautomobil Aston Martin Valkyrie Izvor: Promo fotografije / Autor: Aston Martin

Konfiguracija trkaćeg ovjesa ima dvostruka poprečna ramena sprijeda i straga, s torzijskim oprugama koje se aktiviraju potisnom polugom s podesivim bočnim i središnjim amortizerima. Valkyrie vozi na 18-colnim gumama Michelin Pilot Sport koje su obvezne prema propisima Hypercara.

'Apsolutna izvedba ograničena je propisima, bez obzira na razvoj', objašnjava Carter. 'Postoji minimalna težina, ograničenje snage kroz kontrolu okretnog momenta pogonskog vratila i prozor aerodinamičkih performansi. Svaki model automobila natjecatelja mjeri se u zračnom tunelu u punoj veličini. Dakle, radi se o optimizaciji karakteristika Valkyrie unutar temeljnih doprinositelja performansi.'

Taj je pristup također diktirao ključne dizajnerske odluke u specifikacijama trkaćeg automobila, uključujući njegov Xtrac sedmerostupanjski sekvencijalni mjenjač kojim upravlja poluautomatska promjena stupnjeva prijenosa na polugama.

'Kao i sa svakim natjecateljskim Aston Martinom, u konačnici uzimamo izuzetno učinkovito vozilo i prilagođavamo njegove karakteristike i mogućnosti zahtjevima propisa, a unutar toga optimiziramo mogućnosti performansi,” kaže Carter. "Sav ovaj posao smo poduzeli ruku pod ruku sa svjetski poznatim dizajnerskim studijem Aston Martina i s Aston Martin Performance Technologies koji preuzimaju glavnu ulogu u razvoju.'

Pripreme za dvostruki program utrke

Od prvih testnih vožnji hiperautomobila Valkyrie u srpnju 2024., The Heart of Racing je započeo opsežan program ocjenjivanja, koji je premašio 15.000 km. Testiranje je započelo u Ujedinjenom Kraljevstvu u Donington Parku i Silverstoneu, zatim se prešlo u Vallelungu i Jerez, prije nego što se nastavilo u Bahreinu, Kataru, Road Atlanti, Sebringu i Daytoni kako bi se osigurao poprečni presjek staza odgovarajući za dvostruki program utrka.

Dvije Valkyrije su prijavljene za sezonu WEC-a, ukrašene dobro poznatom zelenom livrejom koja je sinonim za mnoga velika britanska motorsport slavlja u Le Mansu, koje se vode iz britanske baze The Heart of Racing u Brackleyu. O vozačkoj postavi, James kaže: 'Harry Tincknell je bio jako uključen u razvoj Valkyrie, pa smo ga željeli rano uključiti u testni program, plus on ima druga GTP iskustva.' Tincknell je posljednji britanski vozač koji je pobijedio u svojoj klasi u Le Mansu s Aston Martinom 2020., ali je i najiskusniji vozač Hypercara u skupini koji se utrkivao za Proton Porsche kroz WEC sezonu 2024.

Tom Gamble je bivši dobitnik nagrade Aston Martin Autosport BRDC koji ima i LMP2 i GT iskustvo, uključujući i The Heart of Racing, jer je vozio za tim u IMSA-inim utrkama izdržljivosti u Daytoni, Sebringu i Road Atlanti 2022.

Marco Sørensen je najuspješniji aktivni vozač utrka Aston Martina, kao trostruki prvak WEC GT klase i pobjednik klase u Le Mansu 2022. 'On je među najiskusnijim i najuspješnijim vozačima koji su se ikad utrkivali za Aston Martin i dugo je čekao svoju priliku u najvišoj klasi,' kaže James. “Nakon što sam radio s njim, vidjevši njegove sposobnosti i koliko je cool pod pritiskom, mislim da savršeno odgovara ovom programu.

'Alex Riberas se posljednjih nekoliko godina dokazuje u GTD Pro u IMSA-i, etablirani je pobjednik utrka u IMSA-i i WEC-u, a prošle je godine s nama briljirao na cijelom WEC-u. On je definitivno dio strukture The Heart of Racing i zaslužuje svoje mjesto.'

Jedna Valkyrie će se natjecati u IMSA-i, u posebnoj verziji prepoznatljive plave boje THOR, počevši od 12 sati Sebringa od 12. do 15. ožujka, a vozit će se iz američke baze tima u Phoenixu, Arizona. Višestruki pobjednik utrke IMSA GTD Pro klase Gunn (GBR) i prvak IMSA GTD 2022. De Angelis (CDN) obojica su prethodni pobjednici AMR Driver Academy.

WEC sezona se sastoji od osam utrka. Nakon otvaranja sezone u Kataru, prvenstvo uključuje europske utrke u Imoli i Spa-Francorchampsu, 24 sata Le Mansa u lipnju, zatim Interlagos u Brazilu, COTA u Austinu u Teksasu, Fuji u Japanu i finale u Bahreinu 8. studenog.

Raspored IMSA-e sastoji se od 11 utrka, uključujući Sebring 12 Hours i Petit Le Mans na Roadu Atlanta, plus druga glavna natjecanja u SAD-u kao što su Long Beach, Laguna Seca, Watkins Glen i Indianapolis Motor Speedwayu.