REPORTAŽA

Sastavljali smo osvježeni Nissan Qashqai! Bili smo u tvornici Sunderland na pokretanju proizvodnje sinonima za crossover

30.05.2024 u 17:28

Bionic
Reading

Ne samo da smo stekli uvid pogled iz prve ruke na novi dizajn i tehnološka ažuriranja novog Qashqaija, već smo isto tako proveli gotovo osmosatnu radnu smjenu u vođenom obilasku tvornice. Tamo smo mogli vidjeti samu veličinu truda i talent proizvodnih timova Nissana na djelu

Nissan nam je prošli tjedan omogućio ono o čemu svaki pravi poznavatelj i ljubitelj autoindustrije može samo sanjati, a to je obilazak jedne od najmodernijih svjetskih tvornica automobila – Nissanov proizvodni pogon u Sunderlandu. Isti se nalazi pokraj grada Newcastlea, u sjeveroistočnom dijelu Ujedinjene Kraljevine. Bio je to i prvi obilazak pogona u Sunderlandu za autonovinare iz cijelog svijeta, njih stotinjak.

Povod je bio i više nego zanimljiv – pokretanje nedavno osvježenog sinonima za crossover vozila, modela Qashqai.

Naravno, ono što nas se najviše dojmilo je ekskluzivni pogled na ono što se događa iza kulisa u tvornici koja je na čelu Nissanovih globalnih proizvodnih napora. Sama tvornica u Sunderlandu, sa skoro 25 posto svih proizvedenih Nissan automobila, postavlja temelje za budućnost automobilske industrije zahvaljujući Nissanovom vizionarskom ekosustavu EV36Zero, o kojem smo vas izvijestili još sredinom 2021. godine.

Nissan Sunderland - postignuća Izvor: Promo fotografije / Autor: Nissan

Treba reći kako su u Sunderlandu trenutno u punom pogonu dvije linije proizvodnje modela Qashqai i Juke. Ukupni broj proizvedenih jedinica je u 2023. godini iznosio 325.226 ili 37,2 automobila svaki sat.

Ne samo da smo stekli uvid pogled iz prve ruke na novi dizajn i tehnološka ažuriranja novog Qashqaija, već smo isto tako proveli gotovo osmosatnu radnu smjenu u vođenom obilasku tvornice. A tamo smo mogli vidjeti samu veličinu truda i talent proizvodnih timova Nissana na djelu.

Proizvodni proces osvježenog Qashqaija

Cijeli proces proizvodnje osvježenog Qashqaija započinje od jednstavnih namotaja aluminijskog lima od kojeg se izrađuju poklopci motora, vrata, stranice i podnice Qashqaija. Zapravo, ono što je dojmljivo, u tvornici u Sunderlandu se zapravo proizvodi većina svih potrebnih dijelova osvježenog crossovera.

U automatiziranoj prešaoni stranica se izrađuju metalni dijelovi karoserije, koji se zatim pokretnom trakom odvode do robotizirane linije sastavljanja (zavarivanje ili lijepljenje) karoserije s preko 20 robota.

Nakon toga se okviri karoserije s pripadajućim metalnim dijelovima, poput vrata, poklopaca motora dovode pokretnom trakom do linije za sastavljanje pokretnih dijelova na školjku vozila.

Ovako pripremljene karoserije Qashqaija odlaze visećim sistemom konvejera prema apsolutno genijalnom dijelu tvornice – postojenju za bojanje. Automatizirane dvije linije dovode karoserije automobila robotskim rukama za bojanje, a sve raspoložive boje osvježenog Qashqaija se ovdje nanose u ovisnosti o narudžbi kupaca.

No treba reći kako nije potrebno zaustavljati liniju radi promjene boja, već se to radi potpuno automatizirano, bez obzira da li se boja prvo crveni, pa odmah za njim npr. plavi primjerak automobila. I sve to, naravno, u nekoliko slojeva boja, već prema planiranom tehnološkom procesu.

Nakon toga se posebnim vozilima za obilazak tvornice vozimo do linije Trim&Chassis, gdje se na pokretnim trakama montiraju sve komponente podvozja, motora, kotača, baterija, elektroničkih uređaja i armatura unutar kabine, sjedala i svega onoga što podrazumijevamo pod kompletiranu cjelinu samog vozila.

Ovako dovršena vozila se odvoze na posljednje provjere kvalitete ugrađene opreme i funkcionalnosti vozila, a potom se voze na vanjski skladišni dio gotovih vozila za isporuku prema kupcima u preko 140 zemalja diljem svijeta.

No da ne zaboravimo, 'bijeli tim' u kojem se nalazio i vaš reporter iz Nissanove tvornice Sunderland te kolega Kristijan Tićak iz Motor Presse Hrvatska, kao i slovenski kolega Miloš Milač iz redakcije Finance, morao je prije kraja obilaska proći i svojevrsni agility test. Naime, u samoj tvornici postoji i specijalizirani odjel pri odjelu ljudskih resursa koji prije zapošljavanja svakog od potencijalnih radnika na vrlo zahtjevnom poslu proizvodnje automobila mora zadovoljiti određene fizičke i mentalne kriterije.

Podijeljeni u grupe od po šest autonovinara morali smo pod paskom instruktora proći simulirani proces sastavljanja šest komponenti vozila, u što kraćem vremenu. Ne trebamo niti reći, da je 'bijeli tim' izabran kao najbolji i najspretniji među svim grupama međunarodnih autonovinara!

Ne samo to, u posebno izdvojenom odjelu unutar tvorničkog kruga Sunderland pogona za proizvodnju baterija hibridnog pogona novog Qashqaija i Jukea, vaš je reporter isto tako 'morao' proći proizvodni proces u sastavljanju jedne visokonaponske baterije. Zanimljivo, sam je postupak montaže baterije visoko automatiziran i nadziran GPS-om, pa redoslijed sastavljanja određenih komponenti nikako nije mogao biti prepušten 'samoinicijativnom i kreativnom razmišljanju' gore potpisanog novinara Autozone.

Nissan Sunderland - proizvodna linija za novi Nissan Qashqai Izvor: tportal.hr / Autor: Z.M.

Naposljetku, od rukovoditelja Nissan AMIEO-a kao i lokalnih predstavnika smo saznali o najnovijim događajima koji se događaju u regiji kao i budućim planovima rasta, počevši od kuće Qashqaija, tvornice Nissan Sunderland.

Treba svakako reći i kako su u tvornici u Sunderlandu uvedene brojne promjene koje omogućuju proizvodnju modela Qashqai za 2024., uz ulaganja u tvornicu namijenjena novim oblogama, odbojnicima, bojama karoserije, unutrašnjim značajkama, materijalima i opremi. Unaprijeđena tehnologija u novom modelu Qashqai sad je ugrađena i u proizvodni proces, uključujući poboljšane sustave za pomoć u vožnji i ugradnju Google usluga u multimedijski sustav NissanConnect, čime se postiže gotovo besprijekorna interakcija između digitalnih uređaja kupca i njegova vozila.

Osvježeni model Qashqai

Prošlo je gotovo 18 godina otkad je prvi Nissan Qashqai sišao s proizvodne linije u Sunderlandu te tako stvorio segment crossovera ostavivši nemjerljiv utjecaj na cijelu automobilsku industriju.

Prvi Qashqai dizajniran je, konstruiran i izgrađen u Velikoj Britaniji te proizveden u Sunderlandu krajem 2006., prije svojeg predstavljanja 2007. Budući da je odmah postao izuzetno popularan, proizvodnja u Sunderlandu postigla je rekordne razine, a tvornica je zabilježila najvišu godišnju proizvodnju u povijesti automobilske industrije u Ujedinjenoj Kraljevini. Osim toga, od svih automobila proizvedenih u Ujedinjenoj Kraljevini, Qashqai je najbrže prodao jedan milijun, dva milijuna, tri milijuna i zatim četiri milijuna primjeraka i u tom procesu dobio više od 20 konkurenata.

U tvornici u Sunderlandu se trenutno proizvodi i model Nissan Juke, a u Nissanovim timovima u Ujedinjenoj Kraljevini zaposleno je sedam tisuća osoba. To uključuje Nissanov dizajnerski centar u Paddingtonu u Londonu, tehnički centar u Cranfieldu u Bedfordshireu, proizvodni tim u Sunderlandu sa svoji šest tisuća zaposlenih, centar za dijelove u Lutterworthu te prodajni i marketinški tim u Rickmansworhu, kao i dodatnih 30 tisuća zaposlenih u lancu opskrbe diljem Ujedinjene Kraljevine.

Treća generacija modela Qashqai od svojeg je predstavljanja 2021. prodana u više od 350 tisuća primjeraka u Europi te nastavlja postavljati standarde za crossovere. Qashqai je od 2022. dostupan s tehnologijom e-POWER, Nissanovim jedinstvenim i inovativnim elektrificiranim pogonskim sklopom kod kojeg kotače pokreće isključivo električni motor, čime se postiže osjećaj električne vožnje. Na prometnicama je trenutačno 120 tisuća modela Qashqai s tehnologijom e-POWER proizvedenih u Sunderlandu.

Do 2024. kupilo ga je više od 4 milijuna kupaca u više od stotinu zemalja, što ga je učinilo najprodavanijim automobilom u povijesti automobilske industrije Ujedinjene Kraljevine, a sad je opet unaprijeđen – nov, odvažan dizajn i velik tehnološki napredak za još bolje iskustvo kupca.

Novi Qashqai, elektrificiran Nissanovim jedinstvenim sustavom e-POWER, proizvodi se u Sunderlandu, a u nadolazećim tjednima će početi isporuke Nissanovim koncesionarima diljem Europe, a i izvan njezinih granica. Najnovija unapređenja uključuju novih 30 milijuna funti ulaganja u tvornicu, koja se nadovezuju na ukupna ulaganja Nissana u Ujedinjenoj Kraljevini od 6 milijardi funti (6,9 milijardi eura). Više o osvježenom modelu Nissan Qashqai smo nedavno pisali u Autozoni.

  • +89
Nissan Sunderland pokretanje proizvodnje novog Qashqaija Izvor: tportal.hr / Autor: Z.M.

Treba reći i kako, osvježeni Qashqai stiže usred nastojanja Nissana da nastavi razvijati svoju viziju EV36Zero u Sunderlandu, projekt za budućnost proizvodnje automobila koji povezuje proizvodnju električnih vozila i baterija, uz korištenje obnovljivih izvora.

Adam Pennick, potpredsjednik Nissanova odjela za proizvodnju u Ujedinjenoj Kraljevini, nam je rekao: 'Izrazito se ponosimo time što tvornicu u Sunderlandu možemo nazvati domom modela Qashqai. To što naš najbolji tim radi na najboljem crossoveru pobjednička je formula i jedva čekamo vidjeti kako će naši kupci uživati u novom dizajnu i dodanim tehnologijama.'

Novi Qashqai dizajn Izvor: Promo fotografije / Autor: Nissan

U najnovijem izdanju sačuvano je sve ono što kupci vole kod modela Qashqai, ali su unaprijeđene njegove najsnažnije značajke te su mu dodane još intuitivnije i praktičnije tehnologije.

Nissan Qashqai - povezivost i sigurnost Izvor: Promo fotografije / Autor: Nissan

Pennick je dodao: 'Nissan u Sunderlandu prolazi kroz vrlo uzbudljivo razdoblje. Ponosni smo što možemo kupcima pružiti nove verzije modela Qashqai i Juke, a usput pripremati našu tvornicu za prelazak na posve električnu proizvodnju u okviru našeg revolucionarnog projekta EV36Zero.'

Da podsjetimo, Nissan EV36Zero, plan društva za budućnost automobilske industrije, povezuje proizvodnju električnih vozila i baterija uz upotrebu obnovljivih izvora s ciljem postizanja nulte stope emisija u vožnji i proizvodnji. Model EV36Zero postat će nacrt za budućnost svih Nissanovih tvornica diljem svijeta kao dio Nissanova novog globalnog poslovnog plana 'The Arc'.

Projekt EV36Zero također stavlja tvornicu u Sunderlandu u središte Nissanova puta ususret održivijoj budućnosti. Već je potvrđeno da će se u Sunderlandu u budućnosti proizvoditi posve električne inačice modela Qashqai, Juke, LEAF, ali i budući serijski crossover modeli Hyper Urban i Hyper Punk kao dio plana da se Nissanova ponuda osobnih automobila u Europi učini posve električnom do 2030. To je u skladu s Nissanovom vizijom Ambition 2030 da postane istinski održiv proizvođač koji svijet čini čišćim, sigurnijim i uključivijim mjestom.

The Arc: Nissan Business Plan 2024 Izvor: Promo fotografije / Autor: Nissan

Inače, Nissan je u svrhu održivije budućnosti posvećen cilju da postane ugljično neutralan kroz životni ciklus svojih vozila do 2050. godine oslobađanjem punog potencijala električnih vozila i dekarbonizacije energije.

U tvornici u Sunderlandu se koriste obnovljivi izvori energije jer su još 2005. postavljene prve vjetroturbine, a ukupno 10 vjetroturbina doprinosi 7 MW. Tu su i dvije solarne elektrane na lokaciji: jedna od 5 MW i jedna od 20 MW. To trenutno odgovara 20 posto potreba za električnom energijom tvornice. Trenutno se lopatice turbine zamjenjuju novim, učinkovitijim lopaticama duljine 25 m kako bi se povećala godišnja proizvodnja.

Što se tiče kružnog gospodarstva, većina otpada se odvaja i reciklira. Sam otpad se često prenamjeni i vraća na tržište za upotrebu u industriji. Karton, papir i polietilensko drvo prenamijenjeni su za uredski papir, toaletne role i nove kartonske kutije. Ono što se ove godine reciklira su tako: karton, plastika, pijesak, drvo, boja, mješoviti metali (čelik, bakar, aluminij). Aluminijski otpad skuplja se ispod linije preše, usitnjava i otpuhuje kroz kanale do ciklona na licu mjesta. Zatim se odvaja u dvije vrste i odvozi izvan mjesta za vađenje i recikliranje u aluminijske kolutove.

Što se potrošnje vode tiče, instalirano je 230 pametnih brojila u cijeloj tvornici, bilježeći detaljnu potrošnju energije.

Digitalni inženjerski tim koristi podatke za izradu Energy Dashboard-a kako bi timovi mogli kontrolirati korištenje energije u samoj tvornici u Sunderlandu.