Mnogi proizvođači automobila okreću se novim održivim materijalima, dok neki ostaju pri svojim tradicionalnim
Karbonska vlakna nekad su bila vrhunski simbol kada se pokazivalo koliko novca možete potrošiti na uređenje unutrašnjosti vašeg automobila. Ekstravagantni materijali, izrezbarene obloge vrata i Nappa kožna sjedala automobila za sve one koji su željeli da njihov automobil iznutra izgleda skupo, sportski i jedinstveno. Sudeći prema Bloombergu sada je vrijeme da te materijale zamijene – biljke!
'Prije pedeset godina, kožni kauč bio je vrhunac luksuza', kaže Massimo Frascella, kreativni direktor Land Rovera, koji je vegan. 'Sada u najboljim hotelima i domovima to nikad nećete vidjeti. Slično je i u automobilima. U budućnosti, održivi dizajn osigurati će okvir za promjene.' Frascella je prošlog mjeseca bio u New Yorku kako bi predstavio Land Roverovu novu liniju materijala za uređenje unutrašnjosti automobila bez kože, potpuno veganske materijale razvijene kako bi opremili svoje SUV modele Range Rover Evoque i Velar te Jaguar I-Pace. 'Sve je veći broj ljudi koji se brinu o podrijetlu tekstila i materijala u vozilu', kaže on. Novi interijeri su namijenjeni privlačenju onih potrošača kojima se najviši oblik luksuza poklapa s njihovim eko uvjerenjima.
Jaguar Land Roverov Eucalyptus Melange tekstil proizveden od vlakana eukaliptusa, za čiju se proizvodnju koristi znatno manje vode od tradicionalnih materijala kao što su plastika i Alcantara i može se obojiti kako bi odgovarao svakoj boji spektra. Također koristi izdržljivu mješavinu vune tekstilne tvrtke Kvadrat, koja pruža osjećaj mekanog vunenog džempera. Ili na primjer, materijal Dinamica Suedecloth koji je otporan na vatru i iznimno su izdržljiva mikrovlakna koja sliče antilopu napravljena od recikliranih plastičnih boca – prosječno njih 53 po vozilu, prema Land Roveru. Uzete zajedno, one pružaju mogućnost vegetarijanskog, ako ne i potpuno ne-životinjskog proizvoda.
Alcantara
Alcantara je materijal od mikrovlakana koji proizvodi i prodaje Alcantara S.p.A., sa sjedištem u Milanu, u Italiji. Prvenstveno se koristi u dizajnu, modi, priboru, potrošačkoj elektronici, automobilskoj i pomorskoj industriji.
Materijal je početkom 1970-ih razvio Miyoshi Okamoto, znanstvenik koji je radio za japansku kemijsku tvrtku Toray Industries. Baziran je na istoj tehnologiji kao i drugi proizvod iste tvrtke pod nazivom Ultrasuede. Oko 1972. zajedničko ulaganje talijanske kemijske tvrtke ENI i tvrtke Toray osnovalo je tvrtku Alcantara SpA u cilju proizvodnje i distribucije materijala. Tvrtka je sada u vlasništvu Toray i Mitsui.
Alcantara se proizvodi kombiniranjem naprednog procesa predenja (proizvodnje dvokomponentnih 'otoka u moru' vlakana vrlo niskog dena) i kemijskih i tekstilnih proizvodnih procesa (iglanje, brušenje, impregnacija, ekstrakcija, dorada, bojenje itd.) koji međusobno djeluju jedno s drugim.
Alcantara se sastoji od oko 68% poliestera i 32% poliuretana, što daje veću izdržljivost i otpornost na mrlje. Izgled i dodirni osjećaj materijala sličan je izgledu antilopa i može se identificirati kao takav. Neke verzije su označene kao usporivači gorenja kako bi se zadovoljili određeni standardi za vatru i za namještaj i za primjenu u automobilu.
Ostali proizvođači automobila također dodaju ekološki osvještene interijere. Volvo želi da barem 25 posto plastike koja se koristi u svakom novom modelu koji se lansira do 2025. bude izrađen od recikliranih materijala. Danas je taj postotak oko 5 posto. U veljači je Polestar podružnica Volva objavila da će njezin prvi model masovne proizvodnje, Polestar 2, imati vegansku unutrašnjost.
Toyota proizvodi jastuke sjedala od materijala koji koristi glikol iz obnovljive šećerne trske, a ne glikol dobiven iz nafte. Hyundai koristi vulkanske stijene kako bi stvorio obloge nosećih stupova za svoje limuzine; Ford je razvio pjenu za sjedala od soje; i Faraday Future se poigrao korištenjem kamenih vlakana i pamuka iz odbačenih odjevnih predmeta kako bi opremio svoje automobile.
Kako to radi Audi
'Ovo je dio većeg globalnog trenda koji vidimo da nastavlja rasti', kaže Filip Brabec, potpredsjednik Audija za upravljanje proizvodima. 'To je povezano sa sve većim razumijevanjem potrošača i načina na koji živimo u okolišu te kako i što jedemo.'
Sintetička koža sama će činiti industriju od 45 milijardi dolara do 2025. godine, prema tvrtki za poslovno savjetovanje Grand View Research, a predviđa se da će automobilske aplikacije biti druga po veličini upotreba obnovljivih tkanina, nakon opremanja doma.
Audi je razvio održive i čak ugljično neutralne materijale za svoja električna vozila. Sjedala Q4 e-tron SUV-a izrađena su od reciklirane plastike, a e-tron GT nudi unutarnju opciju od sintetičke kože i recikliranih mikrovlakana, uključujući tepih od Econyl pređe iz korištenih ribarskih mreža. Cijeli automobil je vegan. U svom konceptu Aicon, Audi je predstavio presvlake za sjedala izrađene od Climatexa, dvoslojne tkanine s gornjim poliesterskim dijelom i podlogom od čiste vune. Dva se sloja mogu razdvojiti prema vrsti i reciklirati na kraju vijeka trajanja vozila. Iako ne ulazi u proizvodnju, ovakva rješenja ukazuju na način na koji Audi predviđa budućnost interijera. 'Imali smo neke lijepe prve korake', kaže Brabec. 'Mi to vidimo kao veliku priliku za nas, a mi smo zauzeti time da razvijamo još više.'
To ne znači da neki proizvođači ostaju bez svojih tradicionalnih materijala poput orahovine ili jelenske kože. Samo pitajte ljude u Bentleyu. Ali Land Rover predviđa veću promjenu ukusa potrošača. Predstavlja eko-svjesne tkanine u Evoqueu, a Frascella kaže da materijali koji dolaze neće stajati više u odnosu na tradicionalni tekstil.