MOŽE I NA STRUJU

Upoznajte VW e-BULLI, crossover između klasičnog i električnog vozila

29.03.2020 u 14:23

Bionic
Reading

Bokser-motor s četiri cilindra snage 44 KS zamijenjen je tihim električnim motorom snage 83 KS, pa tako ovo konceptualno vozilo ima sasvim nova vozna svojstva jer je električni motor gotovo dvaput snažniji

Volkswagen gospodarska vozila (VW Nutzfahrzeuge) prvi put globalno predstavlja e-BULLI, potpuno električno vozilo koje se odlikuje nultom stopom emisija ispušnih plinova u cestovnom prometu. Poprište svjetske premijere trebao je biti događaj Techno Classica 2020 u njemačkom Essenu, o kojem smo pisali. Budući da je odgođen, marka Volkswagen gospodarska vozila sada predstavlja sve činjenice o modelu e-BULLI riječima i slikama u virtualnom formatu.

Kao osnovu za budući je model e-BULLI tim odabrao model T1 Samba Bus proizveden u Hannoveru 1966. godine, koji je prije svoje preinake pola stoljeća vozio cestama Kalifornije. Na ovaj način ujedno se obilježava i 70. godišnjica legendarnog modela VW T1. Jedna je stvar bila jasna od samog početka: e-BULLI je trebao biti model T1 koji se koristi svim prednostima najsuvremenijih komponenti sustava električnog pogona Volkswagen koncerna. U tomu su pogledu inženjeri i dizajneri marke Volkswagen gospodarska vozila u suradnji sa stručnjacima za sustave Odjela za komponente Volkswagen koncerna i tvrtke eClassics okupili vrhunski tim, a on je bio specijaliziran za preinake električnih automobila.

Bokser-motor s četiri cilindra snage 32 kW (44 KS) u modelu e-BULLI zamijenjen je tihim električnim motorom marke Volkswagen koji se odlikuje snagom od 61 kW (83 KS). Samom se usporedbom izlazne snage tih motora vrlo jasno očituje da ovo konceptualno vozilo ima sasvim nova vozna svojstva jer je električni motor gotovo dvaput snažniji od bokser-motora.

S najvećim okretnim momentom od 212 Nm novi pogonski sustav osigurava dvostruko veću snagu od prvobitnog motora T1 iz 1966. godine (102 Nm). Također, najveći je okretni moment – kao što je tipično za električne motore – odmah dostupan. Još nikada nije postojao 'službeni' model T1 snažan kao e-BULLI.

Prijenos snage provodi se putem 1-stupanjskog mjenjača. Pogonski je sustav spojen s ručicom mjenjača, koja je sada smještena između vozačevog i suvozačevog sjedala. Postavke ručice automatskog mjenjača (P, R, N, D i B) prikazane su pokraj ručice. U položaju B vozač može mijenjati stupanj rekuperacije, odnosno stupanj povrata energije tijekom kočenja. Model e-BULLI postiže najveću brzinu od 130 km/h (s elektroničkim ograničenjem). S originalnim je pogonskim sustavom model T1 mogao postići najveću brzinu od 105 km/h.

Jednako kao i bokser-motor modela T1 iz 1966. godine, kombinacija mjenjača i električnog motora integrirana u stražnji dio modela e-BULLI iz 2020. godine pogoni stražnju osovinu. Litij-ionska baterija zaslužna je za opskrbu električnog motora snagom. Iskoristivi energetski kapacitet baterije iznosi 45 kWh. Prilagođen modelu eBULLI u suradnji s tvrtkom eClassics, sustav pogonske elektronike u stražnjem dijelu vozila upravlja protokom visokonaponske energije između električnog motora i baterije, a u okviru toga procesa pretvara pohranjenu istosmjernu struju (DC) u izmjeničnu struju (AC). Elektronika u vozilu k tomu se opskrbljuje 12-V naponom putem takozvanog DC/DC pretvarača.

Sve serijske dijelove sustava električnog pogona proizvodi Odjel za komponente Volkswagen koncerna u Kasselu. Usto dolaze litij-ionski moduli dizajnirani na lokaciji za proizvodnju komponenti u Braunschweigu. Njih tvrtka eClassics pretvara u baterijski sustav prikladan za model T1. Kao što je slučaj s novim modelom ID.3 i budućim modelom ID.BUZZ, visokonaponska baterija smještena je centralno u podnici vozila. Ovim se rasporedom snižava težište modela e-BULLI i time se poboljšavaju njegova vozna svojstva.

Baterija se puni preko utičnice za kombinirani sustav punjenja (CCS). Time se omogućuje punjenje izmjeničnom ili istosmjernom strujom. Izmjenična struja: baterija se puni putem AC punjača sa snagom punjenja od 2,3 do 22 kW, ovisno o izvoru struje. Istosmjerna struja: zahvaljujući utičnici za punjenje CCS modela e-BULLI, visokonaponska baterija također se može puniti na DC mjestima za brzo punjenje sa snagom punjenja do 50 kW. U ovomu se slučaju može puniti do razine od 80 posto za 40 minuta. Doseg s jednim punim punjenjem baterije iznosi više od 200 kilometara.

U usporedbi s modelom T1, osjećaj vožnje u modelu e-BULLI potpuno je drukčiji. Njega dodatno unaprjeđuje vozni postroj, koji je također redizajniran: prednje i stražnje osovine s više spona, namjestivim amortizerima i navojnim opružnim nogama, novi sustav upravljanja sa zupčastom letvom te četiri disk kočnice s unutrašnjom ventilacijom pridonose tome da se novo, dinamično upravljanje prenosi na cestu s markantnim karakterom.

U skladu s novim električnim pogonskim sustavom stvoren je koncept unutrašnjosti za e-BULLI koji je kako stilski tako i avangardan. Novi izgled i odgovarajuća tehnička rješenja razvijena su u centru za dizajn marke Volkswagen gospodarska vozila u suradnji s odjelima za povijesna vozila i komunikaciju marke Volkswagen gospodarska vozila. Dizajneri su osuvremenili vanjski izgled ovog simboličnog vozila uz obraćanje iznimne pozornosti na detalje, a na raspolaganju stoje vanjske boje s dvije nijanse 'Energetic narančasta metalik' i 'Golden Sand metalik MAT'. Prelazak u novo, suvremeno doba komunicira se svijetu preko detalja kao što su nova, okrugla LED glavna svjetla sa svjetlima za dnevnu vožnju. Na stražnjem vanjskom dijelu vozila također se nalaze LED pokazivači razine napunjenosti. Oni vozaču koji se približava modelu e-BULLI signaliziraju koja je razina napunjenosti litij-ionske baterije prije no što on dospije do svojeg vozila.

Tek kada se kroz prozore pogleda u unutrašnjost s osam sjedala, može se primijetiti da određene stvari nisu onakve kakve biste ih mogli očekivati od modela T1. Dizajneri marke Volkswagen gospodarska vozila nanovo su osmislili velik dio unutrašnjosti, no da pri tome ni na koji trenutak iz vida nisu izgubili originalni koncept vozila. Raspored sjedala jedna je od novih značajki. U skladu s vanjskom bojom vozila ona je također izvedena u dvije boje: 'Saint Tropez' i 'Saffrano narančastoj'. U konzoli između vozačevog i suvozačevog sjedala smještena je nova ručica automatskog mjenjača. Ondje je također integriran start-stop gumb za električni motor. Cjelokupna je podnica prekrivena punim drvom u optici brodske palube. Rezultat toga i ugodnih, svijetlih kožnih tonova je taj da elektrificirani model Samba Bus zrači nautičkom atmosferom. Ovaj je dojam potkrijepljen velikim panoramskim sklopivim krovom.

Cockpit je također vidno osuvremenjen. Novi brzinomjer temelji se na originalnom, dok dvoznamenkasti zaslon integriran u njega predstavlja poveznicu s današnjim dobom. Ovaj digitalni zaslon u inače analognom brzinomjeru vozaču pruža cijeli niz informacija, uključujući doseg vozila. LED žaruljice također označavaju je li, na primjer, parkirna kočnica uključena te je li utaknut priključak za punjenje. U sredini brzinomjera nalazi se malen, ali lijep detalj: stilizirani simbol modela Bulli. Cijeli niz dodatnih informacija prikazuje se na tabletu integriranom u krovnoj konzoli. Preko sustava marke Volkswagen 'We Connect' vozač modela e-BULLI također može online pozvati informacije putem aplikacije na smartphoneu ili računala i odgovarajućeg web portala, na primjer, preostalo vrijeme punjenja, trenutačni doseg, prijeđene kilometre, trajanje vožnji, potrošnju energije i rekuperaciju.

Glazba u vozilu osigurava se putem radiouređaja izvedenog u retro stilu s autentičnim izgledom, no koji je opremljen najsuvremenijim tehnologijama kao što su DAB+, bluetooth i USB. Radiouređaj je povezan sa sound sustavom putem nevidljivih komponenti, uključujući aktivni subwoofer.

VW e-BULLI
  • VW e-BULLI
  • VW e-BULLI
  • VW e-BULLI
  • VW e-BULLI
  • VW e-BULLI
    +7
VW e-BULLI Izvor: Promo fotografije / Autor: VW Nutzfahrzeuge