test automobila

Vozili smo Audi RS Q3 Sportback: Savršeni sportski stroj na cesti divlji je u srcu

03.03.2024 u 20:15

Bionic
Reading

Opremljen je jedinstvenim snažnim peterocilindričnim 2.5 TFSI motorom. Ovaj je motor osvojio vrlo cijenjenu nagradu 'Međunarodni motor godine' čak 9 puta zaredom. Sada crpi nešto više od 17 posto dodatne snage iz 2480 cm³ s 400 KS (294 kW) uz najveći okretni moment od 480 Nm

Prije nepune tri godine smo vozili Audi RS e-tron GT, potpuno električni vrhunski Gran Turismo s iznimnim cestovnim performansama. Dorađena je to verzija osnovne verzije modela Audi e-tron GT, a razlika je naravno u tome što Audi Sport GmbH (bivši quattro GmbH), podružnica za visoke performanse Audi AG-a, stvara cestovne verzije s još boljim performansama.

RS modeli dinamični su predvodnici svojih linija proizvoda. Imaju snažan karakter koji se sastoji od izrazite diferencijacije dizajna, pune svakodnevne upotrebljivosti, vrhunskih performansi i uzbudljivog iskustva vožnje. To je rezultat neumorne usredotočenosti dizajnera i razvojnih i ispitnih inženjera na sitne detalje, a usavršava se tijekom brojnih testnih vožnji diljem svijeta.

Sama 'RS' oznaka dolazi iz nemačkog termina RennSport, doslovno prevedeno kao 'trkaći sport'. Karakteristike i cijena ovih automobila izjednačeni su s automobilima koji pripadaju klasi superautomobila. Pojednostavljeno, Audijevi 'RS' modeli smatraju se izravnim konkurentima hardcore sportskim modelima slične veličine iz BMW-a M i Mercedes-AMG-a.

Prvi RS model Audija je stigao 1994. godine u obliku Audi RS 2 Avant, koji je bio temeljen na modelu Audi 80 zajedničkog razvoja Audija i Porschea sa 315 KS. Ovaj je gotovo trkaći model bio opremljen komponentama iz Porschea.

Audi RS Q3 Sportback TFSI quattro S tronic Izvor: tportal.hr / Autor: Z.M.

Sada smo, trideset godina kasnije, na svom jednotjednom testu imali Audi RS Q3 Sportback TFSI quattro S tronic, stoga ćemo vam malo bolje približiti ovaj izrazito sportski SUV coupé model snage okruglih 400 KS i s Audijevim amblematičnim quattro pogonom na sva četiri kotača.

Treba reći i kako kompaktni SUV Audi Q3 ima u obje verzije karoserije - Q3 i Q3 Sportback – svoje RS izvedenice, koje dijele gotovo sve zajedničke komponente.

Vanjski dizajn, struktura i dimenzije

Audi RS Q3 Sportback i u obično serijskoj verziji bez RS oznake djeluje dizajnerski izvrsno, a u ovoj izrazito sportskoj je sada još daleko moćniji.

Sprijeda RS Q3 Sportback verziju krasi sjajna crna Singleframe maska sa svojom trodimenzionalnom strukturom što čini ovaj automobil visokih performansi još sportskijim. Njezin je položaj niži u usporedbi s Q3, a umetnuta je izravno u odbojnik specifičan za RS s velikim bočnim otvorima za zrak. Upečatljive oštrice u obliku bumeranga u braniku dizajnirane su isključivo za RS verzije Q3 kompaktnog SUV-a. RS geni također su vidljivi u ravnim prorezima iznad Singleframe rešetke hladnjaka. Audi prsteni i oznake su u crnoj sjajnoj boji uz doplatu (uključuje elemente Black optik paketa).

Sa svojom linijom krova poput kupea koja se spušta prema stražnjem dijelu, RS Q3 Sportback je 45 milimetara niži od RS Q3. Uzdižuća ramena linija Sportbacka je niža nego kod njegovog sestrinskog modela i tako također smanjuje optički fokus tijela. Zbog toga kotači izgledaju još veći, a SUV Coupé djeluje malo mišićavije. Lukovi kotača, koji su prošireni za deset milimetara, čini da automobil izgleda šire. Tu su i električno podesiva, grijana, preklopiva i samozatamnjiva vanjska osvrtna zrcala.

Stražnji dizajn također se čini vrlo moćnim. S niskim stražnjim staklom i krovnim rubnim spojlerom u sjajnoj crnoj boji s spojlerom specifičnim za RS, RS Q3 Sportback djeluje još šire i dinamičnije od svog sestrinskog modela. Sam spojler osigurava poboljšanu potisnu silu. Nova generacija RS Q3 u oba modela po prvi put dolazi s dvokrakim RS ispušnim sustavom s velikim ovalnim ispušnim cijevima s obje strane. Ovaj ispušni sustav nalazi se u RS specifičnom braniku sa stražnjim difuzorom i horizontalnim lamelama. Naš je model imao doplatni RS sportski ispušni sustav s crnim završetcima ispušnih cijevi, kao i izraženi zvuk ispuha.

Kompaktni SUV visokih performansi RS Q3 Sportback standardno je opremljen LED prednjim svjetlima, što uključuje jedinstveni LED svjetlosni zapis za dnevna svjetla, LED tehnologiju za kratka i duga svjetla, žmigavce. Uključuje i LED svjetla za skretanje, svjetla za sve vremenske uvjete, svjetla za autocestu, dok su LED stražnja svjetla s dinamičnim žmigavcima. Mi smo imali i opcijsko automatsko uključivanje/isključivanje dugih svjetala. Treba napomenuti kako Audi kao opciju nudi i matrična LED prednja svjetla sa zatamnjenim okvirima specifičnim za RS izvedbe.

Audi Q3 je temeljen na MQB A2 platformi Volkswagen grupe. Smjesa toplo oblikovanog čelika čini okosnicu putničke ćelije u karoseriji obje RS Q3 verzije. Visoka razina krutosti karoserije osnovni je uvjet za precizno upravljanje, vrhunsku kvalitetu izrade i visoku razinu sigurnosti pri sudaru. Opsežna zvučna izolacija i sofisticirana aeroakustika osiguravaju vrlo tihu unutrašnjost dvaju kompaktnih RS modela. Vjetrobran je standardno izrađen od akustičnog stakla.

Prema dimenzijama RS Q3 Sportback je među najprostranijim modelima u svom segmentu. Dugačak je 4507 mm (RS Q3 4506 mm), širok 1851 mm (2024 mm s otvorenim retrovizorima) i visok 1557 mm bez krovne antene (RS Q3 1602 mm). SUV Coupé visokih performansi stoga je 45 mm niži od svog sestrinskog modela. Međuosovinski razmak Sportbacka iznosi 2680 mm (isto kao RS Q3).

Što se prtljažnog prostora tiče, Audi RS Q3 Sportback, ovisno o položaju stražnje klupe i naslona, prtljažni prostor ima 530 litara (675 l RS Q3), a sa spuštenim naslonima drugog reda sjedala 1400 l (RS Q3 1525 l). Naš je model imao električna vrata prtljažnika, a u kombinaciji s praktičnim ključem, vozač ga može otvoriti i zatvoriti pokretom noge. Težina RS Q3 Sportback modela je 1700 kg (bez vozača), a može vuči prikolicu do 750 kg nekočenu i do 1900 kg kočenu.

Kad govorimo o kotačima, naš je testni model imao opcijske 21-colne crne aluminijske lijevane naplatke (8,5 J x 21) s 5 V karakova u Polygon dizajnu, sa zimskim gumama Continental WinterContact TS 860 S dimenzija 255/35R21 V XL. Inače, standardni su 20-colni kotači s gumama dimenzija 255/40R20.

Vanjska boja je atraktivna Nardo siva, koja dolazi bez nadoplate.

Unutrašnjost

Što se uređenja kabine tiče, sportski vanjski dizajn RS Q3 Sportbacka nastavlja se u prostranoj unutrašnjosti. Vanjsku sivu boju lijepo zamijenjuje crna boja unutrašnjosti. Tu su i opcijski dekorativni umetci Klavierlack crne boje.

Cijeli kokpit je u velikoj mjeri dizajniran imajući na umu vozača – upravljačka jedinica klima uređaja, središnja konzola i MMI zaslon osjetljiv na dodir nagnuti su prema vozaču za deset stupnjeva.

Višenamjenski sportski kožni RS upravljač plus pravilnog oblika s 3 kraka i ručicama za izmjenu stupnjeva prijenosa, izveden je u perforiranoj crnoj koži i izvrsno leži u rukama baš kako priliči ovom iznimnom sportskom automobilu. Na kolu volana se nalazi dvanaest višenamjenskih tipki za upravljanje funkcijama putnog računala, navigacije, telefona i radio uređaja. Ručno podešavanje upravljača po visini i dubini vam pomaže da si prilagodite položaj kola volana. U kombinaciji s paketom pomoći vozaču (PCE) dolazi u specifičnom dizajnu i HOD Hands-On Detection tehnologijom- otkriva kada su dlanovi na upravljaču.

Sportska sjedala presvučena crnom kožom/Alcantara s utiskom RS ugrađena su kao standard. No mi smo imali još sportskiju varijantu u obliku RS sportskih sjedala od fine Nappa kože s RS-specifičnim uzorkom saća i integriranim naslonima za glavu. Prednja sjedala su s naglašenim bočnim osloncima za bolje držanje u zavojima, uz izvlačivu potporu za bedra. Tu su i RS amblemi u naslonima prednjih sjedala. Vrhunske Nappa presvlake uključuju i središnji naslon za ruke sprijeda. Omogućeno je električno podešavanje visine, dužine i nagiba prednjih sjedala. Grijanje sjedala vozača i suvozača je podesivo u 3 stupnja zasebno za vozača i suvozača.

Straga ima mjesta za troje odraslih osoba, no središnje sjedalo je ipak namijenjeno za nešto manje korpulentnu osobu. Kao standard, stražnja klupa, uključujući središnji naslon za ruku i držač za čaše, može se pomicati uzdužno za 130 mm u RS Q3 Sportbacku; naslon je podijeljen u tri dijela u omjeru 40:20:40 i može se naginjati u sedam stupnjeva.

Mi smo imali i opcijski panoramski krovni otvor s električnim zatvaranjem i otvaranjem, uz ručno podesivom zaštitom od sunca.

Za izvanserijski zvuk u kabini se brine doplatni Sonos Premium Sound System s 3D zvukom. Sadrži 15 zvučnika od toga 4 zvučnika u instrumentnoj ploči, dva zvučnika u C stupu, subwoofer te 16 kanalno pojačalo ukupne snage 680 W.

Infotainment i Audi connect

Arhitektura ploče s instrumentima s MMI zaslonom osjetljivim na dodir i Audi virtualnim kokpitom u izvedbi RS savršeno je usklađena s novim konceptom upravljanja. MMI navigacija plus, vrhunski sustav u infotainment programu, nudi istu raznolikost funkcija kao u velikim Audi modelima. Standardni paket ambijentalne rasvjete i višebojni paket konture/ambijentalne rasvjete osvjetljavaju unutrašnjost RS Q3 Sportback kada je mračno.

Zasloni specifični za RS automatski se otvaraju u doplatnom Audi virtual cockpit plus. Sastoji se od 12,3" vozačeva zaslona visoke rezolucije u boji, uz fleksibilan prikaz informacija prilagođenih vozaču, uključuje RS specifičan dizajn. Doplatni MMI navigacijski sustav plus sadrži 10" zaslon u središnjoj konzoli visoke rezolucije s MMI touch funkcijom, Audi connect navigacijom & infotainment uslugama, updateom navigacijskih karata, 3D prikazom karata i pametnim izračunom rute (na temelju snimanja uobičajenih ruta kojom se vozilo svakodnevno kreće) te prepoznavanjem prometnih znakova.

Zajedno s MMI navigacijom plus, online usluge Audi connect dostupne su u vozilu uz LTE Advanced brzinu putem trajno instalirane SIM kartice. To uključuje, na primjer, online informacije o prometu i online uslugu točaka interesa, koja nadopunjuje navođenje rutom fotografijama, radnim vremenom i ocjenama korisnika. Zahvaljujući međusobnoj povezanosti Audi flote, RS Q3 Sportback prima i daje informacije o parkirnim mjestima uz cestu, opasnim područjima i ograničenjima brzine, koji se otkrivaju putem kamere na vozilu i senzori vozila.

Opcijski Audi phone box uključuje pripremu za mobilni telefon ispred ručice mjenjača, ne zahtijeva zaseban adapter, pa se mobilni telefon bežičnim putem spaja na vanjsku antenu vozila. Onogućeno je i punjenje preko USB priključka ili bežično punjenje putem Qi standarda.

Audi RS Q3 Sportback TFSI quattro S tronic
  • Audi RS Q3 Sportback TFSI quattro S tronic
  • Audi RS Q3 Sportback TFSI quattro S tronic
  • Audi RS Q3 Sportback TFSI quattro S tronic
  • Audi RS Q3 Sportback TFSI quattro S tronic
  • Audi RS Q3 Sportback TFSI quattro S tronic
    +66
Audi RS Q3 Sportback TFSI quattro S tronic Izvor: tportal.hr / Autor: Z.M.

Sustavi pomoći

RS Q3 Sportback je opremljen s brojnim standardnim komfornim i sigurnosnim sustavima, uključujući sustav za parkiranje plus, kao i upozorenja o napuštanju trake i promjeni trake. Standardni opseg u Njemačkoj također uključuje Audi pre sense front kao i zaštitne mjere koje nudi Audi pre sense basic.

Adaptivni tempomat je vrhunac među dodatnim sustavima. Skida teret s vozača tijekom uzdužnog i bočnog vođenja. Ultramoderni sustavi poput kamera od 360 stupnjeva nude pomoć pri parkiranju i manevriranju. Sadrži 4 kamere u krajevima vozila koje prikazuju slike bočno, sprijeda i straga. Virtualni prikaz s vrha: slike sa svih kamera kombiniraju se tako da stvaraju virtualni prikaz iznad vozila. One prikazuju izravno okruženje automobila na MMI zaslonu i omogućuju vozaču odabir iz nekoliko perspektiva. Ako, primjerice, vozač želi izaći unazad s ulaza, pomoć pri poprečnom prometu straga upozorava na približavanje vozila koja sustav klasificira kao kritična.

Naš je testni model imao doplatni Paket pomoći vozaču koji sadrži sljedeće funkcije: Adaptive cruise control: održava razmak od vozila ispred, mogućnost podešavanja udaljenosti i dinamičnosti vožnje. Sustav ubrzava i koči samostalno (30 - 200 km/h ručni mjenjač, 0 - 200 km/h S tronic – u našem slučaju). Asistent kod bočnog prometa straga: upozorava vozača na nadolazeća bočna vozila kod vožnje unatrag, po potrebi koči vozilo kako bi se spriječio sudar. Asistent zaustavljanja u nuždi: samostalno zaustavlja vozilo ukoliko to dopuštaju uvjeti ako vozač prestane upravljati vozilom, primjerice ukoliko izgubi svijest. Audi parking system plus: parkirni senzori sprijeda i straga, zvučno upozorenje na prepreku i grafički prikaz na zaslonu MMI -ija Vođenje unutar prometnog traka: održava vozilo u sredini prometnog traka intevencijama na upravljaču unutar mogućnosti sustava. Mi smo imali i opcijski Asistent vožnje nizbrdo koji održava namještenu brzinu na spuštanju, a sustav se aktivira preko prekidača.

Više od ovoga si niti ne možete poželjeti.

Iznimno moćan peterocilindrični 2.5 TFSI motor snage 400 KS

RS Q3 Sportback je opremljen s jedinstvenim snažnim peterocilindričnim benzinskim 2.5 TFSI motorom. Ovaj je motor osvojio vrlo cijenjenu nagradu 'Međunarodni motor godine' čak devet puta zaredom. Sada crpi nešto više od 17 posto dodatne snage iz 2480 cm³ obujma s 400 KS (294 kW) pri 5850 – 7000 okr./min. nego u prethodnoj generaciji RS Q3. Njegov najveći okretni moment od 480 Nm dostupan je između 2250 - 5850 okr./min.

Napomenimo da smo isti prošle godine vozili u Cupri Formentor 2.5 TSI DSG 4Drive VZ5, ali je u tom vozilu imao nešto manje snage, odnosno 'tek' 390 KS.

Našem RS Q3 Sportbacku treba od nula do 100 km/h samo 4,5 sekundi. Njegova najveća brzina je regulirana na 250 km/h ili opcijski na 280 km/h. Audi navodi kombiniranu potrošnju goriva od 8,8 - 8,9 l/100 km, kao i kombiniranu emisiju CO2 od 227 g/km (WLTP). No kada si priuštite ovakav sportski automobil malo je njih koji uopće i brinu o potrošnji, zar ne?

Mjenjač S tronic sa sedam stupnjeva prijenosa

Malo ćemo ipak opisati u čemu se nalazi posebnost ovog motora u testnom RS Q3 Sportbacku. S manje od 50 cm duljine, 2.5 TFSI motor je iznimno kompaktan i 26 kg lakši od prethodnog modela. Karter mu je izrađen od aluminija, što samo štedi 18 kg. Razrađene mjere smanjuju unutarnje trenje dok u isto vrijeme povećavaju izlaznu snagu. Košuljice cilindara su presvučene plazmom; glavni ležajevi radilice su 6 mm manjeg promjera.

Koljenasto vratilo je šuplje i stoga je 1 kg lakše, dok aluminijski klipovi imaju integrirane kanale za hlađenje ulja. U kratkoj fazi zagrijavanja nakon hladnog pokretanja, vodena pumpa koja se može uključiti ne cirkulira rashladno sredstvo u glavi cilindra – motor 2.5 TFSI tako brže postiže svoju radnu temperaturu. Time se smanjuje koeficijent trenja i smanjuje potrošnja goriva. Razini učinkovitosti doprinose i sustav start/stop te sustav rekuperacije.

Kao standard, ogromna snaga peterocilindričnog motora prenosi se preko sedam-brzinskog S tronica na quattro stalni pogon na sve kotače. Kontrola zakretnog momenta prema kotačima poboljšava sigurno i agilno upravljanje.

Optimalna isporuka snage: sustav dvostrukog ubrizgavanja

Veliki turbopunjač pritišće usisni zrak u komore za izgaranje s do 1,4 bara, a sam je sustav dizajniran kako bi osigurao veliku propusnost. Intercooler sa svojom 80-postotnom učinkovitošću smanjuje temperaturu kako bi se postigla što veća koncentracija kisika.

Usisne i ispušne bregaste osovine mogu se podesiti prema potrebi. Na ispušnoj strani, sustav Audi valvelift (AVS) mijenja trajanje otvaranja ventila ovisno o gasu i brzini motora na dvije razine – za umjerenu upotrebu pri malom i djelomičnom gasu kao i za spontani odziv gasa i povećanu vučnu snagu pri pun gas.

Kako bi se poboljšalo stvaranje smjese, 2.5 TFSI radi sa sustavom dvostrukog ubrizgavanja koji može ubrizgavati gorivo u usisni trakt kao i izravno u komoru za izgaranje. Trajanje i vrsta ubrizgavanja mogu se varijabilno optimizirati za svaku radnu točku motora.

Jedinstveni zvuk pet cilindara

1-2-4-5-3 – paljenje se izmjenjuje između susjednih cilindara i onih koji su udaljeni jedan od drugog. Poseban redoslijed paljenja i neparan broj cilindara čine poseban ritam i jedinstven zvuk motora. Osnovni ton prate karakteristične harmonijske frekvencije. Upravljačka jedinica motora također neizravno doprinosi nepogrešivom zvuku. Pri velikom opterećenju, klapne u ispušnom sustavu se otvaraju za još potpuniji zvuk.

Dvostruki RS ispušni sustav naglašava karakterističan zvuk peterocilindričnog slijeda paljenja. Mi smo imali i opcijski dostupan RS sportski ispušni sustav s crnim obrubom ispušnih cijevi dodatno naglašava nepogrešiv zvuk.

Audi RS Q3 Sportback TFSI quattro S tronic Izvor: tportal.hr / Autor: Z.M.

Sportski, okretan i svestran: ovjes

Dosljedno ugađanje sportskog ovjesa osnovni je uvjet za izvanredne vozne karakteristike RS Q3 Sportbacka. Standardni RS sportski ovjes spušta karoseriju za 10 mm u usporedbi s Q3 obitelji. Na zahtjev, RS sportski ovjes dostupan je s dinamičkom kontrolom podvozja (DCC), čiji senzori mjere vibracije opružene mase karoserije i suprotstavljaju se kotrljajućim pokretima karoserije pri vožnji kroz zavoje velikom brzinom i tijekom promjena opterećenja. RS-podešeni amortizeri zatim se prilagođavaju u skladu s uvjetima površine ceste i situacijom u vožnji.

Sustav dinamičkog upravljanja Audi drive select ne utječe samo na ovjes, već i na quattro pogon, upravljanje, S tronic, karakteristike motora i zvuk, na primjer. Ovisno o odabranoj opremi, postoji izbor između pet ili šest načina vožnje: komfor, auto, dinamika, učinkovitost i individual ili, kao alternativa individualnom načinu rada, dva nova RS specifična načina rada RS1 i RS2.

U toj opciji preko MMI zaslona osjetljivog na dodir, vozač može pojedinačno podesiti i spremiti dva RS moda. Jednostavan pritisak na novu tipku na upravljaču 'RS MODE' omogućuje brzi pristup dvama novim RS načinima rada i posljednje odabranom načinu vožnje te vozaču omogućuje prebacivanje između načina rada. To omogućuje kupcu da prilagodi svoj RS model na još individualniji način i da se brzo prebaci između posvećenog sportskog načina vožnje i profila usmjerenog na udobnost.

Inače, RS-podešeno progresivno upravljanje također prenosi bliski kontakt s cestom čak i na brzim zavojima. Iza standardnih 20- ili opcijskih 21-colnih kotača, nalazi se potpuno novi šestero-klipni RS čelični kočioni sustav koji radi s ventiliranim i perforiranim diskovima promjera 375 mm (sprijeda) i 310 mm (straga, nisu perforirani). Njihove kočione čeljusti su standardno obojene u crno, a dostupne su u crvenoj boji kao opcija.

Da stvar bude još bolja, mi smo imali kočione čeljusti potpuno novih opcijskih 19-colnih RS keramičkih kočnica s logotipom 'Audi ceramic' koje mjere 380 mm (sprijeda, keramika) i 310 mm (straga, čelik) dizajnirane u atraktivnoj sjajnoj i uočljivoj crvenoj boji (one mogu biti još i u sivoj ili plavoj boji). Treba reći i kako su sprijeda perforirani keramički kočioni diskovi. Treba li uopće reći koliko je ovaj sustav zaustavljanja efikasan u samoj vožnji?

Za kraj, preporučena maloprodajna cijena RS Q3 Sportback TFSI quattro S tronic kreće od 88.651 eura. Naš testni RS Q3 Sportback TFSI quattro S tronic sa svom dodatnom opremom stoji 112.023,43 eura (uključujući pripadajući PDV i PPMV).