Naš testni model je bio Single Motor Extended Range ukupne snage 200 kW (272 KS) s pogonom straga, uz ukupni okretni moment od 343 Nm. Ubrzanje od 0-100 km/h je 5,3 s, a najveća brzina ograničena na 180 km/h. Ima NMC bateriju od 69 kWh (64 kWh iskoristivo) produženog dometa do 476 km (WLTP)
Volvo EX30 je novi, potpuno električni SUV i zasad najmanji od svih modela tvrtke pod imenom Volvo Cars (ili jednostavnije Volvo). Svoju je svjetsku premijeru model EX30 imao u lipnju 2023. godine.
Recimo još i kako je ovaj renomirani švedski proizvođač sigurnih i premium automobila (od 2010. u vlasništvu moćnog kineskog Geely Holdinga) u ožujku 2021. objavio kako će postati proizvođač potpuno električnih automobila do 2030. No hoće li to doista tako i biti ostaje za vidjeti u godinama koje dolaze, jer nije nikakva velika tajna da potpuna elektrifikacija osobnih automobila na globalnoj razini trenutno i ne ide baš svim proizvođačima EV vozila po planu.
No Volvo je objavio podatak kako su u 2023. potpuno električni automobili predstavljali su 16 posto njihove globalne prodaje, što je povećanje od 70 posto u odnosu na 2022., pa se pretpostavlja da im dobro ide.
Ipak, obični kupci još uvijek drže 'ključ' potpune elektrifikacije u svojim rukama, i zapravo je jako važno kako će 'maleni' EX30 na struju proći kod ove kategorije kupaca. I Volvo to jako dobro zna jer bi prodajni rezultat ovog modela mogao biti strateški jako važan pokazatelj trendova kad je riječ o EV vozilima. Naravno, Volvo EX30 ulazi u novi i brzorastući segment jer postoji sve veća potražnja potrošača diljem svijeta za malim, potpuno električnim premium SUV vozilima.
Nama u Autozoni EX30 nije prvi potpuno električni Volvo koji smo vozili, jer smo još prije dvije godine isprobali dva EV modela: XC40 Recharge i C40 Recharge. Spomenimo i kako se Volvo ove godine odlučio pojednostaviti nomenklaturu svojih modela, pa će tako preimenovati ova dva EV modela u EX40 odnosno EC40, kako bi se u buduće uklopili u njihove druge potpuno električne modele, ukupno njih pet: EX30, EX40, EC40, EX90 i EM90.
Ipak, naziv XC40 ostaje za varijante modela s motorom s unutarnjim izgaranjem. Ažuriranje također uključuje uklanjanje oznake Recharge s plug-in hibridnih modela, koji su sada jednostavno označeni sufiksom T6 ili T8 koji označava različite razine izlazne snage.
Novi i pojednostavljeni standard naziva modela olakšava postojećim i novim kupcima da razumiju koji su od Volvo modela potpuno električni, a koji hibridi, dok kupuju novi automobil ovog švedskog proizvođača.
Recimo još i da je točna oznaka našeg testnog vozila Volvo EX30 69 kWh Single engine Long Range Ultra RWD, a što to točno znači pojasniti ćemo nešto kasnije u tekstu.
Za kraj ovog uvoda recimo još i to kako će tijekom ove godine biti lansirana i EX30 Cross Country varijanta za one koji žele veliku avanturu od svog malog SUV-a.
Vanjski dizajn, struktura i dimenzije
Novi EX30 je već na prvi pogled uživo pravi Volvo, kompaktne je veličine, no izgleda kao robusni SUV s uravnoteženim proporcijama karoserije. Njegova niska hauba, prepoznatljivi blatobrani, veliki kotači (18 do 20 cola) i relativno visok razmak od tla doprinose moćnom izgledu. Aerodinamički dizajn (Cd 0,28/ispod CdA 0,7) doprinosi visokoj energetskoj učinkovitosti i velikom dometu.
Zatvoreni prednji dizajn u boji karoserije stvara prepoznatljiv, odvažan izgled EV-a. Volvo amblem nalazi se izravno na prednjem poklopcu. Posebno široki dizajn prednjih svjetala zajedno s niskom haubom i širokim branicima stvara prepoznatljiv, snažan dojam. Odmah možete zaključiti da je riječ o potpuno električnom modelu jer nema klasičnu prednju masku, a prednja svjetla u obliku Thorovog čekića su izvedena u digitalnom formatu.
Integrirani otvori za zrak na vanjskim krajevima odbojnika stvaraju zračnu zavjesu iznad prednjih kotača za poboljšanu aerodinamiku. Varijante proširenog dometa s jednim motorom i izvedbe s dva motora imaju lopatice u prednjem spojleru koje se automatski prilagođavaju od 0 do 90° otvaranja za optimiziranje hlađenja i aerodinamike za visoku energetsku učinkovitost i veliki domet.
Stilski krovni spojler dodatno naglašava dinamičan karakter i aerodinamiku Volva EX30. Njegov dizajn pomaže optimizirati protok zraka i povećati potisnu silu za smanjeni otpor zraka i poboljšanu stabilnost pri velikim brzinama. Visoko svjetlo kočnice automobila i mlaznica za pranje stražnjeg brisača neprimjetno su integrirani u spojler.
Volvo EX30 je baziran na Geely Group SEA2 platformi, baš kao i Smart #1, Smart #3 i razna druga električna vozila (npr. Zeekr X) s kineskog tržišta drugih marki u vlasništvu Geelyja.
Kako bi podržali najbolje moguće iskustvo vožnje, Volvo je podesio podvozje EX30 kako bi maksimalno iskoristili kompaktne dimenzije automobila. Njegovo nisko težište, kao i njegova relativno niska i ravnomjerno raspoređena težina nadopunjuju se lakoćom vožnje i okretnošću u gradu i izvan njega.
Volvo kaže kako je EX30 dizajniran da ima najmanji CO2 otisak životnog ciklusa od svih Volvo automobila do danas – ukupni ugljični otisak tijekom 200.000 km vožnje je tako ispod 30 tona. Drugim riječima, EX30 sadrži 25 posto recikliranog aluminija, 17 posto recikliranog čelika i 17 posto reciklirane plastike – i niz recikliranih i obnovljivih materijala u unutrašnjosti (o čemu ćemo nešto kasnije).
Njegove vanjske dimenzije su sljedeće: duljina 4233 mm, širina 1837 mm (s retrovizorima 2032), visina 1549 mm, međuosovinski razmak 2650 mm, razmak od tla 165 mm. Krug okretanja je 10,6 m, a vozilo može savladati vodenu prepreku visine do 500 mm. Težina našeg testnog modela je 1830 kg, a može vuči kočenu prikolicu do 1400 kg ili nekočenu do 750 kg.
Volumen prtljažnika iza stražnjih sjedala iznosi 318 l, a do stropne obloge 400 l, dok sa spuštenim sjedlima straga (omjer 60/40) imate na raspolaganju 904 l. Naravno, sprijeda ispod poklopca haube je za EV vozila klasični 'frunk' spremnik volumena 7 l.
Prednji prtljažni prostor prvenstveno je pretinac za pohranu kabela za punjenje, trokuta upozorenja i rijetko korištenih predmeta kao što su boce s tekućinom za pranje. Ovo također oslobađa prostor u pristupačnijem stražnjem donjem pretincu za pohranu. Zgodna je činjenica i kako EX30 ima vodič za veličinu unutar stražnjih vrata prtljažnika koji će vam pomoći da odredite hoće li neki komad namještaja odgovarati prilikom utovara (na primjer).
Što se kotača tiče, riječ je aerodinamičnim 19-colnim (8,0 x 19") aluminijskim naplatcima 'Aero' dijamantnog crnog reza, s ljetnim gumama GoodYear Efficient Grip Performance SUV dimenzija 245/45 R19.
Unutrašnjost
Volvo EX30 ima vrlo jednostavno uređenu kabinu minimalističkog skandinavskog dizajna, unutrašnjost je potpuno bez kože. Naš je testni model imao uređenje kabine razine Indigo, koji vas uvodi u mirne plave i iznenađujuće ljubičaste boje sutona. Dominira denim koji ovom interijeru daje moderan, sportski dojam. Ovakvo uređenje interijera se lijepo slaže s vanjskom bojom testnog modela Vapour Grey sivom.
Inače, na raspolaganju su četiri različita dizajna interijera ili 'soba' (nazvanih Breeze, Indigo, Mist i Pine), svaki s različitom kombinacijom recikliranih i obnovljivih materijala uključujući: Tkani lan – iz biljke lana (ukrasna ploča s instrumentima i vrata, sobe Mist i Pine); Prerađena vlakna trapera iz procesa recikliranja traperica (kontrolna ploča i dekoracija vrata, Indigo); Samljeveni plastični otpad od odbačenih plastičnih prozorskih okvira i roleta (ukrasna ploča i vrata, Breeze); Prilagođena mješavina vune – 30 posto odgovorno proizvedene vune, 70 posto recikliranog poliestera (presvlake sjedala, Mist); Nordico – biološki materijal djelomično izrađen od borovog ulja iz Finske i Švedske (presvlake sjedala, Breeze, Indigo i Pine); Pleteni tekstil od 100 posto recikliranog poliestera (presvlake sjedala, Breeze); 100 posto reciklirane PET boce (tepisi).
Trokraki sportski upravljač u novom manjem kvadratnom dizajnu s ravnim gornjim i donjim dijelom naglašava moderan i sportski dojam unutrašnjosti. Ipak, trebati će vam neko vrijeme da se naviknete na njegov format. Upravljač je bez kože i omotan u sintetički materijal s luksuznim dodirom. Elegantni obrubi od satenske svile i šavovi usklađeni u boji doprinose dojmu fine izrade. Za dodatnu udobnost po hladnom vremenu, upravljač je dostupan s električnim grijanjem u tri postavke.
Udobnost sjedenja tradicionalno je jedno od područja najvećeg prioriteta u Volvo Carsu i bitan dio njihovog razmišljanja o dizajnu usmjerenom na čovjeka. Neovisni izvori već desetljećima sjedala Volva smatraju među najboljima na tržištu. Sjedala EX30 dizajnirana su da ispune iste zahtjeve za udobnošću, ergonomijom i sigurnošću kao i za veće Volvo modele.
Ergonomski dizajn sjedala udobno podupire tijelo od ramena do bedara kako bi pružio opuštajuću udobnost i na dugim putovanjima. Integrirani nasloni za glavu na prednjim sjedalima naglašavaju sportski karakter EX30. Stražnje strane prednjih sjedala presvučene su istim materijalom kao i sjedala za vrhunski izgled i osjećaj, a tanak dizajn stražnje strane pridonosi većem prostoru za noge putnika straga.
Tanak dizajn ploče s instrumentima sa samostojećim velikim središnjim zaslonom i zvučnom trakom presvučenom tekstilom naglašava moderan karakter automobila i pojačava osjećaj pregleda i kontrole. Putnici su okruženi velikim dekorativnim površinama od recikliranih materijala, a odgovarajući tekstil na panelima vrata dodaje luksuzni štih.
Veliki dodirni zaslon visoke razlučivosti od 12,3 inča ima dizajn poput tableta u portretnom formatu – čini se kao tablet koji je naslonjen na središte upravljačke ploče. Zaslon ima antirefleksni premaz na gornjem staklu i optički optimizirani sloj unutar zaslona kako bi se postigla iznimno niska površinska refleksija i dobra čitljivost na izravnoj sunčevoj svjetlosti. Samostojeći središnji zaslon postavljen je što je moguće više kako bi omogućio dobar pregled i jednostavno upravljanje s vozačevog sjedala.
Gornji dio se uglavnom koristi za informacije koje je potrebno pregledati, a donji dio za dodirne funkcije. Rekli bismo, grafika je nalik rješenjima u Tesla modelima, što je vrlo pozitivno. Donji dio zaslona daje trenutni pregled i kontrolu navigacije, zabave, klime, aplikacija u automobilu, telefona, kamera za pomoć pri parkiranju, punjenja i drugih funkcija podrške. Veličina i proporcije zaslona omogućuju prikazivanje velike karte dok još uvijek prikazuju telefon, medije ili prozore aplikacija. Pametni widgeti omogućuju pristup navigaciji, telefonu i medijima na istom zaslonu – jednim dodirom daje se pristup punoj funkcionalnosti bez potrebe za prelaskom između prikaza zaslona. Promjenjivi 'Miran pogled' može ukloniti sve osim bitnih informacija.
Što se tiče povezivanja, EX30 dolazi sa: Google uslugama; Bežičnim Apple CarPlay-om kao standard; Aplikacijom Volvo EX30 koja daje pristup praktičnim uslugama i omogućuje daljinsko upravljanje mnogim funkcijama automobila; Prednjim i stražnjim USB C priključcima za punjenje telefona; Pristupom automobilu s digitalnim ključem (ovisno o kompatibilnosti telefona); Mogućnosti bežičnog ažuriranja (OTA); 5G povezivosti gdje je dostupna.
S velikim, fiksnim panoramskim staklenim krovom omogućen je osjećaj prostranosti i prozračnosti unutar automobila u kojem svi mogu uživati, bilo da sjede sprijeda ili straga. Posve je jasno kako je osjećaj manjka dnevnog svjetla prisutan u Skandinaviji, dok nama u mediteranskom području ovo rješenje i nije nešto jako neophodno, jer dnevnog svjetla i sunca ima napretek tijekom gotovo cijele godine.
Odsutnost mehaničkih funkcija otvaranja dala je dizajnerima Volvo Carsa slobodu da kreiraju panoramski krov koji pokriva vrlo veliku površinu kako bi se optimizirao doživljaj svjetla – pokriva punu širinu krova i duž vjetrobranskog stakla. Visokotehnološko tamno zatamnjeno staklo s IR premazom smanjuje odsjaj i pruža učinkovitu UV zaštitu – ukupni solarni prijenos je samo 18,9 posto.
Učinkovito smanjujući potrebu za suncobranom, ovo staklo optimizira klimatsku udobnost u svim vremenskim uvjetima – na primjer, blokira oko 80 posto sunčevog toplinskog zračenja – dok pomaže u sprječavanju hladnog propuha.
Smanjivanjem opterećenja klimatizacijskog sustava, to također pomaže smanjiti utjecaj na domet. Staklo je također laminirano što doprinosi niskim razinama vanjske buke. Dodatno, ovo pomaže u smanjenju rizika od provale kroz staklo i dodaje zaštitnu sigurnost - laminacija pomaže staklu da zadrži svoj integritet čak i ako je razbijeno. Fiksni panoramski krov dostupan je montiran ovisno o razini opreme. Dok je odvojeni, odvojivi 'suncobran' dostupan kao dodatak.
EX30 općenito krase pametne ideje za unutarnje skladištenje što uključuje: Soundbar inspiriran kućnim zvukom koji pokriva punu širinu nadzorne ploče uklanja zvučnike s vrata, oslobađajući prostor za pohranu i štedeći materijale; Središnji pretinac za rukavice znači da mu i vozač i suvozač mogu lako doći; Raznovrstan središnji prostor za pohranu između vozača i suvozača (praktičan otvoreni prostor za pohranu na podu sa skrivenim osvijetljenim pretincem za pohranu ispod za male predmete, plus klizni držač za šalice koji se može produžiti za pohranjivanje jedne ili dvije šalice ili pomaknuti natrag za dodatno pohranjivanje); Spremište za telefon sprijeda s bežičnim punjenjem i džepovi za telefon u naslonima prednjih sjedala za putnike na stražnjim sjedalima; Uklonjiva stražnja kutija za pohranu u stražnjem dijelu tunelske konzole.
Isto tako, EX30 ima pet različitih tema unutarnjeg ambijentalnog svjetla koje se polako mijenjaju u tonu i sjeni, inspiriranih skandinavskim krajolicima, a svaka se može upariti s ambijentalnim zvučnim pejzažom. Recimo i to kako naš testni model ima vrhunski sound sustav Harman/Kardon s pjačalom snage 1040 W i devet zvučnika visokih performansi, za impresivan surround doživljaj svih putnika u kabini.
Sigurnosna tehnologija
Uz vrhunsku senzorsku tehnologiju, osiguran je siguran prostor unutar i oko automobila – za vozača, putnike i ostale na cesti. Volvo ovo zove tehnologija Safe Space, a to je naziv za sve standardne sigurnosne značajke u Volvu EX30.
Proizvođač je primjenio svoje iznimno visoke standarde zaštitne sigurnosti (očekivano pet zvjezdica na Euro NCAP i IIHS Top Safety Pick Plus) dodavši neke nove preventivne sigurnosne značajke.
Široka lepeza radara, kamera i ultrazvučnih senzora kontinuirano prati što se događa oko automobila i pomaže u zaštiti njegovih putnika i onih oko njega. Ovo također uključuje nove sigurnosne inovacije kao što je upozorenje na otvaranje vrata, osmišljeno kako bi se izbjeglo da vozači i putnici nenamjerno otvore svoja vrata na putu biciklista – što je uzrok značajnog broja biciklističkih nesreća.
U kombinaciji s kamerom od 360 stupnjeva, EX30 također uvodi trosmjernu kombinaciju kamere, radara i ultrazvuka na stražnjoj strani za ultraprecizno otkrivanje odraslih, djece, životinja i objekata iza automobila. Koristeći tehnologiju unutarnjeg senzora, EX30 također može nadzirati vozačevu budnost i dati upozorenje ako vozač ne obraća pozornost na zadatak vožnje.
Pogonski sklop Single Motor Extended Range 200 kW (272 KS) RWD s baterijom od 69 kWh
Prije nego krenemo s pojašnjenjem pogonskog sklopa našeg testnog modela treba reći kako EX30 ima na raspolaganju dva tipa litij-ionskih baterija: LFP i NMC. Osnovna LFP baterija ima kapacitet od 51 kWh (korisna energija 49 kWh), a NMC baterija je kapaciteta 69 kWh (64 kWh korisno).
Ako većinu vremena provodite u gradu ili ste skloni putovati kraćim udaljenostima između punjenja, Volvo nudi opciju s jednim motorom s LFP baterijom. LFP baterija standardnog dometa, koja koristi kemijski sastav litij željezo fosfat, isplativija je i zahtijeva manje resursa za proizvodnju, što znači da je najbolja opcija ako vam nije potreban maksimalni domet.
Ova standardna baterija od 400 V za verziju s jednim motorom ima 120 ćelija unutar baterije, koje su raspoređene u tri modula u seriji s nazivnim naponom od 386,4 V. Ćelije unutar baterije su takozvane LFP ćelije, što znači da je glavni materijal katode litij željezo fosfat i ne sadrži kobalt.
Baterija kapaciteta 69 kWh NMC (nikl-mangan-kobalt oksid) od 400 V s produljenim dometom dizajnirana za pružanje većeg dometa u verzijama s dvostrukim motorom i produljenim dometom s jednim motorom, ima 107 ćelija podijeljenih u tri modula u baterijskom paketu. Nazivni napon je 399,1 V. Kemija unutar ćelije je takozvana ternarna litijeva ćelija. Osim litija, u katodi se koriste još tri oksidna elementa: nikal, mangan i kobalt. Ovo rješenje pruža visoku učinkovitost i visoku gusoću energije.
Što se pogona i motora tiče, EX30 dolazi u tri verzije. Prva opcija je verzija sa Single motorom s pogonom straga, ukupna snaga mu je 200 kW (272 KS), a okretni moment 343 Nm. Ubrzanje od 0-100 km/h je 5,7 s, a najveća brzina ograničena na 180 km/h. Ima bateriju od 51 kWh standardnog dometa do 344 km (WLTP). Kapacitet vuče prikolice ovog vozila je 1000 kg kad je riječ o kočenoj prikolici ili 750 kg nekočenoj.
Slijedi verzija Single Motor Extended Range (naša testna verzija) ukupne snage 200 kW (272 KS) s pogonom straga, uz ukupni okretni moment od 343 Nm. Ubrzanje od 0-100 km/h je 5,3 s, a najveća brzina ograničena na 180 km/h. Ima NMC bateriju od 69 kWh (64 kWh iskoristivo) produženog dometa do 476 km (WLTP). Kapacitet vuče prikolice ovog vozila je 1400 kg kad je riječ o kočenoj prikolici ili 750 kg nekočenoj.
Konačno, ako vam je izvedba prioritet, odaberite varijantu izvedbe Twin Motor Performance s dva motora. Ova varijanta EX30 s pogonom na sva četiri kotača daje 315 kW (428 KS), uz okretni moment od 543 Nm. Ubrzanje od 0-100 km/h je 3,6 s, što je službeno Volvo automobil s najbržim ubrzanjem ikada. Najveća mu je brzina također ograničena na 180 km/h. Ima NMC bateriju od 69 kWh dometa do 450 km (WLTP). Kapacitet vuče prikolice ovog vozila je 1600 kg kad je riječ o kočenoj prikolici ili 750 kg nekočenoj.
EX30 je opremljen tehnologijom pogona s jednom papučicom. Vozač se može zaustaviti koristeći samo jednu papučicu i treba koristiti samo papučicu kočnice za snažno kočenje ili kočenje u nuždi. S postavkom regenerativnog kočenja automobil usporava toliko učinkovito da vozač rijetko mora pritisnuti papučicu kočnice.
U hitnim situacijama aktivne sigurnosne tehnologije automobila automatski aktiviraju mehaničke kočnice. Regenerativno kočenje znači da električni motori djeluju kao generatori – regenerirajući dio kinetičke energije natrag u električnu energiju, koja se koristi za ponovno punjenje baterije. To se događa kada vozač otpusti papučicu gasa i/ili pritisne papučicu kočnice. Sila kočenja iz motora koristi se kao primarna kočnica za automobil tijekom normalne vožnje. Samo ako kočenje elektromotorima nije dovoljno, uključuju se i obične mehaničke kočnice dok se ne postigne potrebna snaga kočenja. Vozač neće primijetiti ovaj prijelaz i ne mora pritisnuti papučicu kočnice dok se automobil potpuno ne zaustavi.
Još jedna stvar koju EX30 radi brzo je punjenje. Varijanta Twin Motor s produženim dometom ima kapacitet DC punjenja do 153 kW, dok automobil sa standardnim dometom ima kapacitet od 134 kW. To znači da svoju bateriju možete napuniti od 10 do 80 posto za nešto više od 25 minuta. Putem središnjeg zaslona automobila i aplikacije možete postaviti amperažu, maksimalnu razinu punjenja i kada želite početi s punjenjem.
Snažni ugrađeni OBC-AC punjač dostupan je u 11kW i 22kW izvedbama ovisno o razini opreme. U tablici dolje možete vidjeti i procijenjeno vrijeme punjenja, u ovisnosti o opcijama koje imate na raspolaganju.
EX30 u vožnji
Naš testni model EX30 je prilično zanimljiv automobil u vožnji. Uz, naravno, dovoljno snažan elektromotor od 200 kW (272 KS) bitan je i sam ovjes.
Sofisticirani ovjes uglađuje vožnju i doprinosi samouvjerenom osjećaju kontrole, dok elektronički sustavi potpore pomažu u održavanju stabilnosti i trakcije u svim situacijama u vožnji. Snažan kočioni sustav koji koristi i električni pogonski sklop i mehaničke kočnice optimizira performanse kočenja automobila kada je to potrebno.
Regenerativno kočenje s pogonom na jednu papučicu ili bez njega doprinosi udobnosti i energetski učinkovitijoj vožnji. Volvo EX30 dolazi s jednom globalnom postavom podvozja za udobnost i vrhunsku vožnju. Prednji ovjes je MacPherson s posebno razvijenim stabilizatorima za dinamičke performanse. Straga je potpuno novi multi-link ovjes s pet karika za izvrsnu upravljivost i NVH (buka, vibracije i grubost) performanse.
U našem slučaju, navedeni domet od cca. 480 km je prilično realna vrijednost, no u svakom slučaju ovisi o vašem stilu vožnje, kao i konfiguraciji prometnica i vremenskim uvjetima.
Za kraj, naš testni model Volvo EX30 69 kWh Single engine Long Range Ultra RWD sa svom dodatnom opremom stoji 48.699 eura uključen PDV, PPMV je 0 eura). Naravno, ukoliko ste aplicirali za poticaje za energetski učinkovita vozila cijena vam se smanjuje za 9000 eura, što je i više nego pristojna cijena za ovaj premium EV model.
Recimo i to kako Volvo tvorničko jamstvo vrijedi prve 3 godine ili 100.000 prijeđenih km (što prije nastupi) od datuma isporuke. Volvo tvorničko jamstvo za visokonaponsku bateriju vrijedi prvih 8 godina. Volvo servisni program vrijedi prve 3 godine ili 100.000 km (što prije nastupi) od datuma isporuke i uključuje sigurnosni pregled vozila.