Sigurnost pješaka

Zabrinjavajuća studija američkog AAA: Nove tehnologije najčešće ne sprječavaju nalete na pješake!

05.10.2019 u 12:18

Bionic
Reading

Sigurnosne sustave na automobilima AAA je testirala na stvarne situacije koje se događaju u svakodnevnom prometu, poput vozila koje je skrenulo udesno pod pravim kutem na put odrasle osobe pješaka

Novo istraživanje američke udruge sjevernoameričkih automobilskih klubova AAA (American Automobile Association) otkriva kako moderni sustavi automatskog kočenja u nuždi s detekcijom pješaka na automobilima možda i nisu toliko sigurni koliko se uobičajeno misli. 'Triple-A' je provela praktično istraživanje koje je dovelo do zaključka da takvi sigurnosni sustavi rade nekonzistentno, nedosljedno, a noću su se pokazali potpuno neučinkovitima.

Zabrinjavajući je to rezultat, imajući u vidu da se 75 posto slučajeva sa smrtnim posljedicama po pješaka događa kada padne mrak. Sigurnosne sustave na automobilima AAA je testirala na stvarne situacije koje se događaju u svakodnevnom prometu, poput vozila koje je skrenulo udesno pod pravim kutem, što je uobičajena situacija na gradskim križanjima, na put odrasle osobe pješaka. Testiranjem je utvrđeno da u ovom simuliranom scenariju sustavi uopće nisu reagirali, sudarajući se s crash-test lutkom, koja je imala ulogu odraslog pješaka, svaki put.

Studija AAA o sigurnosnim sustavima na automobilima Izvor: Ostale fotografije / Autor: AAA

U cilju sigurnost svih na cesti, AAA podržava stalni razvoj sustava za otkrivanje pješaka, posebno kada je u pitanju poboljšanje funkcionalnosti noću i u okolnostima kada vozači imaju najveću vjerojatnost naleta na pješake.

'Stradavanje pješaka je u porastu, što dokazuje koliko bi važan sigurnosni utjecaj tih sustava mogao biti njihovim daljnjim razvojem', rekao je Greg Brannon iz AAA, direktor automobilskog inženjerstva i odnosa s industrijom. 'Ali, naše je istraživanje utvrdilo da su trenutni sustavi daleko od savršenih i još uvijek zahtijevaju angažiranog vozača za volanom.'

AAA - American Automobile Association

Američko automobilsko udruženje (AAA ili Triple-A) osnovano je 4. ožujka 1902. u Chicagu, savezna država Illinois, kada se kao odgovor na nedostatak prometnica i autocesta pogodnih za automobile, devet automobilskih klubova s ukupno 1500 članova okupio zajedno kako bi formirali Triple-A. Ti pojedinačni automobilski klubovi uključuju automobilski klub Chicago, automobilski klub Amerike, automobilski klub New Jersey i druge. Automobilski klub Buffalo se AAA pridružio 1903. godine.

AAA pruža svojim preko 59 milijuna članova automobilske, putne, osiguravajuće i financijske usluge putem svog saveza od 34 moto kluba i gotovo 1100 podružnica širom Sjeverne Amerike (Sjedinjene Američke Države i Kanada). Od 1902., neprofitni, i porezni obveznik AAA bio je lider i zagovornik sigurne mobilnosti. Vozači mogu zatražiti pomoć na cesti, identificirati cijene plina u blizini, pronaći popuste, rezervirati hotel ili odrediti rutu putem aplikacije AAA Mobile.

Dok doba dana i lokacija doprinose faktorima nesreća sa smrtnim posljedicama po pješaka, brzina vozila također igra glavnu ulogu. Prethodno istraživanje Fondacije za sigurnost prometa AAA utvrdilo je da su pješaci izloženi većem riziku od težih ozljeda ili smrti kada automobil vozi brže u trenutku udara. Na primjer, pješaku kojeg udari vozilo koje vozi 32 km/h prijeti 18-postotna opasnost od teške ozljede ili smrti. Povećajte to za samo 16 km/h do 48 km/h i rizik se udvostručuje na 47 posto. Najnovija studija AAA-e otkrila je i da brzina utječe na performanse sustava, a rezultati se razlikuju ovisno o ispitivanju provedenom pri 32 km/h i 48 km/h .

U partnerstvu s Automobilskim istraživačkim centrom automobilskog kluba Južne Kalifornije, AAA je procijenila performanse četiri osobna sedan automobila srednje veličine opremljena automatskim kočenjem u nuždi s otkrivanjem pješaka kako bi utvrdila učinkovitost ovih sustava. Za testiranje su korištena četiri vozila iz 2019. modelne godine: Chevrolet Malibu, Honda Accord, Tesla Model 3 i Toyota Camry. Svako je vozilo opremljeno senzorima i kamerama za snimanje podataka o dinamici vozila, podacima o položaju i vizualnim obavijestima iz detekcijskih sustava.

Ispitivanje je provedeno na zatvorenom poligonu pomoću testnih pokretnih lutaka-pješaka za sljedeće scenarije:

  • Prelazak odraslog pješaka ispred vozila koje se kreće 32 km/h i 48 km/h tijekom dana, a noću 40 km/h
  • Dijete koje izlazi na cestu između dva parkirana automobila ispred vozila tijekom dana koje vozi 32 km/h i 48 km/h
  • Vozilo skreće udesno na križanju na cestu u trenutku kada odrasla osoba prelazi prometnicu tijekom dana
  • Dvije odrasle osobe koje stoje na cesti tijekom dana okrenute leđima nadolazećem prometu, a vozilo se približavalo brzinama 32 km/h i 48 km/h

Općenito, sustavi su se ponašali najbolje u slučaju prijelaza odraslog pješaka ispred vozila koje je tijekom dana vozilo 32 km/h. U ovom slučaju, sustavi su izbjegavali sudar u 40 posto slučajeva. No, pri većoj brzini od 48 km/h, većina sustava nije uspjela izbjeći sudar sa lutkama-pješacima.

Sljedeći scenariji pokazali su se još izazovnijim za sigurnosne sustave:

  • U nailasku automobila na dijete koje je istrčalo između dva parkirana automobila na cestu, a vozilo se kretalo brzinom od 32 km/h, došlo je do sudara u 89 posto slučajeva
  • Kada je vozilo skretalo na križanju sva (u 100 posto slučajeva!) su se testna vozila sudarila s odraslim pješakom koje je istovremeno prelazilo cestu
  • U naletu na dvoje odraslih pješaka koji su stajali na cesti, a vozilo je kretalo brzinom od 32 km/ h, došlo je do sudara u 80 posto slučajeva
  • Općenito, sustavi nisu bili učinkoviti u svim scenarijima u kojima je vozilo kretalo brzinom od 48 km/h
  • Noću, niti jedan od sustava nije otkrio ili reagirao na odraslog pješaka

'Porast stradavanja pješaka glavna je briga i proizvođači automobila na dobrom su putu s namjerom ovih sustava', nastavio je Brannon. 'Naš je cilj ovim testiranjem identificirati gdje postoje nedostaci kako bismo pomogli obrazovanju potrošača i dijeliti ta otkrića s proizvođačima koji rade na poboljšanju njihove funkcionalnosti.'

Nalazi objavljeni u četvrtak dolaze u vrijeme kada je brojka smrtnih slučajeva pješaka dostigla najviše razine u gotovo tri desetljeća, a nova tehnologija za izbjegavanje sudara u širokoj javnosti se vidi kao potencijalno rješenje.

Prema procjenama Udruženja za sigurnost autocesta (Governors Highway Safety Association), na američkim cestama u 2018. godini poginulo je 6227 pješaka. To je porast u odnosu na 5777 smrtnih slučajeva zabilježenih u prethodnoj godini, a najveća brojka nakon 6822 poginula 1990. godine.

Ipak, i unatoč razočaravajućim rezultatima, Brannon je ponudio utjehu. Iako su automobili sa sigurnosnim sustavima udarili odrasle lutke-pješake u 60 posto slučajeva u optimalnim uvjetima, to znači da su spriječili 4 u 10 sudara.

Uočavanje pješaka - pješački prijelaz (Pedestrian Detection - Crosswalk)
  • Uočavanje pješaka - dijete na cesti (Pedestrian Detection - Child in Street)
  • Uočavanje pješaka - noćna šetnja (Pedestrian Detection - Nighttime Walking)
  • Uočavanje pješaka - skretanje udesno (Pedestrian Detection - Right Hand Turn)
  • Uočavanje pješaka - silazak s rubnika (Pedestrian Detection - Stepping Off Curb)
  • Nalet na odraslog pješaka pri skretanju udesno
    +11
Studija AAA o sigurnosnim sustavima na automobilima Izvor: Ostale fotografije / Autor: AAA

'Ako to može spasiti jedan život, vrijedno je ulaganja', rekao je Brannon. 'Dakle, mi apsolutno podržavamo i želimo da sustavi budu što učinkovitiji, minimizirajući lažne pozitivne rezultate uz maksimalan učinak. Oni mogu pomoći angažiranom vozaču. ... Imaju sposobnost potencijalnog smanjenja ove smrtne slučajeve, a to je sjajno područje koje proizvođači automobila mogu istražiti.'