Zakonska obveza uporabe zimske opreme na zimskim dionicama u RH traje od 15. studenog do 15. travnja iduće godine, evo nekoliko korisnih savjeta vozačima
Dugo toplo ljetno sada je već davno iza nas, stiglo je hladnije godišnje doba u veliki dio naše zemlje. Temperature zraka sada su vrlo blizu 0 stupnjeva Celzija, a očekuju se, sasvim sigurno, i niže od toga. Znate li da od danas, 15. studenog, vaše vozilo mora imati odgovarajuću zimsku opremu na zimskim dionicama? I naravno, ova zakonska obveza se ne odnosi samo na osobne automobile, već i na sva ostala vozila koja sudjeluju u prometu na javnim prometnicama.
I dok je nekad bilo posve uobičajeno da se u najhladniji dio godine ulazilo s gumama koje se kolokvijalno nazivaju: ljetnim, danas vlasnici vozila smatraju da je jedina ispravna odluka – montirati zimske ili barem cjelogodišnje gume. I u pravu su, jer ispravan set odgovarajućih guma stoji daleko manje od vrijednosti vozila na koje su montirane. Recimo to još slikovitije: današnji automobili u prosjeku stoje dvadesetak tisuća eura, a set kvalitetnih guma stoji nekih tristotinjak eura!
No čak i ako to nije dovoljno da vas uvjeri da montirate odgovarajuće gume, u trenutku kada se dogodi nesreća, posljedice su daleko 'skuplje'. Za mnoge, nažalost, neprocjenjivo skuplje i često puta nenadoknadive!
Jesu li zimske gume jedino rješenje?
Naravno, zimska oprema ne znači nužno da morate imati isključivo zimske gume na svom vozilu. No svi odgovorni sudionici u prometu brinu se za to da se njihovo vozilo sigurno kreće u otežanim okolnostima na prometnicama, odnosno u nepovoljnim vremenskim prilikama koje uglavnom dolaze u ovom periodu godine.
Pod zimskom opremom motornih vozila čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 tona, sukladno posebnom propisu, podrazumijevaju se zimske gume (M+S) na svim kotačima ili ljetne gume s najmanjom dubinom profila od četiri milimetra i s lancima za snijeg pripravnim za postavljanje na pogonske kotače. Autobusi i teretna vozila koji zbog tehničkih razloga ne mogu postaviti lance na pogonske kotače moraju imati zimske gume (M+S) na pogonskim kotačima.
U nekim zemljama M+S oznaka više nije dovoljna!
Treba znati da se u Njemačkoj od 1. listopada ove godine uvela jedna dodatna zabrana. Kao što smo pisali, s prvim danom listopada ove godine primjenjuju se stroža pravila za gume koje su potrebne za zimske uvjete na cesti: dopušteni su samo modeli guma koji nose simbol 'Alpine'. Dakle, oznaka na zimskim gumama 'M+S' više nije dovoljna kako bi se bezbrižno mogli voziti u hladnijem godišnjem dobu.
Inače, u Njemačkoj se obveza za zimske gume primjenjuje ovisno o situaciji: u slučaju 'crnog leda, skliskog snijega, bljuzgavice, leda ili mraza' potrebne su odgovarajuće gume (odjeljak 2. stavak 3a StVO). Međutim, mnoge starije zimske i cjelogodišnje gume bez simbola Alpine više nisu odobrene za led i snijeg od 1. listopada 2024.
Najveći njemački autoklub ADAC je objavio kako onaj tko je nakon kraja rujna u zimskim uvjetima na cestama ugradio modele koji imaju samo oznaku 'M+S' (blato i snijeg), može, ako ga zaustavi prometna policija, očekivati kaznu od najmanje 60 eura. Tako su od prvog dana listopada u toj zemlji dopuštene samo gume sa simbolom Alpine, stiliziranim planinskim vrhom i snježnom pahuljom.
Što kaže zakon o zimskoj opremi na prometnicama u Hrvatskoj?
Zakon o sigurnosti prometa na cestama nalaže obveznu uporabu zimske opreme na zimskim dionicama u RH u periodu od 15. studenog tekuće godine do 15. travnja iduće godine. To se odnosi na sve vrste motornih vozila, bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, izuzev vozila Oružanih snaga Republike Hrvatske.
Zimske dionice u Hrvatskoj
Mnogi vozači možda ne znaju da naša zemlja ima područja s javnim prometnicama označenim kao zimske dionice. Vrijedi znati da prema novoj Odluci o obveznoj zimskoj opremi (NN 121/2020), u zimske dionice javnih cesta ulazi 839,2 kilometra autocesta, 1863,3 kilometra državnih i županijskih cesta te 68,1 kilometar državnih cesta za tranzitni promet iz trajektnih luka Vukovar, Osijek, odnosno luke i rafinerije Sisak.
Što su to zimski uvjeti?
Sukladno članku 193. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (NN 70/19), zimski uvjeti podrazumijevaju kolnik prekriven snijegom ili kad je na njemu poledica. Ako prometna policija zatekne vozilo bez zimske opreme na cesti kada je ona obvezna, naredit će vozaču da odmah zaustavi vozilo ili da nastavi voziti cestom na kojoj je kretanje te vrste vozila dopušteno ili da upotrijebi zimsku opremu. U suprotnom, vozaču prijeti novčana kazna od 132,72 eura (1000 kn).
Zimske ili cjelogodišnje gume?
Vidjeli smo da zakon kaže da i ljetne gume mogu biti dio zimske opreme ako imaju minimalno 4 mm dubinu profila gazne površine u glavnim kanalima, uz obvezu držanja u prtljažniku lanaca spremnih i ispravnih za eventualno montiranje u slučaju teških uvjeta na kolniku. Ipak, naša je preporuka vrlo nedvosmislena: ljetne gume za ljeto, a zimske za zimu!
Zimske gume dizajnirane su tako da postignu najbolje rezultate kada temperatura padne ispod sedam Celzijevih stupnjeva. One imaju veći udio prirodnog kaučuka koji ne postaje krut kad temperatura padne ispod tih famoznih sedam stupnjeva te ostaje elastičan i pri vrlo niskim temperaturama. Smjesa materijala od koje je napravljena gazna površina, a namijenjena zimskim uvjetima, kombinira prirodnu gumu, silicijev dioksid (SiO2 ili silika, koja služi kao vezivno sredstvo umjesto nekada korištene čađe) i ulje uljane repice. Taj spoj daje zimskoj gumi bolje prianjanje u ekstremnim uvjetima, kao i otpornost na habanje i prianjanje na mokroj podlozi. Mješavina prirodne gume i silike pruža vrlo dobru otpornost na trošenje, a ulje uljane repice pridonosi prianjanju na snijegu i ledu, kao i čvrstoći na trganje, što čini gumu vrlo otpornom u kontaktu s oštrim kamenjem, naprimjer.
S druge strane visok udio silike omogućuje gumi postizanje niskog otpora kotrljanja, čime se smanjuje potrošnja goriva i štetne emisije. Ljetne gume stoga imaju manje prirodnog kaučuka, a više sintetičkog kaučuka (jeftiniji je, ali otporniji prema višim temperaturama).
Neki vozači vole koristiti all-season ili cjelogodišnje gume, no one su više za područja u kojima se klimatski uvjeti često mijenjaju, pa mogu dobro poslužiti za kombinaciju oba uvjeta. Manje se troše od zimskih guma ljeti, a dobro drže kada su loši uvjeti na cesti. No za velike temperaturne razlike između ljeta i zime u većem dijelu zemlje bolje koristite ljetne gume ljeti, a zimske gume zimi.
Nadalje, struktura i uzorak gaznog sloja na najboljim zimskim gumama za ceste dizajnirani su tako da do punog izražaja dođu specifični materijali od kojih su napravljene i 'pretvori' ih u najbolje vozne karakteristike u mokrim, ledenim ili snježnim uvjetima na kolniku. Primjerice, dodatni kanali, utori i lamele pomažu u prianjanju i zaštiti od akvaplaninga. Blokovi su također dizajnirani u različitim dimenzijama kako bi se učinilo optimalnim samočišćenje gazne površine gume, osiguravajući najbolje prianjanje kad se vozi po snijegu. Kada to ne bi bilo tako, dobili bismo, uvjetno rečeno, ravnu sklisku površinu gazne plohe gume i upravljanje u ovakvim složenijim uvjetima ne bi bilo optimalno.
Na što još treba paziti u vožnji u hladnijem periodu godine?
O deset savjeta vozačima za normalno funkcioniranje njihovih vozila u hladnijem periodu godine već smo pisali u Autozoni u zasebnom članku, ali spomenimo ih bez obzira. Dakle ono na što svakako ne smijete zaboraviti je provjeriti sljedeće: tlak zraka u gumama, akumulator, stanje kočnica, rashladnu tekućinu motora, tekućinu za pranje vjetrobranskog stakla, stanje metlica brisača, brave i brtve vrata, stanje napunjenosti spremnika gorivom (u novije vrijeme i stanje napunjenosti baterije u slučaju elektrificiranih vozila). I za kraj, spremite u prtljažnik alat, pribor i zaštitnu opremu - za svaki slučaj. Ako vozite starije vozilo, možda neće biti naodmet imati u prtljažniku set pomoćnih kabela za paljenje, kao i malo ozbiljniji set alata.
Mijenjate li sami setove zimskih guma na svom vozilu?
S promjenom godišnjeg doba uputno je, i čak zakonski obvezujući, koristiti odgovarajuće gume na vašem vozilu.
U većini slučajeva odlazimo u ovlaštene vulkanizerske radionice na promjenu guma. Neki će na isti set felgi montirati zimske, a demontirati dotad vožene ljetne gume. U tom slučaju vlasnici i nemaju puno izbora jer promijeniti gumu, bez obzira o kojem tipu se radi, nije jednostavno, ali niti preporučljivo samostalno raditi. Osim toga, za ovu promjenu potrebni su specifični strojevi za montažu i demontažu, kao i strojevi za balansiranje kotača, a malo je vlasnika vozila koji to imaju u svojoj 'kućnoj radinosti'.
S druge strane, postoji i dobar dio vozača koji imaju dva seta felgi; jedan za zimski set guma, a drugi za ljetni set guma. Dio takvih vlasnika, osobito starijih vozila, svoje će ljetne gume ili, bolje rečeno, setove kotača (gume montirane na felgama) promijeniti na svojim vozila sami – kod kuće. Razlozi tome su i više nego jasni, jer ovime se štedi novac i potrebno vrijeme kako bi se otišlo do ovlaštene vulkanizerske radionice.
Zakonski je to posve legitimno, ali ćemo ipak skrenuti pažnju onima koji to rade na najčešće pogreške pri sezonskoj promjeni setova kotača na njihovim vozilima u vlastitoj režiji. Ali čak i ako su koraci promjene setova jednostavni, a dovoljno je samo pažljivo proučiti upute za rukovanje vozilom i ponešto tehničke spretnosti, no postoji nekoliko zamki!
Više o tome pročitajte u ovom članku.