Sigurnost u prometu

Zračni jastuci za koljena imaju zanemariv učinak na rizik od ozljeda, a mogu ga čak i povećati!

09.08.2019 u 13:20

Bionic
Reading

Da zračni jastuci u automobilima sprječavaju još ozbiljnije ozljede u slučaju nesreća dobro je poznata stvar, no dodavanje sve više njih unutar vozila ne rezultira uvijek i boljom zaštitom

Zračni jastuci za koljena, koji se aktiviraju s donje nadzorne ploče i namijenjeni su smanjenju ozljeda nogu, imaju zanemariv učinak na rizik od ozljeda, a mogu ga čak i povećati, pokazalo je istraživanje koje je u srijedu objavio Američki institut za sigurnost na cestama (Insurance Institute for Highway Safety - IIHS) . Treba reći da je ova američka institucija pandan europskom Euro NCAP-u.

'Mnogo ljudi ima tu ideju da je više i bolje', rekla je Becky Mueller, viša inženjerka istraživanja i koautorica studije IIHS. Ali ovo preliminarno istraživanje ukazuje da ta ideja možda nije točna, rekla je. Studija IIHS ispitala je podatke iz više od 400 testova frontalnog sudara i stvarnih izvještaja o sudarima iz 14 američkih država.

BMW X5 na IIHS crash testu malog preklapanja (2019.) Izvor: Ostale fotografije / Autor: IIHS

Od dvije vrste testova frontalnog sudara, 'malo preklapanje' znači da 25 posto prednjeg dijela vozila ima udar s barijerom, dok test 'umjerenog preklapanja' predstavlja 40 posto interakcije s barijerom, rekla je Mueller.

'U testu malog preklapanja, zračni jastuci za koljena povezani su s povećanim rizikom ozljeda ozljeda potkoljenice i desne butne kosti, iako je rizik od ozljede glave lagano smanjen', navodi se u studiji. 'Zračni jastuci nisu utjecali na ozljede u testu umjerenog preklapanja.'

Analiza sudara u stvarnom svijetu pokazala je da zračni jastuci za koljena smanjuju ukupni rizik od ozljede za pola postotnog boda, sa 7,9 na 7,4 posto.

'Mislimo da će zračni jastuci koljena biti učinkoviti u sprečavanju nekih vrsta ozljeda nogu, ali također mogu dovesti ljude u opasnost zbog drugih vrsta ozljeda nogu koje se ne vide u vozilima bez tih zračnih jastuka za koljena', rekla je Mueller.

Ona kaže da studija pokazuje kako bi redizajniranje donjeg dijela instrument ploče, kako bi se spriječio dodir s nogama, moglo biti 'jednako učinkovito u sprečavanju ozljeda nogu' kao zračni jastuci za koljena.

'Ostale vrste zračnih jastuka poput prednjeg zračnog jastuka na vašem upravljaču ili bočnih zavjesa zračnih jastuka obično se usredotočuju na smrtne ozljede', rekla je Mueller. 'Ozljede glave i grudnog koša mogu rezultirati smrću, tako da je nama istraživačima lako reći da su zračni jastuci spasili život ili da bi mogli spasiti život. Ozljede nogu neće nužno ubiti ljude, tako da je teže istražiti koliko je učinkovita ta tehnologija.'

Budući da su automobili opremljeni zračnim jastucima za koljena tek otprilike 10 godina, rekla je Mueller, ima jedva dovoljno podataka da ih počnemo proučavati.

Honda Ridgeline (2019.) IIHS Crash Test
  • BMW zračni jastuk za koljena
  • Zračni jastuk za koljena
  • Tesla Model S na IIHS testu malog preklapanja
  • Tesla Model S na IIHS testu malog preklapanja
  • Tesla Model S na IIHS testu malog preklapanja
IIHS Crash test Izvor: Ostale fotografije / Autor: IIHS

Mueller je rekla da studija ne istražuje učinak zračnih jastuka za koljena na putnike koji nisu vezani, ali da bi drugi oblici testiranja mogli pokazati da zračni jastuci za koljena 'mogu imati više koristi ... nego [načini ispitivanja] koje smo odabrali za ovu studiju.' IIHS je rekao da je jedan od razloga da su neki proizvođači automobila ugradili zračne jastuke za koljena kako bi pomogli vozilima da prođu propisane federalne testove s nevezanim ispitnim lutkama. IIHS je rekao kako su lutke uvijek vezane pojasevima prilikom sigurnosnih testova.