PRIJEDLOG VLADI

Američka gospodarska komora traži reguliranje usluge dijeljenja prijevoza

20.06.2017 u 12:21

Bionic
Reading

Američka gospodarska komora u Hrvatskoj (AmCham) predlaže da Hrvatska u svoje zakonodavstvo uvede tzv. unaprijed definiranu uslugu prijevoza kao novu kategoriju usluge dijeljenja prijevoza, ocjenjujući da će to imati pozitivne učinke i na hrvatski turizam i na zapošljavanje

AmCham je, naime, u utorak objavio dokument 'Mobilnost u turizmu' kojim predlaže regulatorno uređenje digitalnih platformi za dijeljenje prijevoza koje bi omogućilo učinkovitiju iskorištenost postojeće prometne infrastrukture. 

Pritom ističu da trendovi u turizmu ukazuju na sve kraći boravak posjetitelja tijekom kojeg žele biti mobilni i vidjeti što je moguće više, a da istraživanje Instituta za turizam iz 2015. godine pokazuje prosječnu ili ispodprosječnu razinu zadovoljstva turista s prijevozom u Hrvatskoj

Posjetitelji su, navode iz AmChama, bili prosječno zadovoljni pristupačnošću pojedinih odredišta, dok je kvaliteta lokalnog prijevoza ocijenjena najnižom ocjenom, a gosti su se najviše žalili na prometne gužve.

Pritom ocjenjuju da sužen izbor mogućnosti prijevoza prvenstveno uzrokuju strogi propisi o prijevozu, posebno na području dijeljenja prijevoza, jer značajno ograničavaju konkurenciju na prijevoznom tržištu i izbor potrošača.

'Uzevši u obzir kontinuirani rast broja dolazaka i noćenja turista, ali i značajan udio koji turizam ostvaruje u hrvatskom BDP-u, AmCham smatra da je nužno koristiti nove poslovne modele i digitalne platforme kao preduvjet daljnjeg razvoja hrvatskog turizma. Usluge dijeljenja vožnje digitalnim platformama posebno su popularne među turistima jer su međunarodno poznate, zbog čega turisti imaju osjećaj bliskosti i sigurnosti. Povećanje njihova korištenja doprinijele bi rastu zadovoljstva kvalitete lokalnim prijevozom što bi za posljedicu imalo sveukupni bolji dojam njihove posjete Hrvatskoj', navode iz američke komore.

Podsjećaju da je i Europska komisija istaknula gospodarski, društveni i ekološki potencijal ekonomije dijeljenja te pozvala države članice da osuvremene svoje zakonodavstvo i omoguće poslovne modele temeljene na ekonomiji dijeljenja.

Neke od zemalja EU, dodaju, već su usvojile posve novi regulatorni okvir za usluge dijeljenja prijevoza, shvaćajući da je to nova usluga, koja stvara novo tržište i nije uklopljena u regulativu koja se odnosi na postojeće odredbe o taksi prijevozu ili privatnom najmu vozila. 

Pritom navode procjene da bi svjetski prihodi od pet najistaknutijih sektora ekonomije dijeljenja do 2025. mogli dosegnuti 335 milijardi američkih dolara, a 2014. su iznosili tek 15 milijardi dolara.

U Hrvatskoj trenutno ne postoji ujednačen i jasan nacionalni regulatorni okvir za usluge dijeljenja prijevoza zasnovanih na digitalnim platformama, već se one smatraju uslugom privatnog najma vozila i kao takve se Zakonom o prijevozu u cestovnom prijevozu prepuštaju na uređivanje lokalnoj zajednici.

'Budući da to nijedna zajednica nije učinila, usluge dijeljenja prijevoza trenutačno se pružaju u pravno nedefiniranim uvjetima, a problem pravne nesigurnosti dodatno pogoršavaju proturječna tumačenja zakona pojedinih nadležnih tijela. Postojeća situacija predstavlja prijetnju ne samo tisućama poslova u industriji dijeljenja prijevoza, nego i stotinama više u tvrtkama za iznajmljivanje vozila i drugim tradicionalnim pružateljima usluga privatnog najma vozila ili vozača', ocjenjuju iz AmChama te stoga predlažu uvođenje unaprijed definirane usluge, nove kategorije usluga dijeljenja prijevoza u Zakon o prijevozu u cestovnom prometu.

'Unaprijed definirana usluga prijevoza podrazumijevala bi elektroničko naručivanje usluge s unaprijed definiranom procjenom cijene, puta vožnje, ali i identiteta vozača. Liberaliziran pristup ovoj vrsti usluge uključivao bi pojednostavljen sustav dodjele licenci bez ograničenja broja dodijeljenih licenci i određivanja cijene usluga, koja bi bila vođena potrebama tržišta i korisnicima usluga', navode iz AmChama

Dodaju da bi to omogućilo i veću fiskalnu transparentnost, uklanjanje regulatornih nejasnoća, fleksibilno zapošljavanje na puno i nepuno radno vrijeme te kreiranje visoko kvalitetne i pouzdane usluge u prijevozu.

Iz AmChama procjenjuju da bi to znatno pridonijelo i zapošljavaju te navode kako je industrija dijeljenja prijevoza u Hrvatskoj do sada stvorila oko 1.500 novih radnih mjesta, a da bi se, uzimajući u obzir trenutačnu stopu rasta, broj stanovnika u gradovima i rast turizma, u sljedeće dvije ili tri godine moglo stvoriti 10 tisuća novih radnih mjesta. 

Na ovu temu AmCham će početkom srpnja održati i skup na kojem će sudjelovati predstavnici ministarstava turizma i prometa, hotelijera te kompanije Uber.