moda u krizi

Bankrot do bankrota: Zašto se u Njemačkoj gasi toliko modnih tvrtki

05.12.2023 u 18:56

Bionic
Reading

Iz tjedna u tjedan popis modnih tvrtki u Njemačkoj koje su pokrenule stečajni postupak sve je veći - Peek & Cloppenburg, Hallhuber, Reno, Görtz, Madeleine, Bleed… Kriza u modnoj trgovini počela se nazirati i prije pandemije, a ona je samo zapaprila već tešku situaciju. Zašto toliko modnih tvrtki sada proglašava bankrot i je li kupovanje odjeće izašlo iz mode?

Trgovine odjećom nekoć su dominirale središtima njemačkih gradova, no sada sve više njih podiže bijelu zastavu. Dok propada velik broj manje poznatih dućana s odjećom, u posljednje vrijeme sve je veći broj i velikih modnih lanaca, ali i proizvođača odjeće, koji klize u stečaj.

Popis nesolventnih modnih tvrtki sve je duži: Peek & Cloppenburg, SportScheck, Galeria, Görtz i Reno, ali i mala poduzeća iz Bavarske, poput pionira ekomode Bleeda, modnog trgovca Madeleine i minhenskog lanca Hallhuber. Zašto je sve više stečajeva?

Eliminacija posrednika - jeftinija odjeća

Za poznavatelje prilika kriza u modnoj industriji nije iznenađenje. Trend je očit već dug niz godina. Takozvani vertikalni trgovci odjećom – tvrtke poput H&M-a i Inditexa (u čijem je portfelju Zara), a koje proizvode i prodaju svoju robu u svojim poslovnicama – odavno su već izmijenili tržište eliminirajući posrednike, kaže profesor Gerrit Heinemann sa Sveučilišta primijenjenih znanosti Niederrhein, za BR24.

Odjeća se stoga može ponuditi po nižoj cijeni, a ovakve tvrtke puno su fleksibilnije i usto mogu brzo proizvoditi robu. S druge strane, klasične trgovine odjećom moraju je naručivati ​​više od godinu dana unaprijed.

Peek & Cloppenburg
  • Peek & Cloppenburg
  • Peek & Cloppenburg
  • Peek & Cloppenburg
Peek & Cloppenburg Izvor: Profimedia / Autor: Robert vant Hoenderdaal / Alamy / Alamy / Profimedia

Pored toga, mnogi poznati modni proizvođači sada ne samo da prodaju svoje robne marke preko trgovaca, već i sami otvaraju trgovine - ili ih prodaju online. Internet je promijenio način prodaje odjeće. Čak su i industrijski divovi poput H&M-a i Zare nedavno zatvorili neke poslovnice i sve se više oslanjaju na online prodaju jer im je jeftinija.

Novim igračima na tržištu također je puno lakše etablirati se online. Čini se da kineske tvrtke Shein i Temu trenutno razbijaju tržište svojim agresivno reklamiranim platformama. U vrlo kratkom vremenu svojim su jeftinim ponudama uspjeli ostvariti milijardne prihode od prodaje, kaže stručnjak za maloprodaju Heinemann.

'Traperice za 2,50 eura također vrše pritisak na niskotarifne trgovce poput Primarka u Njemačkoj, koji su već nevjerojatno jeftini. A možda će idući tjedan doći sljedeći online trgovac i imati ​​još niže cijene', kaže profesor Heinemann. Irski trgovački lanac brze mode Primark, vrlo popularan među ljudima iz naše regije, tako je uslijed pada prodaje i sve manje profitabilnosti ove godine zatvorio više trgovina u Europi.

Kupovina zimske odjeće tek sad kreće

Osim toga, potrošači trenutačno nisu baš raspoloženi za kupovinu, što objašnjava zašto se povećava broj bankrota u modnoj industriji. Tvrtka za ekomodu Bleed iz Helmbrechtsa ovu je dugu i toplu jesen nazvala 'vratolomijom'. Bavarsko trgovačko udruženje potvrdilo je da trgovine trenutačno imaju puna skladišta zimske odjeće. Kad su temperature više, rijetko tko kupuje kapute ili čizme.

Na tržištu je vidljiva i opća štedljivost kupaca jer je visoka inflacija mnogima život učinila izrazito skupim, a dodatno ih koči slab gospodarski razvoj. Prema Udruženju trgovine tekstilnom odjećom i kožnom robom (BTE), građani Njemačke, posebice oni u skupinama s nižim i srednjim dohotkom, trenutno kupuju manje. Početak zime ipak ulijeva barem dašak optimizma.

Tportal je i na WhatsAppu

Želite li dobivati najvažnije vijesti dana na WhatsApp: Zapratite tportalov kanal OVDJE i kliknite 'Prati' 

No čak i ako se sada zbog hladnoće malo više kupuje topla odjeća, mnogi problemi ostaju. Treba istaknuti da su znatno porasli troškovi trgovaca koji svoju robu prodaju u dućanima, prije svega zbog porasta cijena energenata i radne snage. S druge strane, cijene odjeće jedva da su porasle. Prema BTE-u, prodaja mnogih tvrtki ispod je razine iz 2019., a troškovi su im vrtoglavo porasli.

Diskontne trgovine poput Lidla kradu im kupce

Pored toga, uslijed potrošačkog raspoloženja na niskim granama, Nijemci još više nego inače posežu za jeftinom odjećom. Na tom trendu, osim kineskih online platformi Shein i Temu, sada profitiraju diskonti, pa su Aldi i Lidl među najvećim prodavačima odjeće u Njemačkoj. Lanci jeftine mode kao što su KiK, Takko i NKD također su posljednjih godina stekli značajne tržišne udjele, kaže stručnjak Heinemann.

Uvjeren je da će tržišni potresi u modnoj industriji biti sve jači i da će se na kraju iskristalizirati slika slična onoj u prehrambenom sektoru - u njemu četiri industrijska diva, Edeka, Rewe, Aldi i Lidl, imaju gotovo 80 posto tržišnog udjela, a tržište odjeće također će doživjeti takvu koncentraciju, smatra on. Prema njegovu mišljenju, za desetak godina bit će tek nekoliko malih lokalnih trgovaca i klasičnih modnih kuća koje prodaju različite brendove.