Poduzeća su se suočila s ogromnim izazovima i doživjela nevjerojatne promjene u proteklih nekoliko godina, a oni neće usporiti ni u 2023. Tako će se morati nositi s posljedicama pandemije, ruske invazije na Ukrajinu, gospodarskih izazova, kao i sve bržeg razvoja tehnologija
Futurist te strateški poslovni i tehnološki savjetnik Bernard Marr popisao je top pet biznis trendova koji će potencijalno imati najveći svakodnevni utjecaj na način na koji radimo i poslujemo 2023.
Ubrzana digitalna transformacija
U 2023. vidimo nastavak inovacija i razvoja transformativnih tehnologija kao što su umjetna inteligencija (AI), internet stvari (IoT), virtualna i proširena stvarnost (VR/AR), računalstvo u oblaku, blockchain i 5G. Štoviše, ove transformacijske digitalne tehnologije ne postoje izolirane jedna od druge i vidjet ćemo kako se brišu granice između njih. Nova rješenja za prošireni rad, hibridni rad i rad na daljinu, donošenje poslovnih odluka i automatizacija ručnih, rutinskih i kreativnih radnih opterećenja kombiniraju ove tehnologije na načine koji im omogućuju međusobno poboljšanje. Ovo nas dovodi bliže nego ikad točki u kojoj smo u mogućnosti stvoriti 'inteligentna poduzeća' u kojima sustavi i procesi podržavaju jedni druge da bi dovršili male i svakodnevne zadatke na najučinkovitiji mogući način.
Kako bi se pripremile za to, tvrtke moraju ugraditi pravu tehnologiju u svoje procese i u svako područje poslovanja. U ovom trenutku postoji stvarno vrlo malo isprika za to što ne razumijete kako će AI i druge, gore spomenute tehnologije utjecati na vaše poslovanje i industriju, smatra Marr. Učinkovitija prodaja i marketing, bolja korisnička usluga, učinkovitiji opskrbni lanci, proizvodi i usluge usklađeniji s potrebama kupaca i pojednostavljeni proizvodni procesi su na stolu, a 2023. prepreke za pristup njima bit će manje nego ikad.
Inflacija i sigurnost opskrbnog lanca
Ekonomski izgledi za većinu svijeta ne izgledaju sjajno u 2023. Stručnjaci su nam rekli da očekujemo stalnu inflaciju i smanjen gospodarski rast. Mnoge industrije još uvijek muče problemi s opskrbnim lancem nastali tijekom globalnih obustava rada uzrokovanih covidom i samo su se pogoršali zbog rata u Ukrajini. Kako bi se borile protiv toga i ostale na površini, tvrtke moraju poboljšati svoju otpornost na bilo koji način. To znači smanjenje izloženosti nestabilnim tržišnim cijenama robe, kao i ugradnju zaštitnih mjera u opskrbne lance kako bi se nosile s nestašicama i sve većim logističkim troškovima.
Važno je da tvrtke mapiraju svoje cjelokupne lance opskrbe te identificiraju svaku izloženost rizicima opskrbe i inflacije. Tako mogu istražiti načine za ublažavanje tog rizika, poput alternativnih dobavljača i postajanja samopouzdanijima. 'Nedavno sam surađivao s brojnim tvrtkama koje su odlučile ustupiti dijelove svoje proizvodnje nakon što su identificirale rizik od oslanjanja na kinesku proizvodnju, još uvijek pogođenu politikom nulte borbe protiv covida i lockdownom', navodi Marr.
Održivost
Svijet sve više shvaća činjenicu da će klimatska katastrofa predstavljati mnogo veći izazov od bilo čega što smo iskusili posljednjih desetljeća te zasjeniti izazove s kojima se suočavamo u pandemiji covida. To znači da ulagači i potrošači preferiraju tvrtke s odgovarajućim ekološkim i društvenim vjerodajnicama, a trendove kupnje sve više pokreću svjesni potrošači – oni koji daju prednost čimbenicima kao što su ekološki utjecaj i održivost kada biraju od koga će kupovati ili s kime će poslovati.
Godine 2023. tvrtke se moraju pobrinuti za to da njihovi procesi zaštite okoliša, društva i upravljanja (ESG) budu premješteni u središte njihove strategije. To bi trebalo započeti mjerenjem utjecaja koji bilo koje poslovanje ima na društvo i okoliš, a zatim prijeći na povećanje transparentnosti, izvješćivanja i odgovornosti. Svako poduzeće treba plan s jasnim ciljevima i vremenskim rokovima za to kako smanjiti sve negativne utjecaje, a zatim ga treba poduprijeti čvrstim akcijskim planovima. Procjena i planovi također bi trebali ići izvan zidova tvrtke i obuhvatiti cijeli lanac opskrbe i ESG vjerodajnice dobavljača. Naprimjer, lako je zaboraviti utjecaj pružatelja usluga u oblaku i podatkovnih centara na okoliš.
Imerzivno korisničko iskustvo
U 2023. kupci iznad svega žude za iskustvom. No to ne znači nužno da su cijena i kvaliteta u drugom planu. I jedno i drugo igraju ulogu, u određenoj mjeri, u načinu na koji doživljavamo proces odabira, kupnje te uživanja u dobrima i uslugama na koje trošimo svoj novac.
Uloga koju tehnologija ovdje igra tradicionalno je bila pojednostaviti procese. Razmislite o mehanizmima koji nam pomažu odabrati što kupiti ili portalima za online korisničku podršku koji se bave problemima i podrškom nakon prodaje. Oni će i dalje imati ključnu ulogu u 2023., ali igra je evoluirala, a ovogodišnja ključna riječ je interaktivnost.
Metaverzum – nešto poput sveobuhvatnog izraza kojim se futuristi koriste za opisivanje 'sljedeće razine' interneta, kada ćemo komunicirati s robnim markama i potrošačima pomoću impresivne tehnologije, uključujući 3D okruženje i VR – faza je u kojoj će se to odigrati. Sjetite se samo internetskih trgovina u kojima možemo pregledavati i 'isprobavati' virtualne prikaze odjeće, nakita i dodataka. Možemo koristiti virtualne svlačionice kako bismo dotjerali svoje avatare – kao što je to već uveo Hugo Boss – ili bi to moglo uključiti AR - što koristi Walmart - da vidimo kako će odjeća pristajati našem stvarnom tijelu. To će uvelike utjecati i na online i na offline maloprodaju.
Trend okretanja iskustvu toliko je jak da brendovi poput Adobea i Adweeka imenuju voditelje iskustva (CXO) kako bi osigurali da ono postane temeljni element njihove poslovne strategije. Kao i o iskustvu kupaca, tvrtke sve više moraju razmišljati o iskustvu zaposlenika jer natjecanje za najtalentiranije i najkvalificiranije radnike postaje sve intenzivnije.
Izazov nalaženja i stvaranja talenata
Prošle godine vidjeli smo golema kretanja, odnosno odlazak talentiranih ljudi, što se naziva 'velikom ostavkom' i 'tihim odustajanjem', dok su radnici ponovno procjenjivali utjecaj posla na njih i ono što žele u životu. To je izvršilo pritisak na poslodavce da osiguraju radnicima atraktivne karijere, fleksibilnost hibridnog rada te primamljivo radno okruženje i kulturu tvrtke. Ponuda poslova koji ispunjavaju ljude, stalne prilike za rast i učenje, fleksibilnost i vrijednosno orijentirana radna mjesta bit će ključni u 2023.
Povrh toga, ubrzana digitalna transformacija dovodi do veće automatizacije radnog mjesta. Ljudi će sve više dijeliti svoj rad s inteligentnim strojevima i pametnim robotima, a to ima goleme implikacije na vještine i talente potrebne tvrtkama u budućnosti.
S jedne se strane poduzeća moraju nositi s velikim nedostatkom vještina u područjima kao što su podatkovna znanost i umjetna inteligencija, osiguravajući istovremeno stvaranje radne snage potrebne za uspjeh u budućnosti. S druge strane tvrtke moraju ponovno obučavati osoblje vještinama potrebnim za rad uz pametne strojeve te razvijati njihove vještine koje se trenutno ne mogu automatizirati. U 2023. uključivat će to kreativnost, kritičko razmišljanje, međuljudsku komunikaciju i vodstvo, uz brižnost i suosjećanje.