Cijena tjestenine u hrvatskim trgovinama od ljeta je u porastu. Odjek je to rasta cijena glavne sirovine - durum pšenice - ali i energenata i ambalaže. Zoran Šimunić, vlasnik tvrtke Naše klasje, koja je najveći proizvođač svježe tjestenine u Hrvatskoj, boji se da bi cijene mogle u odnosu na lani porasti i više od 40 posto do kraja godine
Na svjetskom tržištu cijena durum pšenice leti u nebo. Zbog ekstremnih vrućina i suše podbacila je žetva u Kanadi, državi koja pokriva oko dvije trećine globalne potražnje za durum pšenicom.
Zbog slabe kanadske žetve cijene su porasle na najvišu razinu u 13 godina, potaknuvši strahovanja od velikog poskupljenja hrane u razdoblju oporavka gospodarstva od covida-19.
Hrvatski proizvođači tjestenine uvoze durum krupicu iz susjednih zemalja – Italije, Austrije i Mađarske – jer niti jedan hrvatski mlinar ne melje durum pšenicu.
'Europa nema dostatnu proizvodnju durum pšenice i prava je šteta to da hrvatski ratari ne prepoznaju priliku i uvrste durum pšenicu u plodored. Cijene durum pšenice uvijek su više od onih krušne pšenice, u pravilu za oko 50 posto. Ova godina je ekstremna pa je razlika još izraženija. Sada je cijena na bečkoj burzi oko 580 eura za tonu, što je više nego dvostruko u odnosu na uobičajenu razinu', objasnio je za tportal Šimunić.
Razlozi za tako visoke cijene su, osim velike suše u Kanadi, podbačaj žetve u dvije američke države, Sjevernoj Dakoti i Minnesoti. Uz to su, dodaje Šimunić, višestruko povećane brodarine.
'U nedostatku vlastitih količina Europa se tradicionalno opskrbljuje na kanadskom tržištu. Budući da su njihovi prinosi manji za preko 40 posto, Europa se okrenula Australiji, državi koja može nadoknaditi potrebne količine, ali je zbog velikih kiša niska kvaliteta. Cijena za durum pšenicu standardne kvalitete i dalje će rasti, a realno je da neki proizvođači prestanu s proizvodnjom zbog nedostupnosti sirovine', očekuje vlasnik Našeg klasja.
Zbog toga on prognozira nastavak trenda rasta cijena tjestenine koji je počeo prije ljeta.
'Podizanje cijena je neminovno jer su drastični porasti ulaznih cijena, kako sirovina, tako i energenata te ambalažnih materijala. Budući da se uvijek rade procjene prinosa tijekom vegetacije, tj. prije žetve, bilo je očito da će prinos podbaciti pa su cijene počele rasti i prije nego se znao konačan rezultat. Cijene su već prije ljeta blago porasle. Kasnije su nastavile rasti i rast će i dalje. Sada je vrlo teško procijeniti kada i na kojoj razini će se zaustaviti. Dosad su porasle za oko 20 posto, ovisno o proizvođaču i trgovačkom lancu. Bojim se da će do kraja godine to biti i više od 40 posto', rekao je Šimunić.
Njegov brend svježe tjestenine Aurelia zadnjih sedam godina proizvodi se od durum pšenice iz Baranje (melje se u Austriji), a sjetva za iduću godinu već je obavljena. Godišnja proizvodnja Našeg klasja je oko tisuću tona.
'Kao i mnogima, koronakriza je utjecala na smanjenje prometa. S obzirom na to da značajan dio prihoda ostvarujemo u HoReCa kanalu, koji je bio vrlo izložen koronakrizi, povećanje prodaje u maloprodaji nije bilo dovoljno da izbjegnemo ukupan pad prodaje. U poslovanju veliku pažnju dajemo kontroli rizika i jačanju otpornosti na stres. Tako smo kriznu 2020. prebrodili posvećeni razvoju novih proizvoda i organizacijskim unaprjeđenjima. Takav pristup i gospodarski oporavak doprinijeli su tome da u 2021. ostvarimo veće prihode nego referentne 2019.', istaknuo je Šimunić.