FATALNA NARUDŽBA

Croatia Airlines pred bankrotom zbog 'Sanaderovih' Airbusa

10.10.2012 u 10:21

Bionic
Reading

Godine 2008. sklopljen je ugovor s Airbusom o kupnji četiriju aviona za milijardu kuna. Bio je to uvjet da Sarkozy primi Sanadera. Sad sve stiže na naplatu. Ako ne uspijemo promijeniti ugovor, propast će Croatia Airlines, piše Globus

Krešimir Kučko, glavni direktor Croatia Airlinesa nestrpljivo iščekuje ovaj vikend. Pozvan je u Francusku na redovito druženje poslovnih partnera s čelnicima Airbusa, najvećega europskog proizvođača zrakoplova.

Ali za Kučka to neće biti nimalo opušteno druženje. On sa šefovima Airbusa po svaku cijenu mora dogovoriti novi, mnogo važniji i ozbiljniji sastanak.

Na tom sastanku, koji bi se morao održati što prije - po mogućnosti već do kraja listopada - glavnog direktora Croatia Airlinesa čeka težak zadatak: šefovima Airbusa mora objasniti zašto Croatia Airlines ne može kupiti četiri nova Airbusa A319, kao što je bilo ugovoreno.

Kučko nema puno vremena: prema sadašnjem ugovoru, financiranje novih zrakoplova mora se dogovoriti do 1. siječnja 2013. Naprotiv, već je trebalo započeti ugovaranje kredita za avansno plaćanje novih aviona kod KFW Ipex Bank. U toj banci - koja je članica grupacije Njemačke razvojne banke i već je kreditirala Croatia Airlines u poslovima s Airbusom - sve je već spremno za obradu kredita.

No u Croatia Airlinesu izračunali su da bi kupnja četiriju novih zrakoplova ionako prezaduženu kompaniju dovela u bankrot. Vrijednost ugovorenog posla s Airbusom je 175 milijuna dolara, što je dakle gotovo milijardu kuna. Dosad se već zbog odgađanja isporuke cijena naručenih zrakoplova povećala za 68 milijuna kuna, a u slučaju raskida ugovora s Airbusom, Croatia Airlines bi imao najmanje 42 milijuna kuna štete.

Uprava Croatia Airlinesa hitno je stavila sve računice na papir. Prošloga tjedna plan nabave i financiranja novih zrakoplova predočila je svome većinskom vlasniku Vladi. Nakon što su vidjeli računice, u Vladi se, doznaje Globus, upalio alarm.

'Mene zanima samo jedno: trebaju li nam sada ti zrakoplovi? Pitao sam to ljude iz Croatia Airlinesa. Oni su mi rekli – sada nam ne trebaju', govori jedan od ministara koji je bio na toj prezentaciji.

Ono što je 2008. - kad je bila dogovorena kupnja novih aviona - izgledalo kao dobar posao, sada se pretvorilo u opasan financijsko-politički triler s neizvjesnim završetkom.