Tek mu je 26 godina, a njegove elektroničke pločice Soldered već su osvojile američko i njemačko tržište. David Zovko sa svojim timom iz tvrtke Soldered Electronics u proizvodnoj hali u Osijeku od 2016. stvara elektroničke pločice za 'makere', hobiste u elektronici, te za obrazovne ustanove – od fakulteta i srednjih škola do udruga
'Naše elektroničke ploče namijenjene su makerima. Drugo područje u kojem se najviše koriste je edukacija u STEM području, za što ih koriste brojni fakulteti, škole i udruge. Same po sebi one nisu previše upotrebljive, više su nekakvi komadići koji kad se sklope dobivaju svrhu.
Primjerice, senzor temperature sam po sebi nije previše koristan ni zanimljiv. No kad se spoji s diodom koja funkcionira kao daljinski i kad se programira mikrokontroler, maker može iz bilo kojeg kutka svijeta upaliti svoju klimu i pratiti temperaturu u toj prostoriji. To je samo jedan od primjera, a ima ih beskonačno. Dakle primjenjivo je to u svakom DIY ('uradi sam') projektu', kaže David Zovko.
Makeri su ljudi čiji je hobi elektronika i koji za razonodu prave svoje elektroničke projekte. Makerstvo je, pojašnjava nam David, više orijentirano na modernije tehnologije i elektroniku.
Upravo tržište za STEM edukaciju i hobije kontinuirano raste pa oni čine najveće kupce osječke tvrtke Soldered Electronics. Dodatno je interes za pločama potaknuo covid jer su ljudi tijekom lockdowna imali više vremena pozabaviti se elektronikom.
'Očekujemo da će tako biti i dalje jer se kontinuirano stavlja naglasak na STEM edukaciju', kaže Zovko.
A kako je sve krenulo i kad se priča zakotrljala? Već sa 16 godina on je bio pun ideja iako je srednjoškolsko obrazovanje nastavio u općoj gimnaziji, u kojoj se nije toliko bavio elektronikom, robotikom, tehničkim predmetima i informatikom. No u ta se područja zaljubio još u osnovnoj školi, u kojoj je pohađao brojne izvannastavne aktivnosti.
'Tada sam svašta naučio i dobio uvid u ta područja, a oduvijek sam rastavljao sve što sam mogao, gledao što ima unutra i zašto to radi tako kako radi', kaže nam mladi poduzetnik.
STEM područje sve važnije i popularnije
A koliko je uložio u Soldered? Zovko kaže uz smijeh – 200 kuna, koliko mu je dala teta iz Švicarske. 'Nemaš puno više sa 16 godina, pa je to bilo all in. Poduzetništvo je uvijek zanimljivo. Jako je rijetko lagano i jednostavno, ali je uvijek zanimljivo i izazovno. Tako da, kad nastupe padovi, tek onda mora proraditi poduzetnički način razmišljanja kako bi se našlo brzo rješenje za tu situaciju i vratilo se na donekle utaban put', objašnjava.
Vizija njegove tvrtke je proizvoditi kvalitetne proizvode za makere diljem svijeta te im na jednom mjestu ponuditi sve što im može zatrebati za njihov hobi: edukativne materijale, usluge po njihovoj mjeri, pomoć kada zapnu sa svojim projektima, zajednicu s kojom mogu dijeliti svoj napredak. Približio nam je svoju nišu i elektroničke ploče koje proizvodi njegova tvrtka. Osim što elektronika pokreće sve te danas bez nje gotovo ne možemo zamisliti svoje živote – od aparata do pametnih telefona – elektronika kojom se bavi Soldered omogućava brz napredak svima u STEM području.
Rebrendiranje tvrtke
'Vjerujemo da ćemo postati prepoznatljiva tvrtka u ovoj niši u Europi. Sada kada smo odradili ogroman posao u rebrendiranju – redizajn cijelog weba i svih proizvoda, uz mnoštvo edukativnih i tehničkih materijala i nove procese u proizvodnji u podršci – spremni smo za širenje.
Od početka je fokus tvrtke bio na inženjerskom dijelu, razvijali smo proizvode, nabavljali smo opremu za proizvodnju, učili raditi na njoj, a nismo se puno bavili marketingom i prodajom. Sada imamo odličnu bazu, široku paletu proizvoda, koju ćemo pokušati široko promovirati', najavljuje Zovko.
Redizajn weba
Odlučili su tako više uložiti u svoju 'online prisutnost' pa je tako u tijeku izrada novog web shopa, za koji je zaslužna DWizards Agency, a vjeruju da će ulaganje u redizajn podići tvrtku na novu razinu.
Prodali više od 40.000 elektroničkih ploča
Komponente za elektroničke ploče nabavljaju uglavnom iz Njemačke, SAD-a i Kine, a potom ih implementiraju u svoje proizvode. Sve Solderedove ploče nastale su u Osijeku, u kojem se nalazi proizvodna hala sa strojevima. Samo prošle godine proizveli su ih i prodali više od 40.000. Najviše izvoze u SAD i Njemačku jer je, osim veće kupovne moći, riječ o tržištima punim njihovih ciljanih kupaca.
'U Hrvatskoj smo, rekao bih, dobro poznati u našoj niši hobističke i edukacijske elektronike. Interes svakako postoji i to je neosporno, no problem je u tome što je veoma ograničen broj ljudi koji se bavi time i zato su nam ograničeni rast i razvoj. Upravo zato smo se morali okrenuti izvozu', govori Zovko, dodajući da je zadovoljan poslovnim rezultatima uz prosječan rast od 80 posto svake godine od osnivanja, stoga ima mjesta i za širenje.
'Kontinuiranim rastom prodanih ploča automatski rastu potrebe u proizvodnji, odnosno broj ljudi i strojeva koji trebaju davati podršku tim kupcima, pakirati njihove narudžbe i slično.
Odmah treba više prostora za skladište i više ljudske snage za pakiranje svih tih narudžbi. Tako da vjerujem da ćemo se širiti i da će to biti nužno. Držimo rizik umjerenim, a rast je, po mom mišljenju, optimalan za napredak i usputno učenje. Ovo je moja prva tvrtka pa skupljam i hrpu iskustva u tom procesu', kaže Zovko.
Osijek sve poželjniji za IT-jevce
Kako sve što je potrebno za funkcioniranje tvrtke rade interno, pod jednim krovom, imaju, kaže Zovko, različit spektar ljudi u tvrtki: inženjere koji rade na razvoju i testiranju novih proizvoda, ekipu u proizvodnji koja se snalazi s mašinama i alatima, korisničku podršku, administraciju, nabavu, skladišta te prodaju i marketing.
'Bez obzira na razna područja u kojima ljudi rade, zanimljivo je to da je polovica zaposlenih završila osječki FERIT, a dobar dio ih se doselio u Osijek, u kojem sada žive i rade.
Premda je izazovno tražiti kvalificirane radnike, tržište dobro funkcionira, posebno u Osijeku, u kojem je nezaposlenost vrlo niska. U idućoj godini vjerujemo da ćemo imati više od 50 posto izvoza. Također ćemo oformiti timove za prodaju i marketing te planiramo kreirati mnoštvo edukativnih materijala za naše kupce. Što se tiče proizvoda, prijeći ćemo brojku od više od 200 aktivnih proizvoda koje proizvodimo i nudimo našim kupcima', zaključuje Zovko.