Ekonomski gubici su samo jedan dio problema za proizvođače automobila. Zato se oni sve intenzivnije bore protiv organiziranog kriminala u branši
Lita Silje Jänisch je diplomirana pravnica koja radi za Mercedes-Benz, bavi se zaštitom robne marke i pokušava otkriti krivotvorene Mercedesove dijelove te ih 'povući' s tržišta. 'Krivotvoreni proizvodi predstavljaju značajan rizik za mušterije', kaže Jänisch za Deutsche Welle te nabraja cijeli niz primjera: dijelovi za kočnice s manje vrijednim komponentama što u praksi znači duži put kočenja, diskovi za kočnice koji sadrže otrovne tvari poput olova ili arsena, vjetrobrani od običnog prozorskog stakla, zračni filteri koji nisu napravljeni od materijala otpornog na vatru. Popis je dug.
Sudeći po podacima proizvođača automobila, krivotvorene dijelove se često otkriva i povlači iz prodaje. Koncern VW je objavio kako je samo za svoju marku Volkswagen (osobna vozila) i VW (teretna vozila) u 2021. zaplijenjeno autodijelova u vrijednosti od 14 milijuna eura. To je skoro dva puta više nego godinu dana ranije (osam milijuna).
Kod Mercedesa su tijekom 2021. u sklopu 650 racija provedenih od strane njemačkih vlasti otkrili više od 1,86 milijuna krivotvorenih dijelova. To je šest posto više nego u 2020. 'Nema čega nema', kaže pravnica Jänisch. U ponudi su Mercedesove zvijezde, aluminijske felge, zračni jastuci, brisači, pa sve do dijelova za kočnice, filtri za zrak ili svjećice.
I inženjer Thomas Schuster iz organizacije KÜS, zadužen za tehnički nadzor vozila, kaže da je ovaj trend u porastu. Dodaje da se radi jednim dijelom o toliko kvalitativno lošim dijelovima da se tako može ugroziti i sigurnost drugih sudionika u prometu. Ali tu se radi i o 'kopiranju' automobilskih dijelova koji nemaju učinka na sigurnost u prometu, a sve to ima itekako velike ekonomske posljedice, odnosni nanosi štetu proizvođačima, piše Deutsche Welle.
Opasnost za promet
Krivotvorene se dijelove brzo otkrije na tehničkom pregledu vozila, barem one koje se vidi na prvi pogled. Originalni dijelovi ili dijelovi koji su 'kopirani' s izričitom dozvolom proizvođača, na sebi imaju kontrolni broj. Ali što je s dijelovima koje se vidi? 'Kad se radi o zračnim filterima, svjećicama ili diskovima za kočnice, oni su tako ugrađeni da mi ne možemo vidjeti radi li se o krivotvorenim dijelovima ili ne', napominje Schuster. Posebno su uočljive krivotvorine kod felgi ili svjetlosnih lampica – koje su pogotovo opasne u prometu jer mogu 'blendati' vozače koji dolaze iz suprotnog smjera.
Ljudi koji sami brinu oko rezervnih dijelova za svoja vozila i koji ne žele 'nasjesti' na neku krivotvorinu, morali bi po mišljenju stručnjaka pripaziti pogotovo na jednu stvar: 'Potrošači bi trebali biti svjesni da u slučaju velike razlike u cijeni u odnosu na originalne dijelove tu nešto jednostavno ne štima'.
Automobilska branša ulaže velike napore u borbi protiv krivotvorenih dijelova. Koncern VW je pojačao suradnju s vlastima u Njemačkoj i inozemstvu. Mercedes, kako za Deutsche Welle kaže pravnica Jänisch, prikuplja informacija, surađuje s carinom, 'prekopava' online-tržnice i pomaže istražnim organima prilikom racija. Iz Porschea ne navode konkretne podatke o krivotvorinama, ali su nam rekli da pažljivo motre što se događa na velikim platformama poptu eBaya, Amazona ili Alibabe.