21 član posade broda Zagreb Atlantske plovidbe mjesecima ne može kući, posada je pred pucanjem
'Molim pomozite. Želim doma. Tu sam mimo svoje volje, radim bez ugovora i ugovorene plaće. Osjećam se doslovno kao rob. Pomozite - vapaj je pomorca Nikole Jaklina, piše Jutarnji list.
Varaždinac je kuhar na Zagrebu, brodu Atlantske plovidbe, u trenutku ovog poziva u pomoć, usidrenog u filipinskoj luci Mauban. Ugovor mu je istekao u ožujku, ne može se iskrcati zbog pandemije.
Atlantska plovidba od početka pandemije smijenila je 11 posada. Ostala je još jedna, posada Zagreba.
Na brodu se, piše Nikola Jaklin Jutarnjem listu, odvija prava drama. Izbezumljeni mornari, koji mjesecima ne mogu s broda ni doma, na rubu su živaca. Incidenti su sve učestaliji, zapovjednik traži pomoć poslodavca.
Varaždinac se na brod ukrcao 8. studenoga. Od cijele posade na brodu je najdulje. Zagreb je motorni brod, plovi pod hrvatskom zastavom, redovna ruta mu je ukrcaj Indonezija, a iskrcaj Filipini/Malezija.
'Atlantska plovidba d. d. u okolnostima pandemije Covida-19, kada se svijet u inicijalnoj fazi našao u fazi gotovo potpune zatvorenosti, uspješno je do danas provela smjene posade na svojih 11 brodova od ukupno 12. Brod Zagreb jedini je brod Atlantske plovidbe na kojem još nije obavljena smjena od početka pandemije. Uprava Atlantske plovidbe d. d., kao i zapovjedništvo broda, čini sve kako bismo proveli smjenu i na tom brodu. Također napominjemo kako smo na ovom brodu u nekoliko navrata pokušali napraviti smjenu u Singapuru, no bili smo odbijeni od singapurskih vlasti, jer su prioritet dali brodovima na kojim su pomorci dulje od jedanaest mjeseci, što nije dozvoljeno prema pravilima MLC 2006 (Maritime Labour Convention). O svim poduzetim koracima te daljnjim planovima upoznat je, uz zapovjedništvo i posadu broda, i Sindikat pomoraca Hrvatske, s kojim se i inače usko surađuje', odgovorila je Sanja Putica iz odnosa s investitorima i javnošću u Atlantskoj plovidbi za Jutarnji list.
Iz Ministarstva prometa potvrdili su Jutarnjem listu da je smjena posade trebala biti u Singapuru, ali su zbog pandemije otežani uvjeti iz dva razloga, mjera zaštite države u koji bi se pomorci trebali iskrcati te problema zračnog prometa. Atlantska plovidba od Ministarstva je zatražila pomoć kao države zastave broda radi odobravanja smjene pomoraca u Singapuru.
'Ministarstvo je dana 27. srpnja 2020. uputilo dopis kojim je od singapurskih vlasti zatraženo odobravanje iskrcaja i smjene pomoraca u luci Singapur za ukupno 16 članova posade broda Zagreb, uključujući i člana posade sa svojstvom ukrcaja “kuhar”. Uzimajući u obzir standarde i okolnosti pod kojima singapurske vlasti odobravaju smjene pomoraca u luci Singapur, Ministarstvo je u navedenom dopisu navelo razloge zbog kojih smatra da su smjene nužne, a u odnosu na istek ugovora o radu pomorca, potencijalnim ugrožavanjem zdravlja pomorca nastavkom plovidbe i povećani rizik eventualnih pomorskih nesreća radi premorenosti pomoraca. Jednako tako, jasno i nedvosmisleno je dana potvrda da su pomorci predviđeni za iskrcaj bez ikakvih simptoma koji bi mogli upućivati na infekciju koronavirusom', prepričali su iz Ministarstva prepisku sa singapurskim vlastima.
'Smjena je odbijena bez obrazloženja', kažu.
I najavljuju daljnje napore da se mornari sa Zagreba vrate doma. Iz Ministarstva ističu inicijativu uključivanja hrvatskih luka u međunarodnu mrežu luka koje omogućavaju smjene pomoraca, međutim taj je postupak u tijeku.
Nikola Jaklin kaže da samo čeka kad će “na brodu eksplodirati”. Ispričao je kako na brodu ima i bolesnih ljudi, ali doktor ne može do njih.
'Gdje god da pristanemo, uz brod stoji naoružana straža. Nema ulaska ni izlaska. Strašno. Mozak vrišti da želi sići s prokletog broda, a za to nemate šansu. Biti tako blizu uz tlo, a ne moći ga osjetiti, strašno je', ponavlja Nikola.
Kapetan je Leon Bjelokosić, Dubrovčanin, dosad je preuzimao nekoliko brodova i smatraju ga jednim od najiskusnijih hrvatskih pomoraca. Na brodovima Atlantske navigava od 1983. godine, kapetan je od 2002.
Jaklin hvali kapetana: On je odličan čovjek.