Vlada je u četvrtak donijela odluku kojom se stvaraju prethodno potrebni uvjeti da se osigura postupak dokapitalizacije Croatia Airlinesa (CA), a u sklopu te odluke je i uplata predujma u korist nacionalnog zračnog prijevoznika od 250 milijuna kuna za stabilizaciju poslovanja prije dokapitalizacije
Taj iznos utvrđen je na temelju analize manjka financijskih sredstava i plana korištenja tih sredstava, koju je izradio Croatia Airlines a prihvatilo Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.
Isplata je predviđena u dva obroka - najmanje 100 milijuna kuna u 2019. godini, a preostali iznos do 250 milijuna kuna u 2020. godini.
Uplatom predujma, rekao je premijer Andrej Plenković, stabilizirat će se poslovanje CA, čime će se spriječiti brojni negativni učinci na hrvatsko stanovništvo i gospodarstvo, koje bi najizravnije osjetili zrakoplovni i turistički sektor, a posljedice bi se neizravno širile i na ostale gospodarske grane.
Plenković je istaknuo i da Vlada smatra da Hrvatskoj treba nacionalna aviokompanija radi razvoja trgovine i gospodarstva, posebno turizma te povezivanja hrvatskih krajeva. Ocijenio je da je Croatia Airlines tijekom svoje 30-godišnje povijesti, značajno pridonio prepoznatljivosti Hrvatske u svijetu.
Sukladno pripremljenoj projekciji novčanog toka za iduća 24 mjeseca, utvrđen je nedostatak financijskih sredstava Croatia Airlinesa za popravak i generalni remont preostala dva motora zrakoplova u procijenjenom iznosu od 71 milijuna kuna, plaćanje trenutno dospjelog duga prema domaćim dobavljačima od 68 milijuna kuna, ostale neophodne investicije u sljedećih 12 mjeseci u iznosu od 60 milijuna kuna i plaćanje kreditnih obveza u ukupnom iznosu od 26,3 milijuna kuna.
Također, dodaju u Vladi, obzirom na starost flote i s tim povezane rizike, treba osigurati određena sredstva za izvanredne popravke, jer se prosječno jednom godišnje pojave izvanredne popravke motora, što su dodatni troškovi od oko četiri milijuna dolara po motoru.
U Vladi kažu da su u slučaju nedostatka potrebnog kapitala za nesmetano financiranje redovnog poslovanja Croatia Airlinesa, neizbježne iznimno negativne posljedice za hrvatsko gospodarstvo, posebno turizam, pri čemu očekivane negativne ekonomske posljedice kumulativno višestruko nadmašuju planirani iznos kapitalne injekcije i buduće dokapitalizacije.
To se, kažu u Vladi, posebno odnosi na poremećaje na domaćem zrakoplovnom tržištu koje u velikoj mjeri ovisi o Croatia Airlinesu, kao i povezivanje hrvatskih gradova s ključnim europskim gradovima, što je od nacionalnog interesa te dodatno od ključne važnosti za vrijeme hrvatskog predsjedanja Vijećem Europske unije u prvoj polovini 2020. godine.
Također, kažu u Vladi, za očekivati je da bi prestanak poslovanja Croatia Airlinesa ugrozilo uspjeh ključnih infrastrukturnih projekata ukupne vrijednosti gotovo 700 milijuna eura, samo u zrakoplovnom sektoru, uz potencijalno preuzimanje zaduženja u iznosu od 200 milijuna eura.
Današnjom Vladinom odlukom zadužuje se Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture da u suradnji s Ministarstvom državne imovine, Ministarstvom financija i Povjerenstvom za provedbu postupka i predlaganje odabira strateškog partnera za Croatia Airlines, najkasnije do 31. prosinca ove godine predloži Vladi model dokapitalizacije Croatia Airlinesa.
Provedba postupka dokapitalizacije mora započeti najkasnije 1. lipnja 2020. godine, uz otvoreni postupak u kojem će pravo sudjelovanja imati privatni investitori.