Zastupnici u Europskom parlamentu dali su u srijedu zeleno svjetlo za ambiciozne ciljeve u borbi za ekološki čišća vozila na europskim cestama. Prema prijedlogu prihvaćenom s 389 glasova za, 239 protiv te 41 suzdržanim, do 2025. godine kod novih automobila emisije CO2 trebale bi se smanjiti za 20 posto, a do 2030. godine za 40 posto. Slični ciljevi postavljeni su i za laka gospodarska vozila
Proizvođači čija prosječna emisija CO2 nadilazi te ciljeve plaćat će novčanu kaznu, a ta će se sredstva koristiti za dodatnu obuku radnika koji su pogođeni promjenama u automobilskom sektoru. Proizvođači automobila također će morati osigurati to da vozila s nultim i niskim emisijama - ZLEVs (električni automobili ili vozila koja ispuštaju manje od 50 grama CO2 po kilometru) - imaju tržišni udio od 20 posto u prodaji do 2025. te 40 posto do 2030. godine.
Europski parlament poziva Europsku komisiju da u roku od dvije godine napravi planove za pravo testiranje emisija CO2 pomoću prijenosnog uređaja, poput onog nedavno uvedenog za NOx. Do tada emisije CO2 moraju se mjeriti pomoću podataka o potrošnji goriva automobila. Eurozastupnici dodaju kako ispitivanje stvarnih emisija u vožnji mora zaživjeti od 2023. godine.
Zastupnici priznaju da društveno prihvatljiva i pravedna tranzicija prema mobilnosti bez štetnih emisija zahtijeva promjene u cijelom automobilskom lancu vrijednosti, uz moguće negativne društvene utjecaje. EU bi stoga trebao promicati razvoj vještina i preraspodjelu radnika u tom sektoru, posebice u regijama i zajednicama koje su najviše pogođene tranzicijom. Eurozastupnici također pozivaju na pružanje podrške europskoj proizvodnji baterija.
Nakon 2025. godine proizvođači automobila morat će prijaviti životni ciklus emisija CO2 novih automobila stavljenih na tržište, koristeći zajedničku metodologiju.
'Gospodarstvo temeljeno na niskim emisijama C02 Hrvatskoj će kao članici Europske unije donijeti poboljšanje kvalitete života kroz rast industrijske konkurentnosti te ograničavanje globalnog zagrijavanja. Tranzicija u novu ekonomiju niskih emisija CO2 omogućit će se ciljanim programima obrazovanja i prekvalifikacije radnika na razini Unije, država članica i regija, uz velike uštede u cijenama i potrošnji energije, zbog čega sam podržao izvješće', komentirao je nakon izglasavanja SDP-ov europarlamentarac Tonino Picula.
No nisu svi toliki optimisti. U Hrvatskoj gospodarskoj komori u utorak su napomenuli kako će zbog nove regulative automobili bitno poskupjeti i to već od iduće godine.
U Komori upozoravaju na to da početkom iduće godine u EU na snagu stupaju stroži standardi mjerenja emisija CO2, poznati kao WLTP protokol, koji bi nakon 20 godina trebao zamijeniti NEDC (novi europski ciklus vožnje). WLTP je u mjerenju potrošnje realniji i mnogo bliži stvarnosti nego što je NEDC, za koji se često govorilo da se testiranja provode u idealnim, laboratorijskim uvjetima. Rezultat je bio taj da su vozila trošila dosta više nego što je to bilo navedeno u deklaracijama.
HGK navodi da je upravo emisija CO2 jedna od osnova za izračun oporezivanja vozila te da i u Hrvatskoj prijeti osjetno povećanje cijena vozila.
'Kako do toga ne bi došlo, Udruženje trgovine motornim vozilima i dijelovima HGK zalaže se za zadržavanje tzv. koreliranog modela mjerenja do 1. siječnja 2020. godine. Naime, korelirani ili model NEDC2.0 predložen je na razini Unije kao prijelazno rješenje', stoji u priopćenju.
Tajnik Udruženja Hrvoje Paver ističe da je to nužna mjera za ublažavanje pada prodaje vozila. 'Čak i korelirana metoda NEDC2.0 povećava emisije CO2 u prosjeku za 10 posto, a prema konkretnom izračunu na primjeru Nizozemske, to podiže cijenu automobila za 8,5 posto. No to je i dalje prihvatljivije rješenje koje bi pomoglo da se ublaži udar novih standarda na tržište', poručio je Paver te se nada da će Carinska uprava i Ministarstvo financija uzeti u obzir njihov apel.