Mala srednjoeuropska zemlja bez izlaza na more, Slovačka, mogla bi postati žrtva ekonomske politike 'America First' koju je najavio novoizabrani predsjednik SAD-a, Donald Trump. Ova država, poznata kao 'Detroit Europe' zbog svoje snažne automobilske industrije, proizvodi više automobila po glavi stanovnika nego bilo koja druga zemlja na svijetu
Trumpova obećanja o uvođenju carina od deset do 20 posto na sve uvozne proizvode u SAD predstavljaju ozbiljnu prijetnju ugledu Slovačke kao globalnog lidera u proizvodnji automobila.
S obzirom na to da automobilski sektor čini značajan dio slovačkog izvoza u SAD i posredno zapošljava više od 250.000 ljudi, ova politika mogla bi ostaviti duboke posljedice, piše CNBC.
Automobilska industrija kao stup gospodarstva
Slovačka nije uvijek bila centar automobilske industrije. 'Godine 1990., nakon pada Željezne zavjese, Slovačka nije proizvodila niti jedan automobil', prisjeća se Vladimir Vaňo, glavni ekonomist Globseca, think tanka iz Bratislave. Umjesto automobila, fokus je bio na proizvodnji oružja, oklopnih vozila i tenkova. No, sve se promijenilo kada je njemački Volkswagen prvi prepoznao potencijal Slovačke za inženjering i proizvodnju.
Volkswagen je započeo s montažom prijenosnih kutija, a ubrzo je proširio proizvodnju na cijele automobile. Njihov primjer slijedili su Stellantis (Peugeot), Hyundai (Kia), Tata (Jaguar Land Rover) te najnovije švedski Volvo, koji planira otvoriti klimatski neutralnu tvornicu električnih automobila u istočnoj Slovačkoj do 2026. godine.
Prijetnja Trumpovih carina
Trumpova najava novih carina na kineske, kanadske i meksičke proizvode unosi dodatnu neizvjesnost u globalne trgovinske odnose. Iako Europa zasad nije spomenuta, mnogi europski kreatori politika smatraju da je pitanje vremena kada će Trump usmjeriti pozornost na europsku automobilsku industriju.
'Za Slovačku, koja u SAD izvozi automobile u vrijednosti od četiri milijarde eura godišnje, ovo je ozbiljan izazov', upozorava Arushi Kotecha, analitičarka za automobilsku industriju iz Economist Intelligence Unita. Automobili čine čak 74 posto ukupnog slovačkog izvoza u SAD, što zemlju čini iznimno ranjivom na bilo kakve carinske promjene.
Šira slika: Njemačka i europski izazovi
Slovačka nije jedina zemlja suočena s problemima. Njemačka, najveći europski izvoznik automobila u SAD, također bi se mogla naći pod udarom Trumpovih politika. Prema podacima Eurostata, Njemačka je prošle godine izvezla automobile u vrijednosti od 23 milijarde eura u SAD, što čini 15 posto njenog ukupnog izvoza u tu zemlju. S obzirom na to da je automobilska industrija ključna za njemačko gospodarstvo, potencijalne carine mogle bi pogoršati postojeće probleme u sektoru.
Rico Luman, ekonomist za transport i logistiku u nizozemskoj banci ING, upozorava na domino-efekt: 'Automobilska industrija povezana je s čeličnom i kemijskom industrijom, pa bi cijeli lanac opskrbe mogao osjetiti udar.'
Neizvjesna budućnost
Slovački proizvođači automobila dosad su uspješno savladavali izazove, no situacija s Trumpom donosi novu razinu nesigurnosti. 'Trump često iznosi prijetnje, ali njihova provedba nije uvijek dosljedna', napominje Kotecha.
S druge strane, europski zakonodavci već balansiraju s drugim globalnim izazovima, poput ograničavanja utjecaja kineskih proizvođača automobila. Pitanje je koliko će uspješno odgovoriti na nove američke prijetnje.
U trenutku dok Slovačka čeka konkretne korake Trumpove administracije, glasnogovornik slovačke vlade nije bio dostupan za komentar. No, predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen pozvala je na jačanje transatlantskog partnerstva, naglašavajući važnost stabilnosti za milijune radnih mjesta i milijarde eura trgovine.