Krenuli su od jednog zaposlenog krajem veljače, a sada ih je već 15. Osječka tvrtka Sophy startala je u jeku pandemije s proizvodnjom onoga što se tada najviše tražilo – maski. Iza tima Saše Martinovića neprospavane su noći, ali on kaže: 'Ne stajemo.' Posjetili smo pogon u koji stižu novi strojevi, a tržištu će ponuditi, najavljuju, inovativan proizvod svjetskih razmjera
Kada je sve stalo, oni su krenuli. Startali su krajem veljače s jednim zaposlenim, a danas ih je već 15. U osječkoj tvrtki Sophy ne prestaju zvoniti telefoni, a mailovi s narudžbama se roje. Kada im je prvi poslovni prostor postao pretijesan, krenuli su potragu za novim. Nedavno su se preselili. Bio je to pothvat, priznaju nam, jer u Osijeku nema puno većih prostora u koje se može smjestiti zahtjevna proizvodnja s tendencijom rasta.
Sada su zadovoljni. Smješteni su nadomak poslovne zone u Osijeku, na ulasku u prigradsko naselje Livana. Stroj se ondje gotovo ne gasi. Početkom listopada u pogon stižu i novi.
'Trenutni dnevni kapacitet nam je proizvodnja između 50 i 60 tisuća maski. Ulaskom u novi prostor dolaze i novi strojevi. Širimo se, a time povećavamo i kapacitet na oko šest milijuna komada maski mjesečno', govori za tportal Saša Martinović, voditelj proizvodnje u tvrtki Sophy.
U posao su zagrizli u jeku pandemije. O njihovoj proizvodnji, kaže nam, nije puno znao - upao je u njega kao da je pao s Marsa.
'Novi smo u ovome. Učili smo doslovno preko noći što je to maska, norma/standard EN 14683: 2020, koje su šifre, ima toga jako puno. Samo za jednu masku koja udovoljava svim standardima treba hrpa papirologije', priznaje nam.
No Saši Martinoviću to nije prvi susret s poduzetništvom. Posao je disperzirao na nekoliko segmenata raznih poduzetničkih ništa, a sada je zaplovio ovim potpuno novim – proizvodnjom zaštitne opreme.
'Radimo u smjenama, a one su određene potražnjom. Ako je veća, radi se u tri, a ako je manja, u dvije smjene. Ovisi i o tipu maske koju radimo', otkriva nam ovaj osječki poduzetnik.
Trenutno s njihove proizvodne linije izlazi sedam maski s različitim slojevima i standardima, a u finišu je i osma. Novu, koju tek planiraju predstaviti, najlakše opisuju: 'To je maskica koju nećeš morati, nego željeti nositi.'
'Želimo biti posebni po nečemu. U suradnji s jednom hrvatskom tvrtkom radimo na pilot-projektu. Riječ je o jedinstvenoj 4-slojnoj maski. Definitivno će promijeniti kompletan način nošenja i upotrebe maske jer se više neće tretirati kao zaštitna, nego će ju ljudi željeti nositi. Na tržištu bi se trebala pojaviti za oko mjesec i pol', otkrio je dio detalja inovativne priče koja će svoju premijeru doživjeti do, kako najavljuju, studenoga.
Do kraja godine ovi poduzetni Osječani na tržište planiraju izbaciti paletu od desetak novih proizvoda. Kreću u proizvodnju kompletne medicinske opreme. Sophy će tako proizvoditi maske, rukavice, dezinficijense, antiviralne maramice, rukavice za njegu bolesnika...
Posao su zavrtjeli uz pomoć 4-slojnih maski jer su, otkriva nam, htjeli biti totalno drugačiji od drugih. Izazov im je na početku pandemije predstavljala sirovina, odnosno materijal za proizvodnju.
'Još uvijek je izazov pronaći kvalitetne materijale. I onda smo došli do rješenja. Obišli smo cijelu Hrvatsku i gotovo prenamijenili neke proizvodnje u našu korist. Gumice nam radi tvrtka iz Varaždina koja proizvodi elastične gumice za odjeću. Nakon nekih 12 pokušaja došli smo do modela koji nam odgovara. Kutije se rade u Osijeku, a polipropilen, kao i sve dodatne materijale, nabavljamo iz okolice Zagreba. Dakle cijeli proizvod nastaje u Hrvatskoj', sažima Martinović, napominjući kako ničega ne bi bilo da nije HALMED-a, Agencije za lijekove i medicinske proizvode, bez čijeg odobrenja ne bi mogli izići na tržište.
Većina maski koje proizvedu završava na domaćem tržištu. Njihovi proizvodi nalaze se na policama drogerija, koriste ih u hrvatskim bolnicama, a ističu da putem distributera stižu i u bolnice u Italiji i Njemačkoj.
Započeli su s maloprodajom jer su htjeli doprijeti do što više ljudi i tako skupiti povratne informacije. Nakon toga su krenuli i s veleprodajom.
Eksplozija potražnje
'Kada je eksplodirala potražnja za maskama, kada su ljudi naručivali ogromne količine, odlučili smo svakome prodati dvije kutije ili do 100 komada maski kako se one ne bi preprodavale. Kada su se prodavale po sedam, osam ili 10 kuna, naša je koštala tri i 2,5 kuna. Otpočetka smo držali, da tako kažemo, neku realnu cijenu. To je bila računica za materijal uz minimalnu zaradu. Uspjeli smo u tom modelu, a to nam je bio i cilj. Kako će biti ubuduće, vidjet ćemo. Cijene se sada spuštaju i vraćaju na gotovo one prije pandemije. Ovisno o modelu, kreću se od 70 lipa po komadu', ističe Mihael Šilac, voditelj prodaje.
Konkurencija u Hrvatskoj također svakim danom sve više buja. Zbog toga se ne bune.
'Sigurno se deset tvrtki trenutno bavi ovom vrstom proizvodnje. Definitivno trebamo imati dovoljno kapaciteta kako bismo pokrili vlastite potrebe pa nam neće trebati uvozne maske i medicinska oprema. Domaći proizvođači imaju kvalitetne maske i zadovoljavaju sve propisane norme', smatra Martinović, a na ulazu u tvrtku postavio je i jedinstven aparat - maskomat.
Riječ je o drugom takvom automatu koji su postavili. Prvi se nalazi u trgovačkom centru u Osijeku. Martinović objašnjava kako su to prerađeni vending aparati za Coca-Colu ili čokoladice Snickers. Samo iz ovoga, kada se ubaci kovanica od pet kuna, ispada jednokratna 4-slojna maska zapakirana u kutijicu.
'Maskomat služi onima koji su došli u trgovinu, a na ulazu su se sjetili da su kod kuće zaboravili masku', objašnjava njihovu namjenu.
Osječani su kreirali i maskotu ove tvrtke, djevojčicu Sophy koja će ulaziti u bolnice i škole, a koja zna što su higijenske navike te kako ih se treba pridržavati i to pod sloganom '...jer svi smo mi vrijedni čuvanja'.