Prodaja pivovara Laško i Union nizozemskom Heinekenu zadnji je čin nestajanja nekad moćne grupacije Pivovarne Laško, za koju su Slovenci prije desetak godina imali velike planove. Osim dviju pivovara, pod istim kišobranom bili su proizvođač mineralne vode Radenska i proizvođač sokova Fructal. Okupljeni u jedan holding radi navodne zaštite nacionalnih ekonomskih interesa, trebali su igrati ozbiljnu ulogu na svjetskom tržištu, ali sve se pokazalo utopijom
Prvi na bubanj je otišao Fructal, kojeg je 2011. za 50 milijuna eura kupila srpska tvrtka Nectar. Zatim su krajem prošle godine prodali Radensku za 52 milijuna eura češkoj tvrtki Kofola i njezinom slovenskom partneru, firmi P&P
Za dvije pivovare Heineken će platiti 220 milijuna eura, odnosno 25,5 eura po dionici, što je skoro pet eura više od cijene dionice na Ljubljanskoj burzi. Analitičari smatraju kako je to više nego fer cijena.
'Uzimajući u obzir ponuđenu cijenu za Laško, koja se bazirala na 10X EBITDA (dobit prije kamata, poreza i amortizacije), za ova vremena i sektor to je vrlo dobra valuacija', mišljenja je Željko Perić, direktor i vlasnik konzultantske tvrtke Caper.
Slovenski plan da okrupnjavanjem pokušaju zaštititi svoju industriju piva i pića, smatra Perić, od početka je bio osuđen na neuspjeh.
'Zaštita nacionalnih ekonomskih interesa je vrlo rastezljiv pojam. Osobno ne vjerujem da zemlja koja djeluje na jedinstvenom tržištu EU-a može obraniti takvu industriju kakva je proizvodnja piva i pića. Za razliku od mnogih ostalih napitaka, pivo je specifičan proizvod koji se sam brani snagom svojih lokalnih brendova, koje niti veliki igrači nakon preuzimanja domaćih firmi ne mijenjaju, poštujući navike potrošača', ističe Perić.
Međutim za očekivati je da će Nizozemci napraviti sve da isprave sve neracionalnosti u poslovanju Laškog i Uniona kad je riječ o nabavi, proizvodnim procesima, transportu i sl.
'Sve će procese optimizirati, pri čemu nekada može doći i do velikih promjena, npr. izmještanja nekih djelatnosti, što može imati negativne posljedice na npr. razinu zaposlenosti. Na kraći rok gledano, to je negativno za lokalnu zajednicu, ali je pitanje koliko dugo bi neracionalno poslovanje moglo opstati na tržištu bez granica i zaštite', kaže Perić.
Heineken, inače vodeći europski i treći svjetski proizvođač piva, ima dugu tradiciju kupnje jakih lokalnih pivovarskih brendova. Vlasnik je makedonske Pivare Skopje, srpskog Pivara MB, austrijskog Brau Uniona, zatim pivovara Krušovice i Drinks Union u Češkoj te poljske pivovare Zywiec
U rukama Nizozemaca već deset godina je i Karlovačka pivovara, odnedavno preimenovana u Heineken Hrvatska.
'Ne vjerujem da će ova akvizicija bitno utjecati na tržišnu poziciju Karlovačke pivovare, u čije će se brendove sigurno i dalje nastaviti ulagati. Bit će međutim interesantno pratiti buduće poteze Heinekena u pogledu racionalizacije pojedinih procesa (logistika, proizvodni kapaciteti i sl.) te će sigurno Heineken tražiti maksimalnu sinergiju', naglašava Perić.
U samom Heinekenu još uvijek s velikim oprezom govore o kupnji slovenskih pivovara.
'Važno je istaknuti da nas, iako smo poslali obvezujuću ponudu, i dalje čekaju završne konzultacije te odobrenje od nadležnih tijela prije nego što možemo reći da smo većinski vlasnici Pivovarne Laško. Bilo kakve izjave o poslovnim planovima i posljedicama za druge tvrtke bile bi preuranjene', odgovorila nam je Christine van Waveren iz Heinekena na naše pitanje kako će se preuzimanje Laškog odraziti na pivovaru u Karlovcu.
Ipak, najavila je kako će Heineken još snažnije gurati slovenske brendove Laško i Union koristeći svoje postojeće distribucijske kanale na drugim tržištima, među kojima je i Hrvatska.