Dvostruko oporezivanje prihoda ostvarenih u SAD-u, koje muči brojne hrvatske IT i druge tvrtke zbog nepostojanja sporazuma između dvije zemlje, od početka lipnja zahvatit će i domaće youtubere
Korisnicima popularnog YouTubea ovih dana stigla je obavijest o izmjenama uvjeta pružanja usluge od 1. lipnja. Za obične korisnike koji konzumiraju sadržaj ništa se ne mijenja, ali one koji plasiraju svoje videoradove putem kanala YouTube novosti sigurno neće razveseliti.
Za kreatore videosadržaja koji svoje radove distribuiraju putem YouTubea nastojeći zaraditi na oglašavanju stiže hladan tuš. Njima će od 1. lipnja zarada biti umanjena za porez po odbitku koji je potrebno platiti u SAD-u.
‘Plaćanja tantijema autorima koji imaju pravo na isplatu prihoda smatraju se tantijemama s poreznog gledišta SAD-a i Google će obračunati porez po odbitku u skladu sa zakonom’, stoji u obavijesti YouTubea.
Važno je naglasiti da se dodatno oporezivanje odnosi samo na prihode koje im donose gledatelji iz SAD-a.
Ako ne dostave podatke, 24 posto
Google će ovaj porez odbijati od zarade, a autorima će uplaćivati neto iznose. Oporezivanje se odnosi na zaradu ostvarenu od programa oglasa AdSense, kao i na prihode od prodaje sadržaja na usluzi YouTube Premium, pretplata na kanale te drugih naplatnih sadržaja (Super Chat, Super Stickers).
Korisnici koji ne dostave svoje osobne i porezne podatke primat će zaradu umanjenu za 24 posto ako im i najmanji dio zarade dolazi od američkih gledatelja. Stoga se svim autorima preporučuje da prijave svoje podatke Googleu.
U tom slučaju oporezivat će im se samo onaj dio zarade koji su ostvarili u SAD-u. Porezna stopa ovisi o načinu obračuna poreza i zemlji boravišta, a kreće se od nula do 30 posto. Hrvatskim youtuberima američki poreznici odbijat će maksimalnih 30 posto s obzirom na to da Hrvatska s SAD-om još nije sklopila ugovor o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja.
To znači da će od 1. lipnja de facto plaćati dvostruki porez. Uz sva davanja (porez, prirez i doprinosi) koja moraju plaćati u Hrvatskoj, dio zarade ostavit će u SAD-u.
Još jedna promjena
Novi uvjeti pružanja usluge na YouTubeu pogađaju i kreativce koji ne monetiziraju objavljeni sadržaj. You Tube će po novome imati pravo unovčavati njihov sadržaj prikazivanjem oglasa ili naplaćivanjem naknade za pristup. Pritom ti autori neće imati pravo na primanje uplata, što znači da cjelokupna tako ostvarena zarada pripada Googleu.
Inače, autori koji žele zaraditi na sadržaju što ga plasiraju putem YouTubea moraju prihvatiti Partnerski program za YouTube, a koji im omogućuje isplatu od oglašavanja i drugih oblika unovčavanja sadržaja.
No prije toga trebaju skupiti određeni broj pretplatnika i postići odgovarajuće vrijeme gledanja objavljenih videa. Uspješnim youtuberima isplaćuju se tantijemi za preglede videa u kojima su oglasi i za interakciju koju publika ima s tim oglasima.
Kreativcima se pružaju različite opcije zarade putem društvenih mreža, a velike kompanije poput YouTubea, Facebooka i Twittera svakodnevno uvode nove mogućnosti, sredstva i alate za pretplatu ili plaćanje.
YouTube, koji već dugo pruža načine plaćanja autorima videa, priopćio je da je u posljednje tri godine njima i medijskim organizacijama platio više od 30 milijardi dolara, a nedavno je pokrenuo i fond vrijedan 100 milijuna dolara za kreatore na Shortsu.