Hrvatska se po standardima održivosti turizma i prihvaćanju zelene transformacije za oporavak putovanja za 2020. pozicionirala na 13. mjestu u svijetu, čime je i među top 20 zemalja, koje predvode skandinavske odnosno EU zemlje, pokazuje novo izvješće o održivom turizmu globalne istraživačke kuće Euromonitor International.
U sklopu izvješća ta je analitička kuća procijenjivala 99 zemalja u svijetu i rangirala najbolje zemlje održivog turizma kroz tzv. Sustainable Travel Index odnosno promatrajući ekološku, socijalnu i ekonomsku održivost, rizike zemlje, kao i održivost turističke potražnje, prijevoza i smještaja, pri čemu iznose i podatak da 66,4 posto potrošača na globalnoj razini želi pozitivno utjecati na okoliš svojim svakodnevnim djelovanjem u 2021. godini.
Po tom izvješću, na prvih pet mjesta po održivosti turizma i putovanja su Švedska, Finska, Austrija, Estonija i Norveška, a bolje ili ispred Hrvatske su i Slovačka, Island, Latvija, Francuska, Slovenija, Švicarska te Litva, dok su iza nje (u top 20) još Češka, Irska, Njemačka, Belgija, Danska, Nizozemska i Portugal.
Za Skandinaviju se u izvješću ističe da je uzor u angažmanu i svijesti o održivosti, gdje je već oko 65 posto tvrtki u turizmu i drugim djelatnostima implementiralo strategiju održivosti, kao i da cijela EU od 2019. vodi snažnu agendu održivosti kroz svoj "Europski zeleni dogovor (green deal)", želeći do 2050. postići ugljičnu neutralnost na svom prostoru i ispuniti i ciljeve Pariškog sporazuma do 2030.
U pandemiji se u EU, kako navode, udvostručila i digitalna zelena transformacija kako bi postpandemijski oporavak bio stabilniji i otporniji, a očekuje se i da će sektori poput zrakoplovstva i drugi, uz predviđena 'vladina sredstva spasa', ići ka usvajanju održivije prakse.
Za Švedsku, koja je po tom indeksu na prvom mjestu voditeljica segmenta putovanja u Euromonitoru Caroline Bremner napominje i da je pionir u istraživanju procjene životnog ciklusa, koje je presudno za razumijevanje utjecaja ponašanja potrošača i potrošnje, kao i da je jako angažirana na ciljevima održivog razvoja "čuvajući arktički kao vječni led, koji pomaže u zaustavljanju klimatskih promjena, i s ciljem postizanja neto nula emisija do 2045. godine".
"I druge zemlje pokazuju napredak u raznim segmentima putovanja, od održivosti prijevoza do smještaja, pa se tako neposredno iza prvih 20, koji većinom uključuju ostale europske zemlje, poput Njemačke i Francuske, nalaze Novi Zeland, Bolivija i Kanada. To pokazuje da na globalnoj razini postoji jasna promjena u načinu razmišljanja i otpor vraćanju putničkom i turističkom modelu koji su vođeni količinom. Umjesto toga, dionici, uključujući i tvrtke, vlade i turiste/putnike/potrošače, se okupljaju nastojeći graditi vrijednosti održivog turizma kako bi se izbjeglo klimatsko izvanredno stanje", ocijenila je Bremner.
Iz Euromonitor Internationala iznose i da održivost nije neki novi koncept u turističkoj industriji, jer se o tome priča i na tome djeluje već nekoliko desetljeća, ali da u tome zaostaje segment putovanja jer je tek oko 55 posto putničkih i turističkih tvrtki provelo neki oblik strategije održivosti.
"Ipak, sve je više tvrtki koje se posvećuju uvođenju visokih socijalnih i okolišnih standarda, koji obuhvaćaju zaštitu okoliša, socijalnu politiku i upravljanje, partnerstvo s neprofitnim organizacijama i druge, nastojeći se oduprijeti 'jurnjavi' za velikim, a kratkoročno neisplativim brojkama, i usredotočiti se na dugoročne vrijednosti i strategije za održivi oporavak u čemu svi dionici mogu imati koristi", poručuju iz Euromonitora.