prekogranična suradnja

Hrvatska u Schengenu, a BiH kandidat za EU: 'Dugoročno su se tržištu otvorile velike prilike...'

01.02.2023 u 10:08

Bionic
Reading

Ulazak u novu godinu označio je veliku prekretnicu za Hrvatsku – ne samo da smo ušli u eurozonu i službeno se pozdravili s kunom, već je 1. siječnja Hrvatska postala dio Schengena. Ukinuta je granična kontrola na svim prijelazima na unutarnjoj granici, odnosno prema Sloveniji i Mađarskoj. S druge je strane na granicama sa Srbijom, Bosnom i Hercegovinom te Crnom Gorom situacija nepromijenjena - to je postala vanjska granica Schengena

Neminovno je da će korist od ulaska u Schengen imati ne samo hrvatski građani, već i gospodarstvo, a bit ćemo atraktivniji i stranim ulagačima. No nameće se i pitanje koliko je ulazak Hrvatske u Schengen važan za regiju?

Zoran Starčević, generalni direktor cargo-partnera za Hrvatsku, globalne logističke tvrtke sa sjedištem u Austriji, kaže da je Hrvatska važan dio njihove mreže u srednjoj i jugoistočnoj Europi te da ulaskom u Schengen očekuju još bolju njenu povezanost s Europom.

'Posljednjih 25 godina povezujemo hrvatsko tržište sa srpskim i bosanskohercegovačkim, što također planiramo intenzivno unaprjeđivati i produbljivati. Hrvatska će ulaskom u Schengen i promjenom valute privući više stranih ulaganja prvo zbog brzine prometa, a potom i zbog jednostavnosti korištenja zajedničke valute ostalih zemalja Europske unije.

Time će se direktno utjecati na jačanje lokalnog gospodarstva, kao što će se i na europskom tržištu ojačati funkcija prijevoznika sa sjedištem u Hrvatskoj. Dakle naši dugoročni planovi vezani su uz učvršćivanje našeg poslovanja u Hrvatskoj, ali i šire, kao i ponudu novih transportnih linija, sukladno čemu planiramo proširiti i naše skladišne kapacitete', ističe Starčević.

A kakva je situacija kod maloprodajnih lanaca trgovina namještajem?

'Ulaskom Hrvatske u Schengen znatno nam je olakšan proces nabave s obzirom na to da je distribucija jedan od većih troškova, a brži protok roba znači posljedično i njihovo smanjenje', odgovaraju nam iz JYSK BiH, dodajući da se tržište BiH postupno razvija, iako nešto sporije u usporedbi s drugim tržištima u regiji. 'Svakako ima prostora za ulazak novih ponuđača', ističu.

Osvrnuli su se i na krizu u globalnim lancima opskrbe.

'Nemamo većih problema s nedostupnosti proizvoda jer smo se na vrijeme pripremili na aktualne tržišne promjene i prilično nestabilan tok nabave. Budući da očekujemo da kriza neće trajati u nedogled, naši planovi su daljnja ekspanzija i rast na tržištu BiH. Fokus nam je i dalje na preuređenju svih postojećih trgovina prema novom skandinavskom konceptu 3.0, kojim ćemo osigurati svojim kupcima inspirativnije iskustvo kupovine. Uz preuređenje postojećih trgovina, planiramo nova otvorenja te nastavljamo s lokalnim CSR projektima, kao i s ostvarivanjem definiranih ciljeva održivog razvoja, što je osnova našeg budućeg poslovanja', zaključuju.

BiH pred vratima Europske unije

Sredinom prosinca prošle godine Bosna i Hercegovina dobila je dugo iščekivani status kandidata za članstvo u Europskoj uniji.

Iz JYSK BiH vezano uz to kažu da kratkoročno ne očekuju veće promjene, no smatraju da će one biti vidljivije kako se budu provodile reforme i prilagodba zakonodavstva. 'Dugoročno, ovo je velika prilika za BiH koja će tržištu donijeti velik napredak. Konkretno, članstvo BiH u EU poboljšat će sve segmente poslovanja, a prije svega konkurentnost i smanjenje troškova', ističu.

Sanjin Hamidović, generalni direktor cargo-partnera Sarajevo, kaže da će se iz perspektive njihove industrije svako poboljšanje ukupne ekonomske situacije pozitivno odraziti i na sektor transporta i logistike. Raduje ga status kandidata za ulazak u EU, jer smatra da on podiže rejting Bosne i Hercegovine kod stranih investitora te daje optimističniju sliku po pitanju budućnosti BiH i njezina europskog puta.

'Sve to potencijalnim investitorima čini Bosnu i Hercegovinu više primamljivom. Šire gledano, bolja ekonomska situacija, modernizacija procedura, efikasniji procesi i više direktnih investicija svakako će dovesti do rasta i razvoja mnogih poslovnih sektora. Nadamo se da je status kandidata prilika da tržište BiH iskoristi sve svoje ekonomske potencijale, a mi ćemo se kao logistička kompanija u svemu tome naći kao podrška. Naša mreža ima poslovnice u preko 40 zemalja svijeta, tako da su nam prekogranična suradnja i prisutnost na drugim tržištima već sastavni dio poslovanja, ali će nam svaka dodatna olakšica mnogo značiti', istaknuo je Hamidović.

'Izazovi globalnog lanca opskrbe povećali su potrebu za skladišnim kapacitetima'

Tvrtka inače zapošljava više od 4000 ljudi širom svijeta, no konstantno rastu. Upravo je sektor logistike jedan od dinamičnijih, a Hamidović i Starčević kažu da su ih upravo krize ojačale.

'Krize su također potvrdile da je proaktivan i fleksibilan pristup najvažnije oružje za opstanak. Iako su tržišta BiH i Hrvatske u osnovi mala, globalna događanja i krize ih ne zaobilaze. Upravo zato se trudimo stalno razvijati nova rješenja i, kada god je to moguće, našim klijentima nuditi alternative.

Postavljamo se kao partneri i savjetnici i naši eksperti sugeriraju klijentima optimalna rješenja za njihove logističke potrebe. Posebno je u automobilskoj/zdravstvenoj industriji potreba za 'hitnim' uslugama transporta porasla tijekom pandemije i uspjeli smo dokazati svoju stručnost u ovom sektoru. Izazovi globalnog lanca opskrbe su također povećali potrebu za skladišnim kapacitetima, zbog čega želimo nastaviti širiti naš skladišni prostor', ističe.

Osvrnuli smo se i na zatvaranje većeg dijela Kine tijekom pandemije i načina na koji se cargo-partner kao globalna tvrtka prilagodio tržištu.

Hamidović i Starčević pojašnjavaju da su ponudili mnoga rješenja, kao što su preusmjeravanje pošiljki u obližnje luke, skraćivanje tranzitnog vremena korištenjem jadranskih luka te ponuda tjednih čarter letova do i iz svih destinacija, kao alternativu za pošiljke koje su vremenski kritične. 'Između ostalog, omogućeno nam je da reagiramo proaktivno i fleksibilno zbog rasprostranjene i guste mreže kancelarija, kako na europskom, tako i na prekooceanskim kontinentima', ističu.

'Fleksibilna rješenja bit će odgovor na nove krize'

U Kini je 22. siječnja počela kineska nova godina, a tijekom tog razdoblja dolazi do skoro potpunog obustavljanja poslovnih aktivnosti i transporta u i iz te države. Tvrtkama s dugom tradicijom poslovanja ta je okolnost već vrlo dobro poznata, no one manje iskusne često je mogu previdjeti.

'Zato našim klijentima skrećemo pažnju da pravovremeno zakažu svoje narudžbe i tako izbjegnu kašnjenja u isporuci robe. Budućnost je svakako neizvjesna te je svaka prognoza praktično nemoguća, ali jedno je sigurno: odgovor na nove, potencijalne krize bit će fleksibilna rješenja – razvoj novih transportnih ruta, relokacija na obližnje luke i terminale i kombinirani transport', navode direktori.

Tvrtka cargo-partner prošle godine otvorila je logistički centar u blizini Zračne luke Franjo Tuđman, veličine 12.900 četvornih metara, koji pored skladišnog prostora nudi kompletnu uslugu skladišnog poslovanja, uz brigu o robi i ostale dodatne usluge.

'Naš je primarni cilj uvijek bio pravovremeno osigurati svim našim klijentima jednostavna i brza logistička rješenja s potpunom uslugom za zračni, pomorski, cestovni i željeznički transport te skladištenje i distribuciju robe. Vjerujemo da nam upravo zbog toga poklanjaju svoje povjerenje već 40 godina. Kao što i naš ključni moto govori - 'we take it personally'; zaista nam je želja da nas svaki klijent doživi kao istinskog partnera za poslovanje. U cargo-partneru posvećeni smo društveno odgovornom poslovanju i našoj zajednici te smo u skladu s tim također postavili ambiciozne ciljeve smanjenja emisije ugljika, kao i aktivno sudjelovanje u humanitarnim projektima', zaključuju Hamidović i Starčević.