Predstavnici Hrvatske udruge poslodavaca (HUP) i Saveza samostalnih sindikata Hrvatske (SSSH) potpisali su u srijedu Sporazum o razumijevanju za sektor javnog linijskog cestovnog prijevoza putnika, s ciljem daljnjeg razvijanja bipartitnog sektorskog socijalnog dijaloga te zadržavanja 7000 radnika u tom sektoru
U ime HUP-a sporazum su potpisali predsjednik HUP-Udruge prometa Milan Vrdoljak i predsjednik HUP-Koordinacije javnolinijskog prijevoza putnika Hrvoje Meštrović, a u ime sindikata predsjednik SSSH Mladen Novosel, predsjednik Sindikata prometa i veza Hrvatske Stjepan Lisičak te predsjednik Udruge sindikata vozača i prometnih radnika Hrvatske Anto Jelić.
Novosel je istaknuo da poslodavci i sindikati u području javnog linijskog cestovnog prijevoza putnika sporazumom pokazuju spremnost da snažnije zagovaraju zajedničke vrijednosti od kojih su najvažniji zalaganje za ujednačavanje uvjeta rada, prava i odgovornosti, a kako bi se stvorili uvjeti za uređenje tržišta javnolinijskog prijevoza putnika.
Kako bi se postigli ujednačeniji radni uvjeti kod poslodavaca u sektoru, a s obzirom na velik nedostatak radne snage u djelatnosti prijevoza, posebno vozača, sindikati i poslodavci sporazumom su se obvezali i na hitno započinjanje pregovora za potpisivanje kolektivnih ugovora na razini poslodavaca u sektoru javnog linijskog prijevoza.
"Bitno je da se kroz pregovaranje na sektorskoj razini stvore uvjeti da se gotovo 7000 zaposlenih, u kojem su vozači možda najistaknutiji, zadrži u tom sektoru, te da se istovremeno povećaju materijalna i ostala prava zaposlenih. Siguran sam da ćemo nakon današnjeg potpisivanja sporazuma unaprijediti prava radnika kako bi imali zadovoljne radnike u sektoru javno linijskog prijevoza", rekao je Novosel.
Vrdoljak je kazao da je došlo vrijeme kada se moraju urediti odnosi u prometu da se radnicima pruži dodatna sigurnost, a poslodavcima bolji uvjeti poslovanja. "Pamdemija je pokazala koliko je promet bitan za funkcioniranje cijelog društva, pogotovo javni linijski prijevoz", istaknuo je.
I Hrvoje Meštrović smatra da se bez osigurane mobilnosti i kvalitetno uređenog prijevoza dodatno narušava opstanak ruralnih krajeva te potiče siromaštvo i iseljavanje. "Prijevoznici i vozači obuhvaćeni ovim sporazumom pokrivaju 80 posto prijevoza lokalnog karaktera", naglasio je.
Upozorio je i na dosadašnju neravnotežu države između javnog i privatnog sektora, što bi se uskoro trebalo početi izjednačavati, te posebice na dosadašnji masovni odlazak vozača u inozemstvo.
Jelić je naglasio da sporazum jamči bolju priliku vozačima da dobiju bolja i veća prava te da javno linijski prijevoz opstane u Hrvatskoj.
Lisičak je naveo kako je sporazum rezultat korektne suradnje dvaju sindikata, potpisnika sporazuma, uz punu podršku HUP-a, kao i da je pritisak na državne institucije počeo 2018. godine sa željom da se riješi sufinanciranje javno linijskog prijevoza.
"U tome smo imali razumijevanje i kod Vlade koja je donijela uredbu na čijim temeljima smo dogovorili ovaj sporazum", rekao je.
Naime, Vlada je 22. travnja ove godine donijela Uredbu o postupku sklapanja ugovora o javnim uslugama, obrazlažući njeno donošenje potrebom stvaranja zakonske osnove za financiranje javnog cestovnog prijevoza putnika kao javne usluge što je djelatnost od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku.