Južnokorejski Hyundai planira u Europu do kraja godine isporučiti novu seriju kamiona s gorivim ćelijama, pojačavajući tako rivalstvo prilikom testiranja održivosti cestovnog robnog prijevoza na vodik
Nova klasa kamiona Xcient Hyundai, opremljena učinkovitijim gorivim ćelijama s dužim životnim vijekom, trebala bi stići u Europu u četvrtom tromjesečju, rekao je izvršni direktor tvrtke Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) Mark Freymueller.
Vodik se zbog više cijene ne rabi toliko koliko električne baterije, no zagovornici kažu da su za prijevoz na velike udaljenosti kamioni s pogonom na vodik u prednosti jer imaju veći domet.
HHM, zajedničko ulaganje Hyundaija i švicarske tvrtke za hidrogen H2 Energy, od prošlog listopada komercijalnim klijentima u Švicarskoj daje u najam "zelene" kamione na vodik u sklopu najnaprednijeg svjetskog terenskog pilot programa.
HHM planira odlazak u druge europske zemlje sljedeće godine.
"Njemačka i Nizozemska su najizglednije", rekao je Freymueller dodajući kako je također bilo interesa za pilot programe u Austriji, Norveškoj, Francuskoj, Italiji, Španjolskoj i Danskoj.
Očekuje se da će najnoviji Hyundaijev poticaj povećati pritisak na lokalne igrače, koji razvijaju vlastite planove vezane uz vodik. To uključuje zajednički pothvat njemačkog Daimlera i švedskog Volva te suradnju talijanskog Iveca s američkim proizvođačem kamiona s niskim emisijama Nikolom.
Vodik je u središtu pozornosti u Europi, jer ministri zaštite okoliša u zemljama EU-a žele da se emisije ugljičnog dioksida (CO2) iz kamiona smanje za trećinu do 2030. u odnosu na razinu iz 2019. godine te prijete potencijalnim uvođenjem zabrana dizela i većim porezima, no obećavaju i do 75 posto niže cestarine za zelenija vozila.
Iako skuplja od električnih, vozila s gorivim ćelijama pogonjena vodikom potencijalno će imati koristi od europske želje za izgradnjom vodeće svjetske industrije po pitanju vodikove tehnologije.
U istraživanju njemačke konzultantske tvrtke Berylls Strategy Advisors procjenjuje da će do 2030. godine 25 posto prodanih kamiona biti pokretano električnih baterijama, a 10 posto gorivim ćelijama.
"Svatko tko želi vidjeti kako tehnologija gorivih ćelija djeluje na cesti trebao bi ići u Švicarsku", rekao je direktor poslovne jedinice komercijalnih vozila u Beryllsu Steffen Stumpp.
Američka konzultantska kompanija McKinsey očekuje da će se uporaba vodika za gorive ćelije izjednačiti s dizelom najranije 2028. godine.
Nikola i Iveco priopćili su da će do 2023. proizvesti vozila s gorivim ćelijama, čime će biti dvije godine ispred Volva i Daimler Trucka, koji neće imati testne kamione još tri i pol godine.
Zasebno, Daimlerova podružnica Mercedes Benz pripremit će testiranja svog GenH2 Trucka za 2023. godinu.
Izvršni direktor Daimler Trucka Martin Daum rekao je da prvo treba uspostaviti mrežu punionica s vodikom prije nego što kamioni na gorive ćelije pronađu kupce, što će potrajati godinama.
Volkswagenov odjel za proizvodnju kamiona Traton nedavno je priopćio da su njegove podružnice MAN i Scan odabrale samo pogon na električne baterije.
"Kamioni na vodik imaju konkretan nedostatak: samo četvrtina izvorne energije ide u pogon, dok se tri četvrtine izgube pretvaranjem. Kod električnih kamiona, omjer je obrnut", rekli su izvršni direktor Tratona Matthias Gruendler i stručnjak za alternativne pogonske sklopove Andreas Kammel.